برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی

تلگرام، توییتر، اینستاگرام، فیسبوک،...

آمریکا با وجود واکسیناسیون سراسری، وارد موج چهارم کرونا شده است.

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۵ دقیقه

گمراه‌کننده

آیا واکسیناسیون در آمریکا بی‌تاثیر بوده است و باعث شده آمریکا وارد موج چهارم کرونا شود؟

این روزها عکس صفحه اول روزنامه USA Today در شبکه‌های اجتماعی فارسی، خبرساز شده است. عکس، نقشه ایالات متحده را نشان می‌دهد که بسیاری از بخش‌های آن به علامت خطر کرونا، قرمز رنگ است و تیتر و توضیحات صفحه، بیان‌گر این است که این کشور در زمینه درگیری با بیماری کرونا، شرایط نامناسبی دارد.

یکی از پست‌هایی که از سوی مخاطبان فکت‌نامه ارسال شده، این عکس را با چنین توضیحی منتشر کرده است: «تیتر USA today - خیز موج چهارم کووید ۱۹ در آمریکا پس از واکسیناسیون سراسری - فاعتبروا یا اولی الابصار». در واقع این طور به نظر می‌رسد که این پست، دلیل این وضع را واکسن کرونا دانسته یا آن را بی‌اثر دانسته است.

کانال تلگرامی «مهدویت سیاسی» نیز به این صفحه اشاره کرده و بدون هیچ توضیحی از مخاطبان خود خواسته که به شرایط ایالات متحده بعد از واکسیناسیون سراسری توجه کنند.

در توییتر فارسی هم، عکس صفحه اول این روزنامه به همراه آمارهایی از وضعیت کرونا در ایران و آمریکا منتشر شده است.

اما ماجرای این صفحه اول چیست؟ آیا روزنامه USA Today چنین مطلبی را چاپ کرده است؟ آیا این روزنامه، دلیل وضع موجود را واکسیناسیون سراسری می‌داند؟ در این مطلب، به دنبال پاسخ به این سوال‌ها می‌گردیم.

آیا عکس روزنامه USA Today واقعی است؟

بله. روزنامه USA Today در شماره آخر هفته خود (۶ تا ۸ اوت ۲۰۲۱) عکس نقشه قرمزرنگ ایالات متحده را منتشر کرده است. آنچه در صفحه اول می‌بینیم، هشدار نسبت به گسترش موج چهارم کووید ۱۹ در این کشور است که در ادامه می‌گوید: «چنین وضعی می‌توانست رخ ندهد؛ بیایید همین حالا آن را پایان دهیم.»

 

مطلب USA Today درباره چیست؟

این مطلب که هم در صفحه اول و هم در چهار صفحه داخلی این شماره از روزنامه USA Today منتشر شده در واقع هشداری است به وضعیت سویه دلتا و گسترش آن در ایالات متحده. در واقع بخشی از واقعیت این است که سویه دلتا در این کشور، وجود دارد. اما دلیل آن چیست؟

بر خلاف آنچه که در پست‌های شبکه اجتماعی فارسی منتشر شده، این مطلب اتفاقا تشویق به واکسن‌زدن افرادی است که هنوز واکسن کرونا نزده‌اند. نویسندگان و کارشناسان در USA Today می‌گویند اگر افراد بیشتری واکسن کرونا دریافت کرده بودند، این وضعیت به وجود نمی‌آمد. 

آنها در مطالب مختلفی با انتشار فکت‌چک، گزارش و مصاحبه، مخاطبان خود را نسبت به تاثیر واکسیناسیون بر سلامت عمومی آگاه کرده‌اند و از آنها خواسته‌اند واکسن دریافت کنند. در واقع USA Today می‌گوید دلیل به وجود آمدن این بخش این است که بخشی از مردم، هنوز واکسن کرونا را نزده‌اند.

