برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
حسن نوروزی

حسن نوروزی

نماینده رباط‌کریم در مجلس

حقوق بازنشستگی حسن روحانی ماهی ۳۵۰ میلیون تومان است.

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۷ دقیقه

نادرست

درستی‌سنجی ادعای حقوق ۳۵۰ میلیونی حسن روحانی

حسن نوروزی، نماینده رباط کریم و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، روز ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا مدعی شد: «حقوق بازنشستگی حسن روحانی ماهانه ۳۵۰ میلیون تومان است.» او با تاکید بر اینکه کنترل افزایش‌های بی‌رویه حقوق‌ها یکی از انتظارات از رئیس جمهور جدید است، اظهار داشت: «این درآمدهای شرکت‌ آب، برق و بانک‌های خصوصی باید کنترل شوند؛ اینکه رئیس جمهور برای بازنشستگی ماهی ۳۵۰ میلیون دریافت کند غلط است؛ اگر ۲۵ تا ۳۰ میلیون باشد اشکالی ندارد اما ۳۵۰ میلیون باید کاسته شود.»

حقوق بازنشستگی حسن روحانی رئیس جمهور پیشین ایران چقدر است؟ «فکت‌نامه» در این گزارش می‌کوشد به این پرسش پاسخ دهد. 

حقوق ۳۵۰ میلیونی و تکذیب دفتر رئیس جمهور سابق

دفتر حسن روحانی رئیس جمهور سابق با صدور اطلاعیه‌ای در روز ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ این ادعا را رد کرد ولی اعلام نکرد حقوق بازنشستگی حسن روحانی  چقدر است. در اطلاعیه این دفتر که خبرگزاری ایسنا آن را منتشر کرده اما به خبری قدیمی در خصوص پرداخت ۳۵۳ میلیون تومان از طرف روحانی به صندوق بازنشستگی خدمات کشوری اشاره دارد که گفته می‌شود برای انتقال سوابق بازنشستگی از صندوق تامین اجتماعی به این صندوق صورت گرفته است. 

در این اطلاعیه آمده: «عدد ۳۵۰ میلیون تومان حقوق ماهیانه که نماینده مورد نظر ادعا کرده، چنان بزرگ و اغراق‌آمیز است که بعید است کسی در کذب بودن آن تردید کند. ادعاهای قبلی در خصوص پرداخت پاداش بازنشستگی به رئیس‌جمهور نیز فاقد صحت است و پیش از این روابط عمومی ریاست‌جمهوری در این باره توضیحاتی را منتشر کرده است؛ عدد ۳۵۳ میلیون تومان که در آن زمان در یک مکاتبه اداری مورد توجه قرار گرفته و سبب برخی سوء تفاهمات شده بود، نه پاداش بازنشستگی رئیس‌جمهور سابق بلکه مابه‌التفاوت حق بیمه‌ای بود که ایشان می‌بایست برای تغییر صندوق بازنشستگی خود به صندوق بازنشستگی کشوری پرداخت می کرد.»

ماجرای پاداش ۷۰۰ میلیونی رئیس جمهور سابق چه بود؟

پیشتر اعلام شده بود که حسن روحانی مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان پاداش بازنشستگی دریافت کرده است. در واکنش به این خبر، دفتر رئیس جمهور در ۲۴ تیر ۱۴۰۰ با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد:

«حسب طرح درخواست جابجایی و تغییر صندوق بازنشستگی رئیس‌جمهور روحانی، صندوق بازنشستگی استان تهران با توجه به مستندات و سوابق و محاسبات، اعلام کرده بابت انتقال حق بیمه دکتر روحانی در دوره خدمت در مجلس شورای اسلامی، باید مبلغ حدود ۳۵۳ میلیون تومان در وجه صندوق بازنشستگی کشوری پرداخت شود.

