برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی

تلگرام، توییتر، اینستاگرام، فیسبوک،...

میلیون‌ها نفر در اثر تزریق واکسن‌های آزمایشی کرونا جان باخته‌اند.

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۸ دقیقه

شاخ‌دار

آیا میلیون‌ها نفر در اثر واکسیناسیون کرونا از دنیا رفته و صدها میلیون نفر دچار معلولیت شده‌اند؟

یک پست در شبکه‌های اجتماعی و به‌خصوص استوری‌های اینستاگرام در حال نشر است که مدعی است، شواهدی از مرگ و عوارض جانبی جدی ناشی از تزریقات واکسن‌های آزمایشی کووید ۱۹ وجود دارد. 

این استوری، به یک روزنامه‌نگار به اسم دیوید جان سورنسن و یک پزشک به اسم دکتر ولادیمیز زلنکو اشاره می‌کند که «دانش خود را با هم ترکیب کرده‌اند» تا فاش کنند که داده‌های علمی نشان می‌دهد که چگونه میلیون‌ها نفر در اثر تزریق واکسن کووید، جان خود را از دست داده‌اند و صدها میلیون نفر از عوارض فلج‌کننده‌ای رنج می‌برند که اغلب قربانیان را برای همیشه از کار می‌اندازد.

این استوری اشاره می‌کند که مقاله‌ای وجود دارد که در آن تمام داده‌ها به همراه صدها مرجع، جهت اعتبارسنجی ارائه شده‌است. اما در واقع هیچ لینک یا منبعی برای مراجعه به آن مقاله و داده‌ها وجود ندارد. با این‌حال در این پست آمده این مقاله موضوع یک ویدیو یوتیوب است.

آیا میلیون‌ها نفر در اثر تزریق واکسن‌های آزمایشی کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند؟

پیش از این ادعاهای زیادی درباره مرگ‌بار بودن واکسن کرونا مطرح شده که بسیاری از آنها راستی‌آزمایی شده و رد شده‌اند. یکی از موارد مشهور که در شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان مطرح شد، مجموعه ادعاهایی بود که شان بروکس مطرح می‌کرد؛ مجموعه‌ای از تئوری‌های توطئه‌ درباره واکسن کرونا است که پایه و اساس علمی معتبر نداشت. تاکنون هیچ سند علمی یا حتی گمانه‌زنی معتبری درباره احتمال بالای مرگ‌ومیر، عقیم‌شدن یا از کارافتادن سیستم ایمنی بدن افرادی که تاکنون واکسن زده‌اند، منتشر نشده‌است. مخالفان ضدواکسن بارها چنین مسائلی را مطرح کرده‌اند، اما برای اثبات ادعای خود دلیل یا شواهد معتبری ارائه نکرده‌اند. درحالی که اطلاعات و اسناد علمی مربوط به واکسن‌های تاییدشده توسط مراجع معتبر و نتایج مراحل کارآزمایی آن به صورت مستند در دسترس عموم قرار دارد. در ابتدای تابستان هم که شایعاتی در مورد تعداد مرگ‌ومیر واکسن کرونا مطرح شد، خبرگزاری رویترز ضمن بررسی منابع اصلی پایش نتایج واکسن‌های کرونا،‌ تصویری که نشان‌دهنده ادعای مرگ ۱۲هزار نفر بود را راستی آزمایی کرد و آن را بی‌اساس خواند. 

مراجعه به آمار مرگ‌ومیر کرونا نشان می‌دهد تا ۸ اکتبر ۲۰۲۱ متاسفانه بیش از ۴ میلیون و ۸۵۰هزار نفر در اثر ابتلا به بیماری جان خود را ازدست داده‌اند. می‌دانیم که این عدد دقیق نیست زیرا منبع این عدد تعداد افرادیست که تست کرونا آنها مثبت شده‌است. قطعا افراد دیگری هستند که بدون تست از دنیا رفته‌اند و در این آمار منظور نشده‌اند. با این حال مراجع علمی تلاش می‌کنند که با تقریب خوبی این تعداد را حساب کنند و ده‌ها مقاله علمی در این زمینه تولید شده و محققان زیادی تلاش می کند با استفاده از داده‌هایی غیر از تست، تقریب خوبی از تعداد واقعی مرگ و میر در جوامع مختلف به‌دست بیاورند. زیرا این موضوع به زیرساخت‌های سلامت هر جامعه و سطح توسعه‌یافتگی آن وابسته است. حتی اگر فرض کنیم در بدبینانه‌ترین حالت این عدد ۳ برابر هم باشد باید گفت ۱۵ میلیون نفر از کرونا جان‌شان را از دست داده‌اند (توجه کنید که این فقط یک فرض است و اصلا درست نیست و ما می‌خواهیم تنها آن را تنها برای مقایسه با ادعای این پست استفاده کنیم.)

