برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی

تلگرام، توییتر، اینستاگرام، فیسبوک،...

ویدیویی که ادعا می‌کند واکسن کرونا باعث مرگ میلیاردها نفر می‌شود.

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۷ دقیقه

نادرست

ادعای مرگ‌بار بودن واکسن کرونا

ویدئویی که این روزها در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود، هشدار می‌دهد که به زودی چند میلیارد نفر از مردم کره زمین به دلیل واکسیناسیون کرونا از بین می‌روند. زبان اصلی این ویدئو انگلیسی است اما در کانال‌های تلگرامی فارسی مانند «عجیب اما واقعی» با زیرنویس فارسی منتشر شده است. این کانال در حال حاضر بیش از یک میلیون عضو دارد. کسی که در این ویدئو این ادعا را می‌کند کیست و این ادعا بر چه مبنایی مطرح شده است؟ تلاش می‌کنیم در این مطلب به این سوالات پاسخ دهیم.

 

الکسیس بونیولو چهره جنجالی ویدئو

اگر ویدئو را مشاهده کرده باشید می‌بینید که ابتدا فردی در آن شروع به صحبت می‌کند که با نام الکسیس بونیولو Alexis Bugnolo معرفی می‌شود؛ فردی که بر اساس توضیحاتی که همراه با ویدئو منتشر شده، «دانشمند»‌ معرفی می‌شود و در ویدئو نیز او را با عنوان یک «آنتروپولوژیست» می‌شناسیم. اما او کیست؟ 

اسنادی وجود ندارد که نشان دهد الکسیس بونیولو، در حوزه علوم تجربی باشد؛ گمانی که ممکن است پس از دیدن عنوان «دانشمند» یا «آنتروپولوژیست» در کنار نام کسی که درباره واکسن‌های کرونا صحبت می‌کند، به ذهن افراد آید. ضمن اینکه آنتروپولوژیست، رشته‌ای تخصصی به معنی «انسان‌شناسی» است.

بنابراین این فرد تحصیلات آکادمیک و صلاحیت علمی برای اظهارنظر درباره عملکرد واکسن کرونا را ندارد. او یک فعال کاتولیک است که در مصاحبه‌های مختلف، نظریات جنجالی را درباره پاپ و ساختار کلیسای کاتولیک مطرح می‌کند و گاهی پیش‌وند «برادر» نیز همراه نامش می‌شود. در این مقاله توضیح داده شده که چرا این فرد نه تنها به لحاظ القاب رسمی، «برادر» نیست بلکه چگونه یکی از منابع بدون اعتبار در دنیای مسیحیت است.

بونیولو، ادیتور سایتی با نام From Rome است و یک شرکت خصوصی نظامی با نام Ordo Militaris دارد که وظیفه خود را حفاظت بین‌المللی از جان مسیحیان در سراسر جهان می‌داند. او همچنین رئیس نهادی است که در زمینه مطالعات مربوط به مسیحیت فعالیت می‌کند و Scholasticum نام دارد.

او معتقد است انتخاب پاپ جدید، با نقشه CIA و باراک اوباما انجام شده است. به هر ترتیب از آنجایی که نظرات او درباره ساختار کلیسای کاتولیک، ارتباطی با این مقاله ندارد، از آن عبور می‌کنیم اما آنچه می‌دانیم این است که او دانشمندی نیست که صلاحیت اظهارنظر درباره کارآیی واکسن‌های کرونا را داشته باشد.