از سوی دیگر از آنجا که بخشی از حقوق ایشان (موضوع تبصره ۵ ماده ۵۹ آئین‌نامه استخدامی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی، پژوهش و فناوری) از تاریخ ۹۵/۷/۱ لغایت پایان سال ۱۳۹۹ به ایشان پرداخت نشده و این رقم حدود ۳۶۲ میلیون تومان بوده است، در سندی که اخیرا در رسانه‌ها منتشر شده، معاونت اداری مالی نهاد ریاست‌جمهوری، مقرر کرده که مبلغ بدهی بابت هزینه انتقال صندوق از محل مطالبات پرداخت‌نشده رئیس‌جمهور از حقوق معوقه ایشان کسر و در وجه صندوق بازنشستگی کشوری پرداخت گردد.»

حقوق بازنشستگی رئیس جمهور سابق چقدر است؟

دفتر رئیس جمهور سابق همانطور که در بالا آمد تاکنون ۲ بار با صدور اطلاعیه‌های جداگانه مبالغ اعلام شده در خصوص حقوق و پاداش بازنشستگی حسن روحانی را تکذیب کرده ولی عدد دقیق حقوق بازنشستگی او را اعلام نکرده است. پس ما هم نمی‌دانیم دقیقا دریافتی بازنشستگی حسن روحانی چقدر است، اما براساس اطلاعات موجود می‌توان برآوردی از رقم تقریبی حسن روحانی به دست آورد.

پنج سال پیش محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت روحانی در نشست خبری به تاریخ ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ گفته بود: «من عضو هیات علمی هستم. حقوق من، دریافتی عضو هیات علمی است و آقای رئیس‌جمهور نیز عضو هیات علمی است و همان حقوق را می‌گیرد.»

ما نمی‌دانیم حسن روحانی عضو هیات علمی کدام دانشگاه است. در زندگی‌نامه رسمی او نوشته شده او رئیس و «استاد  پژوهشی» مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام است. در سایت رسمی پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع، فهرست اعضای هیات علمی درج نشده است.

اما اگر فرض را بر صحت گفته‌های نوبخت بگذاریم و مبنای محاسبه دستمزد روحانی را حقوق اعضای هیات علمی در نظر بگیریم، می‌توانیم برآوردی از سقف حقوق و مزایای قانونی حسن روحانی به دست آوریم. 

سقف حقوق اعضای هیات علمی در ایران با درجه استادی ۳۳ میلیون و ۷۰۲ هزار تومان در ماه است. پس اگر فرض بگیریم حسن روحانی با حقوق ماهی ۳۴ میلیون تومان بازنشسته شده، حداقل حقوق بازنشستگی او این رقم است ولی همه آن نیست چرا که طبق قانون مزایایی نیز به او تعلق می‌گیرد.

۲- طبق تبصره ۵ ماده ۵۹ آئین‌نامه استخدامی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی، پژوهش و فناوری، اعضای هیات علمی که به ریاست قوای سه گانه انتخاب شوند، ۲۰۰ درصد حق مدیریت ریاست دانشگاه تهران به حقوق آنها اضافه می‌شود.

ما نمی‌دانیم حق مدیریت دانشگاه تهران در سال ۱۴۰۰ چقدر است، اما اگر فرض کنیم ۱۰ میلیون تومان باشد باید معادل ۲۰۰درصد آن یعنی رقم ۲۰ میلیون به دریافتی روحانی اضافه کنیم.

۳- براساس قانون محاسبه حقوق بازنشستگی، سنوات خدمت مازاد بر ۳۰ سال تا سقف ۱۰ سال سالانه ۵/۲ درصد به حقوق آنها اضافه می‌شود. حسن روحانی از آنجا که بالای ۱۰ سال سنوات خدمت دارد (از سال ۵۷ تاکنون در رده های بالای حکومتی پست و مقام داشته است) حدود ۵۲ درصد حقوق‌اش به دریافتی بازنشستگی اضافه می‌شود که حدود ۲۰ میلیون تومان در ماه خواهد بود.