تحقیقات نشان می‌دهد که در دهه ۱۹۴۰ که جمعیت جهان ۲/۳ میلیارد نفر بوده بین ۷۰ تا ۸۵ میلیون نفر در اثر جنگ جهانی دوم مستقیم یا غیرمستقیم از دنیا رفته‌اند. همچنین این عدد برای جنگ جهانی اول (زمانی که جمعیت جهان ۱/۷ میلیارد نفر بوده) بین ۱۵ تا ۲۲ میلیون نفر تخمین زده می‌شود. مقایسه این اعداد برای ۲ [بزرگ‌ترین] فاجعه جهانی انسان‌ساز که ابعاد آن در ذهن خوانندگان آشنا است با تعداد مرگ و میر کرونا، نشان از ابعاد اقتصادی و اجتماعی همه‌گیری کرونا دارد. حال تصور کنید یک بلای انسان‌ساز دیگر یعنی «تزریق واکسن»، مرگ و میری در چنین ابعادی رقم بزند!

میزان ضرر اقتصادی ناشی از مرگ انسان‌ها آنقدر زیاد است که هیچ اقتصادی توان تحمل این حجم از مرگ و میر را برای انجام تزریق آزمایشی یک واکسن نخواهد داشت. لذا این گزاره که «میلیون‌ها نفر در اثر تزریق واکسن کووید، جان خود را از دست داده‌اند» آن‌قدر دور از ذهن است که با عقل سلیم جور در نمی‌آید. ما باید با بزرگ‌ترین مرگ دسته‌جمعی سازماندهی شده در تاریخ بشر مواجه باشیم که از هر جنایت بشری در تاریخ، بزرگ‌تر و گسترده‌تر است!

همچنین در این استوری بیان شده که «صدها میلیون نفر از عوارض فلج‌کننده‌ای رنج می‌برند که اغلب قربانیان را برای همیشه از کار می‌اندازد.» پژوهش‌های بانک جهانی نشان می‌دهد که یک میلیارد نفر (حدود ۱۵ درصد) از جمعیت جهان دارای نوعی معلولیت هستند. اگر افراد ناشنوا که حدود نصف این جمعیت هستند را از این آمار حذف کنیم آنگاه می‌بینیم که این گزاره که «صدها میلیون نفر دچار عوارض فلج‌کننده همیشگی می‌شوند» به این معنی است که در عرض چند ماه گذشته تعداد افراد دارای معلولیت در دنیا دو برابر شده‌است. باز هم این عدد آن‌قدر بزرگ و غیرطبیعی است که با عقل سلیم جور در نمی‌آید.

 

ولادیمیز زلنکو کیست؟

ولادیمیر زلنکو یک پزشک عمومی ۴۸ ساله آمریکایی ساکن نیویورک با تبار اوکراینی است. او مذهبی و وابسته به جنبش یهودیان حسیدی است. این گروه ریاضت را با عرفان یهودی (کابالا) ترکیب می‌کند. سال ۲۰۱۷ یک مستند مشهور از رفتارهای خاص این گروه ساکن نیویورک منتشر شد که واکنش‌های بسیاری داشت.

شهرت زلنکو در زمینه کووید۱۹ به خاطر ترویج کوکتل سه دارویی هیدروکسی کلروکین (داروی ضد مالاریا)، سولفات روی و آزیترومایسین است. او این ترکیب را به عنوان بخشی از درمان سرپایی تجربی برای کووید۱۹ پیشنهاد داد که به  «پروتکل زلنکو» شهرت یافت. این ادعای او را پزشکان و متخصصان رد کردند که شرح مفصل عدم اعتبار آن در مقاله‌ای در بخش علم و فناوری نیویورک تایمز منتشر شد. از آن زمان زلنکو به ترویج نظریه‌های توطئه و اطلاعات نادرست در مورد واکسیناسیون کووید۱۹ مشهور است.

زلنکو برخلاف ادعای این استوری اینستاگرامی، پزشک رئیس جمهوری [ایالات متحده] نیست. پزشک ترامپ در دوران همه‌گیری، فرمانده شون کانلی، از نیروی دریایی ایالات متحده بود. اما در ۲۳ مارس ۲۰۲۰، زلنکو نامه سرگشاده‌ای به دونالد ترامپ، منتشر کرد که در آن ادعا کرد با یک دوره ۵ روزه پروتکل خود، صدها بیمار کووید۱۹ را درمان کرده‌است. پروتکل زلنکو به سرعت توسط رودی جولیانی و مارک میدوز، رئیس دفتر کاخ سفید و علی‌رغم پیام‌های هشداردهنده از سوی کارشناسان از جمله دکتر فائوچی، منتشر شد. حتی دکتر کانلی هم نتوانست ترامپ را در زمان بیماری از این ادعا منصرف کند. ژائر بولسونارو، رییس جمهور برزیل هم مدعی شد «هیدروکسی کلروکین همه جا جواب داده» که فیس‌بوک این ویدیو را براساس معیارهای اطلاع‌رسانی خود حذف کرد. سرانجام اداره غذا و داروی ایالات متحده FDA اخطار عمومی صادر کرد که مصرف این دارو برای درمان کووید۱۹ ممکن است منجر به ناراحتی‌های مزمن قلبی شود.

