برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
حسین روازاده

حسین روازاده

مروج طب سنتی

کرونا با جوش شیرین کاملا درمان می‌شود

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۵ دقیقه

نادرست

آیا کرونا با جوش شیرین درمان می‌شود؟

حسین روازاده، از چهره‌های سرشناس «طب سنتی و اسلامی» در ایران، روز چهارم خرداد ۱۴۰۰ در حساب توییتر خود، ویدئویی را منتشر کرده که در آن ادعا می‌کند «جوش شیرین» راه درمان کووید ۱۹ است. 

او از مسئولان کشور می‌خواهد او را به این بیماری مبتلا کنند تا خود را درمان کند. ما در فکت‌نامه پیش از این در مقاله‌ای با عنوان «حسین روازاده، کاشف سرایت ژن عنکبوت از طریق بز»، به برخی از ادعاهای او پرداخته‌ایم.

در این مطلب، ادعای مربوط به درمان کرونا با جوش شیرین را بررسی می‌کنیم.

ادعای روازاده چیست؟

دکتر روازاده در یک کلیپ ویدئویی می‌گوید: «این بیماری [کرونا] با جوش شیرین کاملا درمان می‌شود. و من حاضرم وارد این بازی‌هایی که اگر جرات می‌کنید وارد بیمارستان شوید، با کرونایی‌ها از نزدیک ارتباط داشته باشید، ببینیم آیا می‌توانید… اینها همه‌اش بازی است. من آمادگی این را دارم، این را به تمام مسئولین کشور می‌گویم، شخصا خودم وارد آزمایشگاه شوم، این ویروس را از طریق آزمایشگاه به من منتقل کنید، و من خود را جلوی بقیه درمان می‌کنم، و هیچ اثری از این بیماری در بدن من نخواهد بود.»

روازاده که خود را با عنوان «پژوهشگر و درمانگر طب ایرانی اسلامی» معرفی می‌کند، معتقد است کرونا را می‌توان با بخور جوش شیرین درمان کرد. او در توییتی که ۸ آبان ۱۳۹۹ منتشر شده، ادعا می‌کند نامه‌ای را به وزارت بهداشت ایران ارسال کرده و از آنها خواسته است این روش درمانی را بررسی کنند. روازاده در توییتر خود اعتراض کرده که چرا وزارت بهداشت به نامه او پاسخ داده نداده است.

در سایت رسمی روازاده، بخشی وجود دارد که به درمان از طریق «بخور جوش شیرین» اختصاص دارد. او در این بخش صحبت‌های خود را منتشر کرده و توصیه‌هایی را به افراد ارائه می‌کند که مدعی است درمان کروناست.

آیا کرونا با بخور جوش شیرین درمان می‌شود؟

این ادعا بی‌اساس است. 

مقاله‌ای که در سایت «موسسه ملی تحقیقات سلامت جمهوری اسلامی ایران» منتشر شده، می‌گوید شواهدی در این زمینه وجود ندارد که نشان دهد بخور جوش شیرین در درمان کرونا موثر است.

متخصصان دیگری نیز در ایران به بی‌تاثیر بودن این بخور و البته خطرناک بودن آن اشاره کرده‌اند.

نهادهای معتبر علمی و بین‌المللی تا این زمان، هنوز هیچ دارو یا روش درمانی «قطعی» را برای درمان بیماری کرونا تایید نکرده‌اند و جوش شیرین یا بخور آن نیز جزو این درمان‌ها قرار نگرفته و معرفی نشده است.

تنها دارویی که از سوی FDA برای درمان «برخی» از بیماران مبتلا به کرونا که در بیمارستان بستری شده‌اند، توصیه می‌شود، remdesivir است. این دارو به این افراد کمک می‌کند فرایند بهبودی خود را سریع‌تر طی کنند. بر اساس گزارش «کلینیک مایو» داروهای دیگری نیز در مرحله آزمایشند.

در عین حال، توصیه سازمان بهداشت جهانی برای پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹، رعایت فاصله اجتماعی، پرهیز از تجمع در مراکز شلوغ، شستن دست‌ها و در کنار آن، استفاده از ماسک در فضاهای عمومی است. ضمن اینکه این توصیه می‌شود در زمانی که بر اساس اعلام مسئولان بهداشتی، نوبت به واکسیناسیون رسید، واکسن کرونا را برای بالا بردن ایمنی در برابر این ویروس دریافت کنیم. این صفحه در سایت سازمان بهداشت جهانی، به برخی از ادعاهای نادرست درباره کووید ۱۹ اشاره کرده است.

واکسن‌هایی که از سوی نهادهای معتبر تایید شده‌اند، افراد را تا حد زیادی در برابر ابتلا به ویروس کرونا ایمن می‌کنند.

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی دولت‌ها، تا کنون بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا به افراد تزریق شده است.

ادعای مربوط به تاثیر جوش شیرین در درمان کرونا، نه تنها از سوی روازاده، که از سوی افراد دیگری نیز مطرح می‌شود. رویترز ۲۰ اسفند سال ۱۳۹۸ در مطلبی به سراغ این ادعا رفته است و زمینه آن را می‌توان از آن تاریخ،‌ پیگیری کرد. بررسی رویترز در آن زمان نشان می‌دهد ادعاهایی در این زمینه وجود داشته است.

از همان ماه‌های ابتدایی شیوع ویروس کرونا، اطلاعات بی‌اساس و نادرستی به زبان‌های مختلف درباره تاثیر جوش‌شیرین بر درمان کرونا به زبان‌های مختلف و از طریق کانال‌های مختلف در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شده است. 

جمع‌بندی

حسین روازاده که خود را «پژوهشگر و درمانگر طب ایرانی اسلامی» معرفی می‌کند، ادعا می‌کند «بخور جوش شیرین» باعث درمان کرونا می‌شود. او برای این ادعای خود مدرک معتبر و علمی ارائه نمی‌کند. ضمن اینکه هم در میان منابع و نظرات کارشناسان در ایران و هم در میان توصیه‌ها و یافته‌های معتبر علمی در دنیا، به این موضوع اشاره نشده است که بخور جوش شیرینم می‌تواند باعث درمان کرونا شود. بنابراین به دلیل اینکه این ادعا بی‌اساس است و شواهد معتبری وجود ندارد که صحت آن را تایید کند، فکت‌نامه به آن نشان «نادرست» می‌دهد.

نادرست

گفته یا آمار، نادرست است یا دست‌کم سندی معتبر آن را رد می‌کند.

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.