با این اوصاف به نظر می‌ر سد سقف حقوق حسن روحانی در پایان دوره ریاست جمهوری حدود ۷۵ میلیون تومان در ماه بوده است. هرچند این برآورد قطعی نیست و ممکن است اطلاعاتی که در اختیار رسانه‌ها در خصوص حقوق رئیس جمهور پیشین قرار گرفته صحیح نباشد.

۴- مطابق قانون، خدمت در مناطق جنگی مشمول افزایش حقوق بازنشستگی می‌شود. مطابق قسمت دوم بند ۲ ماده ۶۸ قانون نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی، به ازای هر سال خدمت در مناطق جنگی ۱۲۵ امتیاز تعلق خواهد گرفت به طوری که بابت یکسال با در نظر گرفتن ضریب ۵۰۰ در زمان اجرای قانون مبلغ ۶۲۵۰۰ ریال به مجموع حقوق افزوده می‌شود. از آنجا که حسن روحانی جانشینی فرمانده جنگ در طول جنگ ایران و عراق را عهده دار بوده و احتمالا مشمول این بند قانونی هم خواهد شد ولی نمی‌دانیم دقیقا چند سال برای او محاسبه و مبلغ دقیق آن چقدر است. علاوه بر این چهار سال پیش و در زمانی که لرزش دست حسن روحانی در مناظره‌های انتخاباتی خبرساز شده بود، گفته شد ناشی از جراحات دوره جنگ بوده است. اگر این مساله واقعیت داشته باشد و رسما برای او جانبازی ثبت شده باشد از این محل نیز مبلغی به حقوق بازنشستگی او افزوده می‌شود.

جمع‌بندی

حسن نوروزی، نماینده رباط کریم و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، روز ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا مدعی شد: «حقوق بازنشستگی حسن روحانی ماهانه ۳۵۰ میلیون تومان است.» این خبر از سوی دفتر حسن روحانی تکذیب شد ولی رقم دقیق حقوق بازنشستگی رئیس جمهور سابق اعلام نشد.

پیش‌تر هم سخنگوی دولت و هم دفتر ریاست جمهوری روحانی اعلام کرده‌اند که مبنای محاسبه حقوق و دستمزد روحانی، حقوق و مزایای هیات علمی است که طبق آئین‌نامه استخدامی اعضای هیات علمی مزایایی به آن اضافه می‌شود. 

حسن روحانی پیش از ریاست جمهوری، به عنوان رئیس و «استاد پژوهشی» مرکز تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام معرفی می‌شد. فهرست اعضای هیات علمی این مرکز پژوهشی در دست نیست، اما اگر فرض را بر صحت گفته‌های نوبخت قرار دهیم، می‌توانیم برآوردی از سقف قانونی حقوق و دستمزد او به دست آوریم. 

«سقف حقوق اعضای هیات علمی» در سال ۱۴۰۰ کمتر از ۳۴ میلیون تومان است. این رقم با اضافه کردن «۲۰۰ درصد حق مدیریت دانشگاه تهران» و همین طور « ۵۲ درصد بابت ۱۰ سال مازاد سنوات خدمت به مجموع دریافتی» به حدود ۷۵ میلیون تومان می‌رسد. 

در مناظره‌های انتخاباتی سال ۹۶ گفته شده بود لرزش دست روحانی ناشی از جراحات جنگی است. اگر این مساله واقعیت داشته باشد و او به همین دلیل از «حق خدمت در مناطق جنگی و حق جانبازی» هم استفاده کند مجموع دریافتی او از این هم بیشتر خواهد شد. 

با این اوصاف گفته حسن نوروزی عضو کمیسیون قضایی مجلس مبنی بر اینکه «حقوق بازنشستگی رئیس جمهور سابق ۳۵۰ میلیون تومان است» ادعایی بدون سند، بی‌پایه و اساس و «نادرست» است.

نادرست

گفته یا آمار، نادرست است یا دست‌کم سندی معتبر آن را رد می‌کند.

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.