برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
خبرگزاری تسنيم

خبرگزاری تسنيم

خبرگزاری رسمی

تسنیم: «صهیونیست‌ها از طریق تولید و توزیع داروهای ضدبارداری در ایران در پی عقیم‌سازی ایرانیان هستند»

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۵ دقیقه

شاخ‌دار

توطئه صهیونیست‌ها برای عقیم‌سازی ایرانیان؟

خبرگزاری تسنیم روز ۶ تیر ۱۴۰۰ در گزارشی با عنوان «توطئه صهیونیست‌ها برای عقیم‌سازی ایرانیان» مدعی شد: «صهیونیست‌ها از طریق تولید و توزیع داروهای ضدبارداری در ایران در پی عقیم‌سازی ایرانیان هستند». در این گزارش آمده: «بزرگترین شرکت تولید داروهای ضد بارداری در ایران، تحت لیسانس یک شرکت اسپانیایی که دارای سرمایه گذاری یهودی است فعالیت می‌کند. مهمترین هدف تاسیس این شرکت همانطور که در سایت آن آمده است: ایجاد یک شرکت تخصصی در زمینه تولید فرآورده‌های دارویی هورمونی به خصوص داروهای هورمون جنسی می‌باشد. شرکت کموگروپ متعلق به خانواده‌ی شناخته شده یهودی صهیونیست، هوگو سایمن است. امپراطوری دارویی هوگو سایمن در کشورهای مختلف خاورمیانه گسترده شده است و تاثیرات زیادی در تغییر ترکیب جمعیتی در این کشورها گذاشته است. اکتوکم زیرمجموعه‌ی این امپراطوری است که در ایران فعالیت می‌کند.»

شرکت ایرانی تولید کننده داروی ضد ایرانی دارای لیسانس شرکت اسپانیایی کدام است؟ هوگو سایمن کیست و چه ارتباطی با صهیونیست‌ها دارد؟ «فکت نامه» در این گزارش می کوشد به این پرسش ها پاسخ دهد؟

۱- شرکت ایرانی تولید کننده داروی ضد ایرانی دارای لیسانس شرکت اسپانیایی کدام است؟

خبرگزاری تسنیم در این گزارش نام شرکت مورد نظر را عنوان نکرده، اما در ویدئو تکمیلی این گزارش عکسی از داروی ضد بارداری مورد اشاره را منتشر کرده است:

«دروسبلا» قرص ضدبارداری محصول شرکت آتی فارمد است. شرکت داروسازی آتی فارمد یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه دارویی اکتوور است.  شرکت آتی فارمد در وب سایت گروه دارویی اکتوور اینگونه معرفی شده است: «داروسازی آتی فارمد، یکی از بزرگترین کارخانه‌های هورمونی بین‌المللی است و به عنوان اولین شرکت داروسازی تخصصی دارای GMP برای تولید داروهای هورمونی در کشور تاسیس شده است.» 

۲- نام شرکت اسپانیایی صادر کننده لیسانس شرکت دارویی آتی فارمد چیست؟

داروخانه آنلاین شیدر در معرفی قرص ضدبارداری «دروسبلا» آورده: «قرص ضد بارداری دروسبلا جزو قرص‌های جلوگیری از بارداری نسل چهارم است که شرکت آتی‌فارمد آن را تحت لیسانس کمپانی Laboratorios Leon Farma S.A اسپانیا تولید می‌کند.»

شرکت Laboratorios Leon Farma S.A زیر مجموعه گروه دارویی CHEMO است. مرکز اصلی آن در اسپانیا است ولی در بسیاری از کشورهای دنیا از آمریکا گرفته تا چین فعالیت دارد. گروه دارویی CHEMO در سال ۱۹۷۸ توسط Hugo Sigman و همسرش Silvia Gold تاسیس شده است.

۳- هوگو سیگمن کیست و چه ارتباطی با صهیونیست‌ها دارد؟

هوگو سیگمن متولد ۱۹۴۴ در بوئنوس آیرس آرژانتین است. در وب سایت شخصی او آمده که پزشک و روانشناس است و در صنعت داروسازی، زراعت، و سینما فعالیت دارد. او و همسرش مالک شرکت تجاری  Grupo INSUD هستند. شرکت CHEMO اولین شرکتی است که آنها تاسیس کرده‌اند.

