برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی

ده چیزی که ممکن است درباره کرونا ندانید؛ تازه‌ترین توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۴ دقیقه

میلیون‌ها پست و هشتگ در اینستاگرام، فیس‌بوک و شبکه‌های اجتماعی، در کنار خبرهای متفاوتی که وبسایت‌های خبری درباره کرونا و ‌COVID-19 منتشر می‌شود، ماه‌هاست یکی از اصلی‌ترین سوژه‌های سایت‌های درستی‌سنجی است. فکت‌نامه نیز در ماه‌های گذشته، بارها درباره شایعات، خبرهای نادرست و اظهار نظرهای غیر قابل اثبات درباره‌ي این بیماری، مطالبی را منتشر کرده است. اما بخشی از اطلاعاتی که لازم است با هم مرور کنیم، مربوط به فکت‌های تایید شده از سوی سازمان بهداشت جهانی WHO است؛ اطلاعاتی که دانستن آنها می‌تواند جلوی انتشار بیشتر خبرهای دروغین را بگیرد و در مجموع به سلامت عمومی جامعه کمک می‌کند.

پیش از این، در این مطلب، به برخی از شایعات درباره درمان و جلوگیری از ابتلا به کووید ۱۹ پرداختیم و حالا دوباره به سراغ منابع رسمی سازمان بهداشت جهانی رفتیم تا چند توصیه جدید این سازمان را مرور کنیم؛ از ماسک نزدن در هنگام ورزش تا باورهای دیگری که درباره ماسک‌زدن، خوردن الکل و فلفل وجود دارد.

ده نکته‌ای را که ممکن است درباره کرونای جدید ندانید، با هم مرور می‌کنیم.

 

هنگام ورزش، ماسک نزنید.

افراد «نباید» هنگام ورزش کردن و تمرین‌های بدنی، ماسک بزنند زیرا ماسک می‌تواند توانایی تنفس آسان را کاهش دهد. رطوبت و عرق باعث می‌شود ماسک به سرعت خیس شود؛ اتفاقی که منجر به سخت‌شدن تنفس و همچنین رشد میکروارگانیزم‌ها (جانوران کوچک و میکروسکوپی) می‌شود.

ابزار مهم برای محافظت در هنگام ورزش و تمرین این است که حداقل یک متر از دیگران فاصله بگیرید.

 

امکان انتشار ویروس از کفش بسیار کم است.

امکان انتشار کووید ۱۹ از طریق کفش‌ها و آلودگی افراد به این وسیله،‌ بسیار کم است. به عنوان یک راه پیشگیرانه می‌توانید کفش‌های خود را پیش از ورود به خانه از پا درآورید؛ به خصوص در خانه‌هایی که نوزادان و کودکان روی زمین بازی می‌کنند. این کار باعث می‌شود تماس کمتری با کثیفی‌ها و آلودگی‌هایی که به کفش چسبیده است به وجود آید.

 

کرونا یک ویروس است؛ آنتی‌بیوتیک روی آن تاثیر ندارد.

بیماری کرونای جدید (کووید ۱۹) یک بیماری ویروسی است و باکتریایی نیست. آنتی‌بیوتیک‌ها هم نمی‌توانند با ویروس‌ها مقابله کنند. هر چند ممکن است برخی از افرادی که به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند، با مشکلات باکتریایی نیز مواجه شوند که در این صورت مسئول بهداشت می‌تواند برای آنها آنتی‌بیوتیک تجویز کند.

 

درمان قطعی کرونا کشف نشده است.

هنوز مجوز رسمی هیچ دارویی که بتواند کووید۱۹ را از بین ببرد، صادر نشده است. بنابراین اگر علائم این بیماری را دارید، با مراکز درمانی تماس بگیرید یا به خط‌های تلفن اورژانسی که به این موضوع اختصاص داده شده زنگ بزنید.

 

استفاده‌ طولانی‌مدت از ماسک پزشکی،‌ باعث مسمومیت دی‌اکسید کربن نمی‌شود.

اگر به مدت طولانی از ماسک‌ پزشکی به طور صحیح استفاده کنید، نه دچار مسمومیت دی‌اکسید کربن می‌شوید و نه کمبود اکسیژن را تجربه خواهید کرد.

استفاده‌ طولانی‌مدت از این ماسک‌ها احساس راحتی به شما نمی‌دهد اما در عین حال مشکلات مربوط به دی‌اکسید کربن با کمبود اکسیژن را هم به همراه نخواهد داشت. هنگامی که از ماسک‌های پزشکی استفاده می‌کنید، مطمئن باشید که به درستی در جای خود قرار گرفته است و به اندازه کافی محکم است؛ حالتی که بتوانید به صورت طبیعی تنفس کنید.

 

از ماسک یک‌بار مصرف، دوباره استفاده نکنید!

ماسک‌های یک‌بار مصرف تنها یک دفعه کارایی خواهند داشت و پس از استفاده، باید آنها را دور بیندازید.

 

بسیاری از کسانی که کووید ۱۹ می‌گیرند، نجات می‌یابند.

به لطف توجه‌های حمایتی، بسیاری از افرادی که کووید ۱۹ می‌گیرند و علائمی خفیف یا نیمه‌خفیف دارند، می‌توانند از این بیماری نجات پیدا کنند. اگر سرفه می‌کنید، تب دارید یا تنفس شما با مشکل مواجه شده است، به سرعت خود را به خدمات پزشکی برسانید و ابتدا به مراکز درمانی تلفن بزنید. 

 

نوشیدنی‌های الکلی از شما در برابر کووید ۱۹ محافظت نمی‌کند.

نوشیدنی‌های الکلی از شما در برابر ابتلا به کووید ۱۹ محافظت نمی‌کند و می‌تواند خطرناک نیز باشد. استفاده از الکل، ممکن است برای سلامتی شما پرخطر باشد.

 

اسکنرهای گرمایشی نمی‌توانند کووید ۱۹ را تشخیص دهند.

اسکنرهای گرمایشی برای تشخیص تب در افراد موثرند اما نمی‌توانند تشخیص دهند که فردی به کووید ۱۹ مبتلا شده است. تب کردن دلایل متعددی دارد. برای اطمینان، با مراکز بهداشتی تماس بگیرید.

 

فلفل زدن جلوی کرونا را نمی‌گیرد.

اضافه کردن فلفل به سوپ یا سایر غذاها نمی‌تواند جلوی کووید ۱۹ را بگیرد. این ماده ممکن است بسیار خوشمزه باشد اما جلوی ابتلا به این بیماری را نمی‌گیرد. بهترین راه جلوگیری از ابتلا، حفظ فاصله‌ یک متری از دیگران و شستن دست‌ها به دفعات است.

 

منبع اطلاعات: سایت سازمان بهداشت جهانی

پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.