روزنامه‌‌نگاری به نام Ken Alltucker در همین شماره از روزنامه، گزارشی درباره بستری‌شدن گسترده افراد بر اثر سویه دلتا نوشته است. این گزارش نشان می‌دهد اوضاع در ایالت‌هایی که درصد دریافت واکسن کرونا در آنها کمتر است، وخیم است و افراد بیشتری برای بستری‌شدن به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند. نویسندگان و دبیران این روزنامه نیز تلاش کرده‌اند نشان دهند چگونه مقاومت افراد در برابر واکسیناسیون، می‌تواند به این روند در ایالات متحده ادامه دهد و بازگشایی مدارس و کسب‌وکارها را با مشکل روبرو کند. 

آمارهای مربوط به واکسیناسیون سراسری در ایالات متحده

نگاهی به وضعیت واکسیناسیون در ایالات متحده نشان می‌دهد تا تاریخ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ (یعنی ۱۶ اوت ۲۰۲۱) با وجود اینکه در ایالت‌هایی از آمریکا درصد بالایی از مردم، واکسن دریافت کرده‌اند اما در ایالت‌هایی هنوز کمتر از ۶۰ درصد مردم، حداقل یک دوز واکسن کرونا زده‌اند.

تا کنون بیش از ۱۹۷ میلیون نفر در ایالات متحده حداقل یک دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند که ۱۶۷/۷ میلیون نفر آنها، به طور کامل واکسینه شده‌اند. در واقع تا کنون ۷۱/۶ درصد از افراد بزرگسال (بالای ۱۸ سال) در این کشور، حداقل یک دوز واکسن زده‌اند اما این نسبت در ایالت‌های مختلف، یکسان نیست. مثلا در حالی که بیش از ۸۵ درصد افراد بالای ۱۸ سال در ایالت ماساچوست، حداقل یک دوز واکسن زده‌اند، این نسبت در ایالت‌های می‌سی‌سی‌پی و وست‌ویرجینیا بین ۵۳ تا ۵۵ درصد است.

برخی از کارشناسان معتقدند در حالی که حدود ۹۰ درصد از کل جمعیت (یعنی خردسالان و بزرگسالان) به طور کامل واکسینه شوند، جامعه می‌تواند وارد شرایطی شود که ایمنی عمومی پدید آید.

بنابراین با وجود تعداد قابل توجهی از افراد که در آمریکا واکسن زده‌اند، این میزان هنوز برای بازگشتن به شرایط کاملا عادی، کافی نیست و در برخی از ایالت‌ها و مناطق،‌ هنوز تعداد زیادی از افراد، به دلایل مختلف، تصمیم گرفته‌اند واکسن کرونا دریافت نکنند.

 

جمع‌بندی

صفحه اول روزنامه USA Today که در آن نسبت به موج چهارم کرونا هشدار داده شده، باعث انتشار ادعاهایی در شبکه‌های اجتماعی فارسی شده است. این مطالب می‌گویند در آمریکا با وجود واکسیناسیون سراسری، شرایط نامناسبی وجود دارد و این شرایط باید برای دیگران، باعث تامل باشد. این پست‌ها بدون اشاره به همه آمارها و بررسی واقعیت‌ها القا می‌کنند که واکسیناسیون در این کشور بی‌اثر بوده است. 

این در حالی است که مطلب روزنامه USA Today اتفاقا درباره کسانی است که از زدن واکسن خودداری کرده‌اند. این روزنامه وضع موجود در آمریکا یعنی شیوع موج چهارم و گسترش گونه دلتا را به دلیل ممانعت از دریافت واکسن کرونا می‌داند و در گزارش‌های خود نشان می‌دهد که وضعیت ایالت‌هایی که واکسن دریافت نکرده‌اند، ناگوار است. آمارها در آمریکا نشان می‌دهد با وجود اینکه تعداد زیادی از مردم این کشور، واکسن دریافت کرده‌اند اما هنوز هم به طور کلی و هم در بخش‌هایی از آمریکا، افراد زیادی به دلایل مختلف تمایل به دریافت واکسن کرونا ندارند و از زدن آن امتناع می‌کنند.

بنابراین فکت‌نامه به این ادعا که آمریکا «با وجود واکسیناسیون سراسری، وارد موج چهارم کرونا شده است» نشان گمراه‌کننده می‌دهد.

گمراه‌کننده

گفته یا آمار، نادرست نیست اما به گونه‌ای بیان شده تا بر فکت مهمی سرپوش بگذارد یا واقعیت را منحرف کند.

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.