برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
مطبوعات و رسانه‌ها

مطبوعات و رسانه‌ها

نشریات چاپی و آنلاین

نرخ تورم در ترکیه از ایران بیشتر شده است.

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۲ دقیقه

درست

AdobeStock

مقایسه نرخ تورم در ترکیه و ایران

یکی از مخاطبان فکت‌نامه از ما خواسته تا صحت و سقم خبر بیشتر شدن نرخ تورم در ترکیه نسبت به ایران را بررسی کنیم. این خبر در برخی رسانه‌های ایران از جمله سایت بورسان منتشر شده است. 

بانک مرکزی ترکیه در جدیدترین گزارش خود نرخ تورم در ماه فوریه سال جاری (دومین ماه تقویم میلادی) را اعلام کرده است بر اساس این گزارش نرخ تورم نقطه به نقطه در این ماه یعنی مقایسه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در فوریه سال ۲۰۲۲ نسبت به فوریه پارسال را ۵۴/۴ درصد اعلام کرده است.

نرخ تورم ماهانه در فوریه ۲۰۲۲ نیز در این گزارش ۴/۸ درصد گزارش شده است که افزایش سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات مصرفی در فاصله ژانویه تا فوریه امسال را به تصویر می‌کشد.

ماه فوریه تقریبا همزمان با بهمن ماه در تقویم خورشیدی است، مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود از شاخص قیمت مصرف‌کننده که مربوط به تورم در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ است. نرخ تورم نقطه به نقطه بهمن امسال را  ۳۵/۴ درصد اعلام کرد که ۱۹ واحد/درصد از تورم نقطه به نقطه ترکیه در ماه فوریه کمتر بوده است.

همچنین مرکز آمار ایران در گزارش خود از تورم بهمن، تورم ماهانه در این ماه را  ۲/۱ درصد اعلام کرد که مقایسه آن با نرخ تورم ماهانه کشور ترکیه در ماه فوریه، نشان می‌‌دهد که نرخ تورم ماهانه ایران در بهمن‌ماه۲/۷۱ واحد/ درصد از تورم ماهانه ترکیه در فوریه پایین‌تر بوده است.

البته ایران در سال‌های اخیر سابقه تورم نقطه به نقطه بالای ۵۰ درصد را داشته است. به طور مشخص در ماه‌های نخست سال ۱۳۹۸ و اولین ماه امسال  ۵۰ درصد یا بالاتر  بوده، اما به رکورد ۵۴ درصد ماه گذشته ترکیه نرسیده است. نمودار زیر تغییرات نرخ تورم نقطه به نقطه مناطق شهری در ایران طی سال ۱۳۸۲ تا ۱۴۰۰ را نشان می‌دهد.

رسیدن نرخ تورم نقطه به نقطه در ترکیه به بالای ۵۴ درصد در ماه فوریه بالاترین رکورد تورم در ۲۰ سال گذشته بود که رسانه‌های پرشماری از جمله سی‌ان‌بی‌سی و خبرگزاری رویترز به آن توجه کردند. رکوردشکنی نرخ تورم در ترکیه برای برخی رسانه‌های فارسی زبان همچون رادیو فردا  و روزنامه دنیای‌اقتصاد نیز جالب توجه بود که درباره آن گزارش منتشر کرد.

با این حساب به نظر می‌رسد این گزاره که «نرخ تورم در ترکیه از ایران بالاتر رفته» درست است. 

درست

گفته یا آمار واقعیت دارد، فکت‌های قابل دسترس، درستی آن را تایید می‌کنند و نکته مهمی از قلم نیفتاده است.

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

گزارش‌های مرتبط

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.