برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی

تلگرام، توییتر، اینستاگرام، فیسبوک،...

ادعاهای «دکتر شان بروکس» درباره مرگ‌بار بودن و عقیم‌کنندگی واکسن‌های کرونا

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۶ دقیقه

شاخ‌دار

بررسی ادعاهای شان بروکس درباره مرگ‌بار بودن واکسن کرونا

این گزارش به درخواست چند نفر از مخاطبان فکت‌نامه نوشته شده است.

این روزها ویدئوی مردی که خود را «دکتر شان بروکس، پی‌اچ‌دی از آکسفورد» معرفی می‌کند در کانال‌های تلگرامی مانند سپاه سایبری ایران و همچنین در سایت‌های آپارات و ای‌نما با زیرنویس فارسی دست‌به‌دست می‌شود. شان بروکس ادعاهای نادرست و بی‌اساسی را درباره واکسن‌های کووید ۱۹ مطرح می‌کند و صحبت‌هایش نه فقط در فضای مجازی فارسی‌زبان که در شبکه‌های اجتماعی دیگر کشورها نیز در میان مخالفان واکسیناسیون، بازتاب داشته است. در این مطلب، با این فرد آشنا می‌شویم و ادعاهایش را بررسی می‌کنیم.

محتوای این ویدئوی ضدواکسن چیست؟

ویدئویی که نسخه با زیرنویس فارسی آن نیز در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، مردی را نشان می‌دهد که در یک سالن اجتماعات، دقایقی درباره خطرناک‌بودن واکسن کووید ۱۹ صحبت می‌کند. او می‌گوید: «من دکتر شان بروکس، پی‌اچ‌دی، از آکسفورد هستم. تا کنون ۴۸ مطلب از جمله ۲۳ کتاب از من منتشر شده است. من در حدود ۲۱ سال است که مشغول به تحصیل در رشته پزشکی سلامت، آناتومی و فیزیولوژی‌ام.»

این فرد به حاضران در سالن که اولیا و مربیان مدرسه هستند می‌گوید افرادی که واکسن کرونا را گرفته‌اند خواهند مرد. او در ادامه می‌گوید واکسن کرونا باعث سقط جنین، عقیم‌شدن، لخته‌شدن خون،‌ از کار افتادن سیستم دفاعی بدن می‌شود و کسانی که واکسن کووید ۱۹ نزده‌اند نمی‌توانند عضو یا خود اهدا کنند.

عنوان این ویدئو  که در تاریخ ۱۸ اوت ۲۰۲۱ (۲۷ مرداد ۱۴۰۰) در سایت Bitchute از سوی کاربری به نام TruthVideos1984 منتشر شده بود این است: «دکتر شان بروکس، در جلسه عمومی مدارس جنوب‌غربی اوهایو: واکسن زدن باعث مرگ شما می‌شود.» نسخه کامل این ویدئو در یوتیوب در دسترس است. بر اساس اطلاعات درج شده زیر این ویدئو، جلسه در تاریخ ۱۶ اوت ۲۰۲۱ (۲۵ مرداد ۱۴۰۰) برگزار شده است. اطلاعات بیشتر درباره این جلسه را می‌توانید در گزارش سایت heavy.com بخوانید.

بروکس نه پزشک است و نه در دانشگاه آکسفورد درس خوانده است

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید درباره شان بروکس بدانیم این است که او با آنکه خود را دارای مدرک Ph.D می‌داند و می‌گوید در آکسفورد درس خوانده اما در واقع مدرک دکتری او در زمینه پزشکی نیست. رشته او «آموزش» بوده و در این رشته از دانشگاه میامی (شهر آکسفورد در ایالت اوهایو) در ایالات متحده فارغ‌التحصیل شده است. بنابراین شان بروکس نه پزشک است و در دانشگاه معروف آکسفورد انگلستان درس خوانده است؛ اشتباهی که ممکن است درباره فردی که درباره واکسن کووید ۱۹ صحبت می‌کند به وجود آید.

از شان بروکس می‌توان کتاب‌ها و ویدئوهایی را در زمینه آموزش عمومی در مدارس پیدا کرد.

درستی‌سنجی ادعاهای شان بروکس

مجموعه ادعاهایی که شان بروکس مطرح می‌کند، مجموعه‌ای از تئوری‌های توطئه‌ درباره واکسن کرونا است که پایه و اساس علمی معتبر ندارد. تاکنون هیچ سند علمی یا حتی گمانه‌زنی معتبری درباره احتمال بالای مرگ و میر، عقیم شدن یا از کار افتادن سیستم ایمنی بدن افرادی که تاکنون واکسن زده‌اند منتشر نشده است. مخالفان ضد واکسن بارها چنین مسائلی را مطرح کرده‌اند، اما برای اثبات ادعای خود دلیل یا شواهد معتبری ارائه نکرده‌اند، در حالی که اطلاعات و اسناد علمی مربوط به واکسن‌های تایید شده توسط مراجع معتبر و نتایج مراحل کارآزمایی آن به صورت مستند در دسترس عموم قرار دارد. 

