برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
شبکه افق

شبکه افق

صدا و سیما

جوشانده سعال داروی درمان کرونا است.

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۴ دقیقه

نادرست

جوشانده سعال و درمان کرونا

تلاش‌های متخصصان از چین و روسیه تا بریتانیا و ایالات متحده برای درمان کرونا و کشف واکسن آن ادامه دارد. همزمان، صدا و سیما نیز با دعوت از مهمانان خود، راهکارهایی را برای درمان کووید ۱۹ ارائه می‌کند که برخی از آنها بر اساس ادعاهای کارشناسان طب سنتی است. 

پیشتر، ادعاهای مربوط به درمان از طریق نیش زنبور عسل و زالودرمانی را در فکت‌نامه بررسی کردیم اما حالا به سراغ برنامه‌ای می‌رویم که از شبکه افق صدا و سیما پخش می‌شود و کارشناس آن، دارویی را تجویز می‌کند که ترکیبی از چند گیاه است. او ادعا می‌کند مردم با مصرف یک جوشانده می‌توانند بیماری کرونا و البته همه‌ی بیماری‌هایی را که ممکن است در سال‌های آینده شبیه کرونا باشد، درمان کنند. آیا این ادعا درست است؟ در این مطلب، ادعای سید محمد موسوی را درباره تاثیر «جوشانده سعال» در درمان کرونا بررسی می‌کنیم و بیشتر با او و فعالیت‌هایش آشنا می‌شویم.

/?utm_source=ig_web_copy_link

برنامه «انارستان» تولید شبکه تلویزیونی افق، یکی از برنامه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت و سبک زندگی اسلامی و سنتی است. این برنامه با دعوت از افرادی که به عنوان کارشناس سلامتی معرفی می‌شوند، هر بار به موضوعی پرداخته و برای بیماری‌های مختلف، راه‌حلی سنتی به بینندگان ارائه می‌کند. درمان افسردگی، تعیین جنسیت نوزاد، سرطان، دیابت، کبد چرب و بسیاری دیگر از موضوعات، پاسخی سنتی- اسلامی نزد کارشناسان این برنامه دارند که با ترکیبی از رعایت برخی موارد، تغذیه مناسب، درمان‌های سنتی و استفاده از داروهای گیاهی و گیاهان دارویی، برطرف می‌شود.

بد نیست با مهمان برنامه تلویزیونی انارستان بیشتر آشنا شویم؛ برنامه‌ای که در تلگرام و اینستاگرام هزاران دنبال‌کننده دارد و ویدئوهای آن در کانال‌های مربوط به طرفداران طب سنتی هم بازنشر داده می‌شود.

سید محمد موسوی یکی از چهره‌های مشهور طب سنتی و طب ایرانی است. او موسس و رئیس «موسسه پژوهشی طب سنتی پیک شفا» در اصفهان است؛ موسسه‌ای که با فروش کتاب، دارو و همچنین برگزاری کلاس‌های آموزشی طب سنتی، تلاش می‌کند آموزه‌ها و ادعاهای خود را درباره درمان بیماری‌ها گسترش دهد. سید محمد موسوی یکی از پرچمداران گفتمان «طب کلی‌نگر» در ایران است و در کنفرانس‌هایی که به این موضوع اختصاص دارد، شرکت می‌کند.

سید محمد موسوی که در یکی از قسمت‌های این برنامه با عنوان پژوهشگر حوزه طب سنتی معرفی می‌شود، جوشانده سعال را معرفی می‌کند و آن را درمان بیماری کرونا می‌داند. او درباره فرمول این دارو می‌گوید باید آویشن، مرزنجوش، نیلوفر، چای کوهی، اسطوخودوس، گل ختمی، تخم گشنیز، پنیرک، قدومه و سه‌پستان را به حالت نیم‌کوب درآورد، آن را در آب جوشاند و سه بار در روز مصرف کرد. او می‌گوید به محض خوردن این ترکیب، دهان و گلو ضدعفونی می‌شود و هر ویروس و میکروب و هر چیزی که در معده وجود دارد نیز از بین می‌رود. او ادعا می‌کند این دارو از طریق کبد وارد کلیه می‌شود و سموم بدن را دفع می‌کند. موسوی در ادامه صحبت‌های خود می‌گوید اگر سال دیگر بیماری جدیدی مثلا به اسم «بروما» یا «کووید ۲۱» آمد هم درمانش همین داروست. بنا به ادعای موسوی، اینها نام‌هایی خارجی است که بر روی بیماری‌ها می‌گذارند. موسوی با اشاره به رنگ زرد پشتی‌های برنامه انارستان می‌گوید: «رنگ ادرار طبیعی باید شبیه این رنگ را داشته باشد و این نشانه‌ی تمام شدن بیماری کرونا است.»

آیا این ادعا، پایه و اساسی علمی دارد؟

نگاهی به مراکز علمی و پزشکی نشان می‌دهد هنوز دارویی برای درمان کووید ۱۹ ساخته نشده است. توصیه‌های نهادهایی چون کلینیک مایو، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا و همچنین سازمان بهداشت جهانی که شبکه‌ای از پزشکان و متخصصان از سراسر دنیاست، امیدوارند تلاش‌ها برای کشف واکسن کرونا به نتیجه برسد اما همه آنها اعلام می‌کنند هنوز هیچ دارویی را نمی‌توان برای این بیماری تجویز کرد و مطالعه‌ای علمی وجود ندارد که نشان دهد یک دارو توانسته بیماری ناشی از این ویروس را درمان کند.

آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی زیادی در سراسر دنیا، در حال مطالعه این ویروس نوظهورند و هنوز اطلاعات زیادی درباره آن وجود ندارد.

بنابراین این ادعا که نوشیدن یک جوشانده می‌تواند درمان بیماری کرونا باشد، از سوی هیچ نهاد و سازمان علمی و رسمی‌ای تایید نشده است. در ایران نیز توصیه پزشکان و سازمان‌های رسمی مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رعایت نکات بهداشتی، شستن دست‌ها و حفظ فاصله اجتماعی است. نهادهای علمی و کارشناسان توصیه می‌کنند در صورتی که افراد علائم بیماری کووید ۱۹ را مشاهده کردند، باید بلافاصله در خانه قرنطینه شوند، با مراکز بهداشتی تماس بگیرند و توصیه‌های علمی آنها را دنبال کنند.

نگاهی به مقالات علمی و بررسی‌های کارشناسان بهداشت و سلامت نشان می‌دهد ادعای درمان کرونا از طریق جوشانده سعال، ادعایی «نادرست» است.

نادرست

گفته یا آمار، نادرست است یا دست‌کم سندی معتبر آن را رد می‌کند.

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.