برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی

تلگرام، توییتر، اینستاگرام، فیسبوک،...

نتانیاهو گفته با واکسن مسلمانان را نابود می کنیم.

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۳ دقیقه

شاخ‌دار

آیا نتانیاهو گفته با واکسن مسلمانان را نابود خواهد کرد؟

صبح روز ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ خبری با عنوان «نتانیاهو: با واکسن مسلمانان را نابود می‌کنیم» به طور همزمان در برخی وب‌سایت‌ها و پایگاه‌های خبری داخل ایران مانند قطره و یکتاپرس منتشر شده است. این عنوان اشاره به ویدیویی دارد که ادعا شده نخست‌وزیر اسرائیل در آن می‌گوید: «مسلمانان را اول؛ با فشنگ؛ بعد با موشک؛ حالا با سُرنگ (واکسن ) نابود می‌کنیم.»

چند ساعت پیش‌تر این خبر در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها دست به دست شده بود. 

آیا نتانیاهو در این ویدیو چنین ادعایی کرده است؟

خیر. ویدیویی که تازه در پایگاه‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان منتشر شده قدیمی و به تاریخ ۱۹ ژانویه ۲۰۲۱ (۳۰ دی ماه ۱۳۹۹) است. این ویدئو در صفحه رسمی فیس‌بوک بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل منتشر شده است و هیچ کجا به نابودی مسلمانان به وسیله واکسن اشاره نمی‌کند.

گزارش این ویدئو در روزنامه ایندیپندنت و هاآرتص منتشر شده است. 

در این ویدئو، نتانیاهو ابتدا به نوک پیکان قدیمی اشاره می‌کند که یادگار نبرد رومیان با یهودیان در دو هزار سال پیش است. او سپس به زبان عبری می‌گوید: «هر بار کسی از خارج کشور برای بازدید می‌آید، من نوک این پیکان را به او نشان می‌دهم و می‌گویم رومی‌ها دیگر اینجا نیستند.» در کنار این پیکان یک مدل از موشک ضد بالستیک هم دیده می‌شود. 

نتانیاهو سپس به سمت سرنگی می‌رود که با آن واکسن کرونا به او تزریق شده و می‌گوید:«و پس از این پیکان دیگری را به آنها نشان می‌دهم. سرنگی است که واکسن کرونا را به من داده است، آن هم از بین میلیون‌ها واکسن که به اسرائیل آورده‌ایم. ما اولین کشوری خواهیم بود که از - بحران- کرونا خارج خواهیم شد. با ایمان، همه چیز ممکن است.»

روی پایه چوبی جایی که سرنگ نگهداری می‌شود نوشته شده: «یک تزریق کوچک به انسان، یک قدم بزرگ برای سلامتی همه ما» این شعاری بود که نخست‌وزیر اسرائیل در روز دریافت واکسن کرونا آن را عنوان کرده بود. 

چنانکه پیدا است در هیچ جای این ویدیوی ۲۹ ثانیه‌ای نقل قولی که در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به همراه این ویدیو در حال دست به دست شدن است شنیده نمی‌شود. نتانیاهو در این ویدیو مسلمانان را تهدید به کشتن با فشنگ، موشک و بعد واکسن کرونا نمی‌کند. 

آیا این قصه ساختگی کار جریان ضد واکسن در ایران است؟ 

احتمالا بله. این ویدئو چنانکه گفته شده قدیمی و مربوط به پنج ماه پیش است، اما درست در زمانی منتشر می‌شود که از یک‌ سو اخبار اسرائیل و درگیری‌های اخیر در کانون توجه عمومی قرار گرفته و از سوی دیگر واکسیناسیون کووید ۱۹ در ایران در حال انجام است. 

می‌توان حدس زد این ویدئو تلاش برخی از مخالفان واکسن است که تلاش کرده‌اند با بالا آوردن یک ویدئوی قدیمی و به کمک یک تهدید جعلی در میان برخی افراد نگرانی ایجاد کنند. 

جمع‌بندی

ویدیوی از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در برخی پایگاه‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی منتشر و ادعا شده نخست‌وزیر اسرائیل در آن می‌گوید: «مسلمانان را اول؛ با فشنگ؛ بعد با موشک؛ حالا با سُرنگ (واکسن) نابود می‌کنیم»

این ویدئو قدیمی و مربوط به پنج ماه پیش است. در آن یک بار هم اشاره به مسلمانان و فشنگ نشده و اصلا ربطی به این موضوعات ندارد. 

 نخست وزیر اسرائیل در این ویدیو وسایلی را در دفتر خود نشان می‌دهد و مطالبی به زبان عبری می‌گوید. او ابتدا یک نوک پیکان قدیمی اشاره می‌کند که یادگار جنگ دو هزار سال پیش رومیان با یهودیان است. پس از آن هم به سرنگی که واکسن کرونا با آن به او تزریق شده اشاره می‌کند و می‌گوید اینها نماد و افتخار اسرائیل هستند.

این خبر جعلی درست در زمانی منتشر می‌شود که از یکسو اخبار اسرائیل به دنبال درگیری‌های اخیر در کانون توجه قرار گرفته و از سوی دیگر واکسیناسیون عمومی در ایران به راه افتاده است. 

می‌توان حدس زد این ویدئو تلاش برخی از مخالفان واکسن برای القای نگرانی از واکسیناسیون در میان برخی در ایران است. 

به همین دلیل ما در فکت‌نامه این شایعه را که «نتانیاهو گفته با واکسن مسلمانان را نابود می‌کنیم» رد می‌کنیم و به آن نشان «شاخ‌دار» می‌دهیم.

شاخ‌دار

گفته یا آمار، به قدری نادرست و مضحک است که حتی مرغ پخته هم به خنده می‌افتد!

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.