برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
علی خامنه‌ای

علی خامنه‌ای

رهبر جمهوری اسلامی ایران

سیاستمداران و رسانه‌های اروپا حاضر نشدند از واژه «تروریستی» برای جنایت نیوزیلند استفاده کنند.

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۷ دقیقه

شاخ‌دار

آیا اروپایی‌ها از «تروریستی» خواندن حملات نیوزیلند پرهیز کردند؟

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی نخستین روز سال ۱۳۹۸ در مشهد در حالی که از «بدعهدی» اروپایی‌ها در ارتباط با برجام انتقاد می‌کرد گفت:

«سیاستمداران غربی برخلاف ظاهر شیک و ادکلن زده، در باطن، انسان‌هایی واقعاً وحشی هستند. سیاستمداران و رسانه‌های اروپا حاضر نشدند از واژه «تروریستی» برای این جنایت استفاده کنند و فقط به عبارت «حرکت مسلحانه» بسنده کردند، در حالی که در هر جای دنیا، حرکتی بر ضد یک فرد مورد علاقه اروپایی ها انجام گیرد، گروههای مدعی مبارزه با تروریسم و دفاع از حقوق بشر جنجال می کنند».

موضوع صحبت حمله‌ روز ۲۴ اسفند به دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ نیوزیلند است که در طی آن یک فرد مسلح با گرایش‌های برترپنداری نژاد سفید بیش از ۵۰ تن را کشت. در عرف بین‌المللی معمولا وقتی پشت یک جنایت انگیزه‌‌های سیاسی یا ایدئولوژیک باشد برچسب تروریسم می‌گیرد. از همین رو جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند همان روز رسما اعلام کرد: «تردیدی نیست این اتفاق یک حمله تروریستی است». بر خلاف گفته رهبر ایران، با یک جست‌وجو می‌توان موارد زیادی از اخبار را در میان رسانه‌های پرشمار غربی پیدا کرد که از عبارت«حمله تروریستی» استفاده کرده‌اند.

 

اما برای بررسی دقیق‌تر تلاش کردیم در میان اظهار نظرها یا بیانیه‌ها و موضع‌گیری‌های رسمی ببینیم سیاستمداران و رسانه‌های اروپایی از چه واژه‌ای برای توصیف این حملات استفاده کرده‌اند:

فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی در بیانیه‌ای که روز ۲۴ اسفند منتشر کرد، رسما از عبارت «حملات تروریستی (terrorist attacks)» استفاده کرده است.

ژان کلود یونکر، رییس کمیسیون اروپا نیز در بیانیه رسمی دیگری حادثه نیوزیلند را با استفاده از واژه «حمله تروریستی» محکوم کرد.


ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا هم در بیانیه رسمی خود که در سایت رسمی دولت این کشور در دسترس است، از واژه‌ «حمله تروریستی» استفاده کرده است. ترزا می روز حادثه در حساب رسمی خود در توییتر هم از این واژه استفاده کرد.

امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه هم در توییتر ضمن همدردی با خانواده‌های قربانیان این حادثه نوشت: «فرانسه در مقابل انواع افراطی‌گری و تروریسم می‌ایستد».

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز به وضوح حملات انجام شده در نیوزیلند را «ترور علیه نمازگزاران مسلمان» توصیف کرده است. استفان سیبرت، سخنگوی دولت فدرال آلمان نیز در توییتر از قول خانم مرکل از واژه «عمل تروریستی» استفاده کرده است.

استفان لووِن نخست‌وزیر سوئد و همچنین مارگارت والستروم وزیر امور خارجه این کشور در حساب‌های رسمی خود به وضوح این حملات را تروریستی نامیدند.

در میان رسانه‌های اروپایی نیز رسانه‌هایی مانند بی‌بی‌سی، دویچه‌وله، فرانس‌۲۴، یورنیوز می‌توان نمونه‌هایی در میان اخبار و گزارش‌های سراغ گرفت واژه «حمله تروریستی» برای توصیف حملات روز ۲۴ اسفند در نیوزیلند استفاده کرده‌اند. با این همه بخش فارسی بی‌بی‌سی یا بخش فارسی دویچه وله آلمان در میان اخبار خود واژه «تروریست» را داخل گیومه آورده‌اند. اما برخی هم مانند یورونیوز فارسی به صراحت و بدون استفاده از گیومه در تیتر اخبار خود از این واژه استفاده کرده‌اند. به عنوان نمونه می‌توان به یک گزارش اشاره کرد که روز ۲۶ اسفند در بخش فارسی این سایت با عنوان «در حمله تروریستی به دو مسجد در نیوزیلند ۵۰ تن کشته شدند» منتشر شده است.

 

جمع‌بندی

رهبر ایران مدعی است «سیاستمداران و رسانه‌های اروپا حاضر نشدند از واژه «تروریستی» برای این جنایت (تیراندازی‌های نیوزیلند) استفاده کنند و فقط به عبارت «حرکت مسلحانه» بسنده کردند». اما با یک جست‌وجوی ساده می‌توان به انبوهی از اظهار نظرهای رسمی مقام‌های عالی‌رتبه اروپایی برخورد که به صراحت حمله‌ روز ۲۴ اسفند به دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ در نیوزیلند را واقعه یا حمله «تروریستی» خطاب کرده‌اند. همچنین اغلب رسانه‌های معتبر اروپایی، مانند بی‌بی‌سی، دویچه‌وله، فرانس‌۲۴ و یورونیوز در بخش‌های اصلی خود، نیز بارها از این واژه استفاده کرده‌اند.

با این حساب ادعای آیت‌الله خامنه‌ای، مبنی بر اینکه سیاستمداران و رسانه‌های اروپا حاضر نشدند از واژه «تروریستی» برای وقابع نیوزیلند استفاده کنند، بدون تردید بی‌اساس و آشکارا خلاف واقعیت است. فکت‌نامه به این گفته نشان «شاخ‌دار» می‌دهد.


به‌روزرسانی (۲فروردین۹۷): علاوه بر کشور‌هایی که در مقاله از آنها نام بردیم، مقامات کشور‌های دیگری اروپایی نیز کشتار شهر کرایست‌چرچ نیوزیلند را تروریسم خوانده‌اند:

وزارت امور خارجه اسپانیا (لینک بیانیه):

لارس لوکه راسموسن، نخست‌وزیر دانمارک:

توییت وزارت امور خارجه فنلاند:

کلیندا کیتاروویچ، رییس‌جمهوری کرواسی:

آنا برنابیچ نخست‌وزیر صربستان:

آلکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان:

شاخ‌دار

گفته یا آمار، به قدری نادرست و مضحک است که حتی مرغ پخته هم به خنده می‌افتد!

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.