این ویدئو چه می‌گوید؟

ادعاهای زیادی از سوی بونیولو در این ویدئو مطرح می‌شود. او به طور کلی معتقد است واکسن کرونا باعث کاهش قدرت دستگاه ایمنی بدن افراد شده و به زودی باعث می‌شود که میلیاردها نفر در جهان جان خود را از دست بدهند. او می‌گوید سازندگان این واکسن می‌دانند که این واکسن شما را خواهد کشت. او می‌گوید هدف از واکسیناسیون کرونا، از بین بردن نسل بشر است. او به صحبت‌های مونتنیه، دانشمند فرانسوی اشاره می‌کند و می‌گوید او گفته هر کسی که این واکسن‌ها را دریافت کرده باشد، در دفعات بعدی واکنش‌های بسیار شدیدی در برابر ویروس کرونا از خود نشان می‌دهد. او می‌گوید همه افرادی که در دنیا واکسن کرونا زده‌اند در عوض این دو سال خواهند مرد. او می‌گوید همه اطرافیان شما که واکسن زده‌اند از دنیا خواهند رفت و اگر شما واکسن نزده باشید زنده خواهید ماند.

در ادامه این ویدئو، صحبت‌های لوک مونتانیه را می‌شنویم؛ فردی که با عنوان ویروس‌شناس معرفی می‌شود. ما پیش از این نیز در فکت‌نامه نشان داده بودیم که ادعاهای او درباره ویروس کرونا نادرست است. او می‌گوید که واکسیناسیون عامل ایجاد سویه‌های جدید کروناست. او می‌گوید آنتی‌بادی ها برای این ویروس از طریق واکسن درست می‌شوند. او می‌گوید سویه‌های جدید ویروس، محصول واکسیناسیون است.

ویدئو پس از نشان دادن ادعاهای لوک مونتانیه، به صحبت‌های بونیولو باز می‌گردد. بونیولو نیز در ادامه، درباره خطرات واکسیناسیون صحبت می‌کند.

ویدئو در انتها زنی را نشان می‌دهد که می‌گوید در آژانس کاریابی حوزه نفت و گاز، مسئولیت بین‌المللی داشته است. بر اساس گفته‌های این زن، به دلیل واکسیناسیون کرونا،‌ برنامه‌ای تحت عنوان «استخدام جانشین» در حال انجام است. او می‌گوید مدیران اجرایی، افرادی را که واکسن زده باشند شناسایی می‌کنند و مطمئن می‌شوند که افرادی طی سه سال آینده به جای آنها جایگزین خواهند شد.

بخش پایانی ویدئو نیز توصیه‌های بونیولو درباره آینده است. او می‌گوید افراد باید لباس‌های محافظ بخرند و منتظر باشند که افراد زیادی را با دست خود به خاک بسپارند.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، تعداد زیادی ادعا و پیش‌بینی در این ویدئو مطرح می‌شود اما اصلی‌ترین ادعا این است که افراد بعد از دریافت واکسن‌های کرونا، ایمنی بدن خود را از دست می‌دهند و در هنگام ابتلا به ویروس جدید کرونا از بین خواهند رفت.

دانشمندان درباره واکسن کرونا چه می‌گویند؟

این نخستین بار نیست که چنین ادعایی از سوی مخالفان واکسیناسیون مطرح می‌شود. پیش از این هم بررسی کرده بودیم که یافته‌های علمی معتبر در سراسر جهان، نشان می‌دهد تزریق واکسن، در بدن افراد پادتن تولید می‌کند و باعث ایمن‌شدن افراد در برابر ویروس کرونا خواهد شد.
کارشناسان نهادهای معتبر پژوهشی، سازمان بهداشت جهانی و نهادهای رسمی مانند مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا اعلام کرده‌اند واکسن‌های تاییدشده کووید ۱۹ محصولاتی ایمن و موثرند. کشورها نیز پس از بررسی گزارش‌های معتبر علمی، تزریق این واکسن‌ها را آغاز کرده‌اند. تا کنون بیش از پنج میلیارد دوز واکسن کرونا در سراسر جهان تزریق شده است. 

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC) می‌گوید ممکن است بلافاصله بعد از دریافت واکسن، به دلیل آنکه بدن در حال تولید پادتن جدید است، برخی از عوارض را تجربه کنید که بر روی فعالیت‌های عادی روزانه شما تاثیر بگذارد؛ عوارضی چون بدن‌درد، خستگی یا تب. اما این عوارض حداکثر طی چند روز از بین می‌روند و بسیاری از افراد نیز هیچ‌کدام از این عوارض را تجربه نمی‌کنند.