 کارشناسان نهادهای معتبر پژوهشی، سازمان بهداشت جهانی، و نهادهای رسمی مانند مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا اعلام کرده‌اند واکسن‌های تاییدشده کووید ۱۹ محصولاتی ایمن و موثرند. کشورها نیز پس از بررسی گزارش‌های معتبر علمی، تزریق این واکسن‌ها را آغاز کرده‌اند. تا کنون در حدود پنج میلیارد دوز واکسن کرونا در سراسر جهان تزریق شده است. 

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC) می‌گوید ممکن است بلافاصله بعد از دریافت واکسن، به دلیل آنکه بدن در حال تولید پادتن جدید است، برخی از عوارض را تجربه کنید که بر روی فعالیت‌های عادی روزانه شما تاثیر بگذارد؛ عوارضی چون بدن‌درد، خستگی یا تب. اما این عوارض حداکثر طی چند روز از بین می‌روند و بسیاری از افراد نیز هیچ‌کدام از این عوارض را تجربه نمی‌کنند.

گزارش‌هایی هم که از سوی سامانه‌های مردمی VAERS در ایالات متحده دریافت شده نشان می‌دهد پس از تزریق ۳۵۷ میلیون دوز که از تاریخ ۲۴ آذر ۱۳۹۹ تا ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ (یعنی به مدت هشت ماه) تعداد ۶۷۸۹ نفر از دنیا رفته‌اند که این عدد ۰/۰۰۱۹ درصد دریافت‌کنندگان واکسن است. سازمان غذا و داروی آمریکا مسئولان سلامت را موظف می‌کند همه افرادی که واکسینه شده و از دنیا رفته‌اند را گزارش کنند؛ حتی اگر این مرگ بر اثر تصادف، سانحه یا دلایل نامرتبط با واکسن کرونا باشد.»

علاوه بر گزارش‌ها و توصیه‌های نهادهای بین‌المللی،‌ وزارت بهداشت ایران نیز اعلام کرده که واکسن‌های کرونا ایمن و موثرند و خطری برای مردم ندارند.

برای بررسی بیشتر منابع می‌توانید به این پیوندها هم مراجعه کنید که مربوط به دکتر شان بروکس و ادعاهای او هستند: HITC.com، Greatawakening.win

جمع‌بندی

این روزها ویدئوی در کانال‌های تلگرامی مثل سپاه سایبری ایران دست‌به‌دست می‌شود که در آن فردی به اسم «دکتر شان بروکس» خود را دکتر دانشگاه آکسفورد معرفی می‌کند. او می‌گوید واکسن‌های کرونا باعث مرگ افراد می‌شود و عوارض دیگری چون عقیم‌شدن، از بین رفتن سیستم ایمنی بدن به دنبال دارد. او ادعا می‌کند دریافت‌کنندگان واکسن کرونا لختگی خون پیدا می‌کنند و نمی‌توانند عضو اهدا کنند.

شان بروکس، نه پزشک است و نه در دانشگاه معروف آکسفورد انگلستان درس خوانده است. بروکس ظاهرا در زمینه «آموزش» مدرک دکتری دارد. چند کتاب و مقاله هم در این باره نوشته. محل تحصیل او دانشگاه میامی در شهر آکسفورد ایالت اوهایوی آمریکا است که بیش از ۶ هزار کیلومتر با دانشگاه آکسفورد انگلستان فاصله دارد. 

مطالبی هم که می‌گوید یک سری ادعاهای بی‌پایه و اساس است نه‌تنها هیچ پشتوانه علمی ندارد بلکه در تضاد با نتایج آزمایش‌ها و کارآزمایی‌های بالینی واکسن‌های تایید شده کووید ۱۹ است. آخرین پژوهش‌های معتبر علمی نشان می‌دهند واکسن کرونا امن و موثر است. مرکز پیشگیری و درمان بیماری آمریکا نیز تاکید می‌کند بدن بعد از دریافت واکسن به دلیل تولید پادتن، ممکن است چند روز علائمی را از خود نشان دهد که در آن فرد نیاز به استراحت داشته باشد؛ علائمی که از بین می‌رود. ضمن اینکه بسیاری از کسانی که واکسن‌های تایید شده کرونا می‌زنند، هیچ علائمی را تجربه نمی‌کنند.

با این اوصاف فکت‌نامه ادعاهای شان بروکس را مجموعه‌ای تئوری توطئه بی‌اساس می‌داند که فاقد ارزش علمی است. به همین روی به  صحبت‌های او درباره مرگ بر اثر واکسن کرونا و خطر عقیم‌شدن و... نشان «شاخ‌دار» می‌دهد.

 

شاخ‌دار

گفته یا آمار، به قدری نادرست و مضحک است که حتی مرغ پخته هم به خنده می‌افتد!

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.