ولادیمیر زلنکو، کووید۱۹ را بخشی از «توطئه امثال جورج سوروس و بیل گیتس در جنگ علیه خداوند» می‌داند. او چند هفته پیش (۲۲ سپتامبر ۲۰۲۱) یک فایل pdf منتشر کرد که شامل چندین بریده تصویر (اسکرین‌شات) و چت در محیط فیس‌بوک بود و مدعی مرگ میلیون‌ها نفر و معلولیت صدها میلیون‌نفر در اثر واکسیناسیون کووید۱۹ شد و از مردم خواست که «علیه انحصار نخبگان، قیام کنند». همان طور که در بالا اشاره شد این ادعا آن‌قدر عظیم است که به راحتی و با به‌کاربردن عقل سلیم کنار گذاشته می‌شود.

ولادیمیر زلنکو، در وب‌سایت شخصیش خود را نامزد جایزه صلح نوبل اعلام کرده و برای یک جلسه مشاوره تلفنی پزشکی، ۲۵۰ دلار می‌گیرد! کلیک روی لینک بخش «مطالعات علمی» در این وب‌سایت، کاربر را به یک صفحه حذف شده از یک وب‌سایت خبری دست‌راستی آمریکایی می‌برد. لینک مقالات در این وب‌سایت هم یک فایل گوگل‌داک را باز می‌کند که صرفا ظاهری شبیه مقالات علمی دارد اما هیچ استاندارد همتاداوری‌شده‌ای از جمله ژورنالی که آن را منتشر کرده‌باشد، دیده نمی‌شود. او مجموعه این نوشته‌ها را به‌صورت یک فایل pdf و با عنوان «کتاب» در سایتش قرار داده‌است. او همچنین کتابی به زبان یدیش درباره ماهیت متامورفسیس‌ها (یک توهم توطئه فراطبیعی مشهور با ریشه در افسانه‌های باستانی از انسان‌هایی که به جانوران - حشرات یا خفاش - تغییر شکل می‌دهند) نوشته که در سایتش قابل دسترسی است.

 

جمع‌بندی

یک پست در شبکه‌های اجتماعی و به‌خصوص استوری‌های اینستاگرام در حال نشر است که مدعیست، داده‌های علمی نشان می‌دهد که چگونه میلیون‌ها نفر در اثر تزریق واکسن کووید، جان خود را از دست داده‌اند و صدها میلیون نفر از عوارض فلج‌کننده‌ای رنج می‌برند که اغلب قربانیان را برای همیشه از کار می‌اندازد. این اعداد آن قدر بزرگ است که به‌هیچ‌وجه با عقل سلیم سازگار نیست.

ولادیمیر زلنکو، پزشک عمومی ساکن نیویورک که این ادعا را مطرح کرده، هیچ مقاله علمی و شاهد محکمه‌پسندی برای آن ندارد و تنها با سرهم کردن اسکرین‌شات‌ها و چت‌های فیس‌بوکی، ادعای خود را که کووید۱۹ توطئه امثال جورج سوروس و بیل گیتس در جنگ علیه خداوند است تکرار کرده و از مردم می‌خواهد که علیه انحصار نخبگان، قیام کنند.

زلنکو پیش از این به‌خاطر ادعای خطرناک و بی‌اساس استفاده از کوکتل ۳تایی هیدروکسی کلروکین (داروی ضد مالاریا)، سولفات روی و آزیترومایسین که در نامه‌ای به ترامپ آن را مطرح کرده‌بود، شهرت پیدا کرد. پس از اینکه رودی جولیانی و ژائر بولسونارو این ادعا را ترویج دادند و حتی مقاومت دکتر فائوچی علیه آن کارساز نشد، اداره غذا و داروی آمریکا اخطار عمومی صادر کرد که مصرف این دارو منجر به بیماری‌های مزمن قلبی خواهد شد.

به‌این ترتیب، فکت‌نامه به این ادعای مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی که «میلیون‌ها نفر در اثر تزریق واکسن کووید، جان خود را از دست داده‌اند و صدها میلیون نفر از عوارض فلج‌کننده‌ای رنج می‌برند که اغلب قربانیان را برای همیشه از کار می‌اندازد» نشان «شاخ‌دار» می‌دهد.

شاخ‌دار

گفته یا آمار، به قدری نادرست و مضحک است که حتی مرغ پخته هم به خنده می‌افتد!

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.