برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی

تلگرام، توییتر، اینستاگرام، فیسبوک،...

ادعای شیوع یک ویروس ناشناخته جدید در چین

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۲ دقیقه

گمراه‌کننده

آیا یک ویروس جدید ناشناخته در چین شایع شده‌است؟

کانال تلگرامی گیزمیز (که در هنگام نوشتن این گزارش بیش از یک میلیون دنبال‌کننده دارد) پستی منتشر کرده که در آن به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد:

۹ میلیون نفر از شهر چانگچوان چین به دلیل شیوع یک ویروس ناشناخته جدید قرنطینه شدند! باید منتظر شیم و ببینیم ماجرا چقد جدیه!

در این پست از عکسی استفاده شده که مربوط به حساب توییتری خبرگزاری آسوشیتدپرس است. کانال تلگرامی گیزمیز البته این پست را از کانال خود حذف کرده است اما اسکرین‌شات آن را می‌توانید در اینجا ببینید.

Screenshot_2022-03-14_at_13.20.11-525x1061


این خبر در توییتر فارسی نیز با این عنوان بازتاب زیادی داشته است. به عنوان مثال با جستجوی عبارت «چانگچوان» در سایت توییتر می‌توانید تعداد زیادی توییت ببینید که مانند خبری که در کانال گیزمیز منتشر شده، می‌گویند «یک ویروس ناشناخته جدید» در این شهر پیدا شده است. برخی از این توییت‌ها را می‌توانید اینجا، اینجا، ببینید.

Screen Shot 2022-04-26 at 10.28.09 PM

برخی، این «ویروس ناشناخته» را توطئه «گلوبالیست‌ها» خوانده‌اند و عده‌ای دیگر نسبت به وقوع یک «فاجعه جدید» هشدار داده‌اند.

آیا یک ویروس «ناشناخته‌» در چانگچوان همه‌گیر شده؟

خیر. کانال گیزمیز و چند اکانت توییتری مانند این اکانت خبری راوی، کلمه «ناشناخته» را به متن اصلی توییت خبرگزاری آسوشیتدپرس اضافه کرده‌اند. 

همان‌طور که در اسکرین‌شات کانال گیزمیز و در این توییت خبرگزاری می‌بینیم، عبارت «ناشناخته» در متن توییت وجود ندارد و خبر درباره «یک همه‌گیری جدید ویروس» است و صفت «جدید» نه مربوط به ویروس، که مربوط به «همه‌گیری» است. همان‌طور که در تیتر خبر و همچنین در متن خبر نوشته شده، صحبتی از یک بیماری یا ویروس «ناشناخته» به میان نیامده است.

ماجرای واقعی از چه قرار است؟

در متن خبر که به همراه توییت منتشر شده در همان ابتدا می‌خوانیم که به دلیل ابتلای زیاد مردم چانگچوان به کووید ۱۹ که بسیار مسری است و به گونه اومیکرون نسبت داده می‌شود، این شهر قرنطینه شده است.

این خبر البته نگران‌کننده است و مانند دیگر اخبار مربوط به شیوع گونه‌های مسری کووید۱۹ باید به آن نیز توجه کرد، اما این تصور که یک ویروس «ناشناخته» باعث لاک‌داون شده، تصور درستی نیست.

میلیون‌ها نفر در ماه‌های گذشته در سراسر جهان به ویروس کرونا و سویه‌های منتسب به اومیکرون مبتلا شده‌اند و در نقاط دیگری از جهان نیز مانند چانگچوان، محدودیت‌هایی اعمال شده است.

جمع‌بندی

کانال تلگرامی گیزمیز در پستی به نقل از خبرگزاری آسوشیدپرس نوشته که همه‌گیری یک ویروس ناشناخته جدید در چانگچوان چین باعث قرنطینه ۹ میلیون نفر شده است. این خبر در شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند توییتر هم بازتاب داشته است.

برخلاف این ادعاها، خبرگزاری آسوشیدپرس در توییت و خبر خود، از عبارت «ناشناخته» استفاده نکرده و این صفت در ترجمه فارسی به این خبر اضافه شده‌است. خبر درباره همه‌گیری و «قرنطینه جدید» چانگچوان است که گفته می‌شود بیماری کووید ۱۹ با سویه‌ای منتسب به سویه اومیکرون در آن شیوع پیدا کرده است. بنابراین حرفی از یک ویروس ناشناخته و جدید در میان نیست.

به همین دلیل فکت‌نامه به این ادعا که ویروسی ناشناخته باعث قرنطینه در چانگچوان چین شده، نشان «گمراه‌کننده» می‌دهد.

گمراه‌کننده

گفته یا آمار، نادرست نیست اما به گونه‌ای بیان شده تا بر فکت مهمی سرپوش بگذارد یا واقعیت را منحرف کند.

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

گزارش‌های مرتبط

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.