آقای سیگمن یک بازرگان آرژانتینی یهودی تبار است. اما در نه در وب‌سایت شخصی‌اش و نه در منابع دیگری نشانه یا ردی از علاقه به صهیونیسم یا ارتباطش با اسرائیل دیده نمی‌شود. هر فرد یهودی را «صهیونیست» خواندن، کاری است که در رسانه‌های جمهوری اسلامی بدون ارائه هیچ‌گونه سندی  به وفور صورت می‌گیرد و معمولا زاده تئوری توطئه و دیدگاه‌های ضد یهودی است.

۴- دایره جغرافیایی گروه دارویی CHEMO کجاست؟

برخلاف آنچه که گزارش خبرگزاری تسنیم ادعا می‌کند، عمده تمرکز CHEMO در خاورمیانه نیست و بیشتر کشورهای اروپایی است و در ۴۰ کشور این قاره فعالیت دارند. با اینکه به طور کلی می‌توان آن را یک شرکت بین‌المللی معرفی کرد که در همه جای دنیا حضور دارد اما این شرکت دفتری در خاورمیانه ندارد. بیشترین حضور آنها در آسیا در و کشور چین و هند متمرکز است. نقشه زیر کشورهای محل فعالیت آنها را نشان می‌دهد:

۵- آیا «دروسبلا» تنها قرص ضدبارداری رایج در ایران است؟

خیر، حداقل ۱۲ داروی ضد بارداری در ایران رایج است و شرکت‌های متعددی در این حوزه فعالیت دارند. وب سایت تخصصی «سلامت بانوان اوما»، ۱۲ داروی رایج ضد بارداری در ایران را به این شرح معرفی کرده است:

۱- قرص ال دی 

۲- قرص اچ دی

۳- قرص یاسمین

۴- قرص یاز

۵- قرص روکین

۶- قرص کنتراسمین

۷- قرص دروسپیل

۸- قرص مارولون

۹- قرص بلارا

۱۰- قرص چاریوا

۱۱- قرص تری فازیک

۱۲- قرص دیان یا سیپروترون کامپاند

دکتر حمید قهرمانی صغیر، کارشناس مسئول دارویی معاونت بهداشتی علوم پزشکی گیلان در مقاله‌ای در بررسی داروهای ضدبارداری رایج در ایران، از داروی کنتراسپتیو ال دی محصول دو شرکت «ایران هورمون» و «ابوریحان» به عنوان قدیمی‌ترین، مشهورترین و پرمصرف‌ترین قرص‌های ضدبارداری در ایران یاد کرده است. 

جمع‌بندی

خبرگزاری تسنیم مدعی است: «صهیونیست‌ها از طریق تولید و توزیع داروهای ضدبارداری در ایران در پی عقیم‌سازی ایرانیان هستند». این خبرگزاری در طرح این ادعا گفته شرکتی ایرانی که عمده‌ترین تولید کننده داروهای ضد بارداری است تحت لیسانس یک شرکت اسپانیایی است که به امپراطوری دارویی یک یهودی صهیونیست به نام هوگو سیگمن تعلق دارد و در کشورهای خاورمیانه تلاش گسترده ای دارد و تاثیر زیادی در ترکیب جمعیتی در این کشورها داشته است.

در ایران دستکم ۱۲ نوع قرص ضد بارداری در دسترس است و به فروش می‌رسد. قرص مورد اشاره خبرگزاری تسنیم هم تحت لیسانس شرکتی اسپانیایی است که از زیرمجموعه‌های گروه دارویی CHEMO است. موسس این گروه دارویی هوگو سیگمن و سیلویا گُلد (زوج آرژانتینی) است که صرفا به خاطر تبار یهودی داشتن، از سوی خبرگزاری تسنیم صهیونیست معرفی شده‌اند. هوگو سیگمن یک چهره اقتصادی آرژانتینی است که در حوزه‌های داروسازی، زراعت، سینما و طراحی فعالیت دارد. عمده فعالیت‌های این شرکت بیش از آنکه در خاورمیانه باشد، در اروپا است. در بین کشورهای آسیایی، بیشترین تمرکز گروه دارویی CHEMO در چین و هند است.

مجموعه بررسی‌های «فکت‌نامه» نشان می‌دهد که ادعای «توطئه صهیونیست‌ها برای عقیم‌سازی ایرانیان» که توسط خبرگزاری تسنیم تولید شده نمونه‌ای از تئوری‌های توطئه است که هیچ پشتوانه واقعی ندارد و نشان «شاخ‌دار» می‌گیرد.

شاخ‌دار

گفته یا آمار، به قدری نادرست و مضحک است که حتی مرغ پخته هم به خنده می‌افتد!

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.