آنچه ما درباره واکسیناسیون کرونا می‌دانیم این است که تا کنون، آمار مبتلایان، افراد بستری‌شده و درگذشتگان کرونا در کشورهایی که توانسته‌اند بخش زیادی از مردم خود را واکسینه کنند، به خصوص در میان افرادی که واکسن زده‌اند پایین آمده است. یکی از بهترین منابع برای بررسی گزارش‌های مربوط به «تاثیر» واکسیناسیون کرونا، گزارشی است که از سوی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC) منتشر می‌شود. در این صفحه فهرستی از پژوهش‌ها و گزارش‌های مربوط به مطالعات واکسن کرونا منتشر شده و تا کنون تاثیر این واکسیناسیون هم در ایالات متحده و هم در چند کشور دیگر نشان می‌دهد واکسن‌های mRNA میزان اثربخشی بالایی دارند. لینک هر کدام از گزارش‌ها را نیز می‌توانید برای بررسی دقیق‌تر اعداد، مشاهده کنید.

بر اساس این گزارش، به مرور و با افزایش تعداد افرادی که واکسن‌های تاییدشده می‌زنند، هم میزان ابتلای افراد واکسن‌زده به کرونا کم می‌شود و هم تعداد بستری‌شده‌ها و کسانی که بر اثر کرونا فوت‌ می‌کنند در میان افرادی که واکسن‌ زده‌اند بسیار پایین است. این آمارها، موثر بودن واکسن را که در مراحل کارآزمایی بالینی مشاهده شده بود،‌ تایید می‌کند؛ داده‌هایی که بر اساس افراد واکسینه‌شده در ایالات متحده، بریتانیا، سوئد، اسرائیل،‌ ایتالیا و دانمارک به دست آمده است.

 

جمع‌بندی

ویدئویی که با زیرنویس فارسی در کانال‌های تلگرامی و شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود، ادعا می‌کند دانشمندان، نسبت به مرگ‌بار بودن واکسن‌های کرونا هشدار داده‌اند.

فردی که در این ویدئو درباره خطرات واکسیناسیون کرونا صحبت می‌کند، آلکسیس بونیولو، با عنوان دانشمند و آنتروپولوژیست شناخته می‌شود؛ عنوانی که در نگاه اول ممکن است این تصور را به وجود بیاورد که تحصیلات او مربوط به علوم تجربی یا پزشکی است. او اما نه دانشمند پزشکی است، نه در زمینه علوم تجربی، مدرک دارد. او یک فعال اجتماعی در زمینه مسیحیت است که صاحب یک سایت، یک شرکت نظامی حفاظت از مسیحیان و یک موسسه مرتبط با جامعه کاتولیک‌هاست.

بنابراین او صلاحیت اظهارنظر علمی و معتبر درباره اثرات واکسن کرونا را ندارد. اما جدای از این موضوع، ادعاهای بونیولو، با یافته‌ها و گزارش‌های علمی منطبق نیست. گزارش‌ها و مطالعات از سوی سازمان بهداشت جهانی و موسسات معتبر نشان می‌دهد که واکسن‌های کرونا تاثیر نامناسبی بر سیستم ایمنی افراد نمی‌گذارند و در عوض با ایجاد پادتن‌هایی در بدن، باعث کاهش ابتلا، بستری‌شدن و مرگ بر اثر کووید ۱۹ می‌شوند.

بنابراین ادعاهای فردی که می‌گوید واکسن‌های کرونا باعث مرگ و میر میلیاردها نفر در جهان خواهد شد، بی‌اساس است و فکت‌نامه به آنها نشان «نادرست» می‌دهد.

نادرست

گفته یا آمار، نادرست است یا دست‌کم سندی معتبر آن را رد می‌کند.

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.