برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی

تلگرام، توییتر، اینستاگرام، فیسبوک،...

هفت دانشگاه در آمریکا تایید کرده‌اند ویروس کرونا وجود ندارد و کووید ۱۹ یک فریب است

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۷ دقیقه

شاخ‌دار

آیا هفت دانشگاه در آمریکا تایید کرده‌اند ویروس کرونا وجود ندارد؟

مطلبی که این روزها در شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای پیام‌رسان دست‌به‌دست می‌شود، به طور کلی وجود ویروس کرونا را منکر شده است. بر اساس ادعایی که مطرح شده، «یک دانشمند آمریکایی به این نتیجه رسیده که ویروس کرونا وجود ندارد و هفت دانشگاه نیز در آمریکا این موضوع را تایید کرده‌اند.»

در این مقاله، ادعاهای مطرح‌شده درباره وجود نداشتن ویروس کرونا را بررسی می‌کنیم و به این سوال پاسخ می‌دهیم که آیا یک دانشمند آمریکایی واقعا چنین ادعایی کرده و آیا ویروس کرونا، یک فریب بزرگ برای گمراه‌کردن انسان‌هاست؟

این ادعا دقیقا چه می‌گوید و منبع آن کجاست؟

متنی که این روزها در وبلاگ‌ها، توییتر و تلگرام به زبان فارسی دست‌به‌دست می‌شود، ادعا می‌کند یک متخصص ویروس‌شناسی در آمریکا، ۱۵۰۰ نمونه تست PCR مثبت کرونا را بررسی کرده و در هیچ کدام از آنها ویروس کرونا را نیافته است. این مطلب ادعا می‌کند نتایج این آزمایش‌ها به هفت دانشگاه در آمریکا نیز ارسال شده و آنها نیز آن را تایید کرده‌اند و گفته‌اند ویروس کرونا در این آزمایش‌ها وجود ندارد. مطلب با این ادعا به پایان می‌رسد که: «ما از راه پژوهش و بررسی آزمایشگاهی به این نتیجه قاطع رسیدیم که تمام داستان کووید ۱۹ یک داستان خیالی بوده است. نام آنفلوانزا به کووید تغییر پیدا کرد و اکثر فوتی‌ها به‌علت بیماری‌های زمینه‌ای قلب و سرطان و دیابت و سینه پهلو و... و هنگامی که به ویروس آنفلوانزا مبتلا شدند چون سیستم ایمنی ضعیف داشتند فوت کردند.»

یک ادعا، چند گوینده

منبع پست‌هایی که به زبان فارسی منتشر شده، مقاله‌ یک وبسایت با نام El Correo De Espana است. در این مقاله، این ادعاها از قول فردی به اسم دکتر Andrew Wye نقل شده است. این در حالی است که در شبکه‌های اجتماعی انگلیسی‌زبان، نام فردی به اسم دکتر رابرت اوسوالد را می‌بینیم. در منابع دیگر از دکتر Joe Rizoli به عنوان شخصی که این آزمایش‌ها را انجام داده است نام برده شده است. در واقع یک متن در حال دست‌به‌دست شدن با نام‌های مختلفی در فیس‌بوک و توییتر است و به نظر می‌رسد چند گوینده دارد.

از آنجایی که منبع این ادعا در زبان فارسی، سایت El Correo De Espana بوده است و نامی که در این سایت به کار رفته نیز دکتر «اندرو وای» است، ابتدا به سراغ این نام می‌رویم. بر اساس بررسی‌های گروه درستی‌سنجی خبرگزاری فرانسه، اساسا فردی با این نام که در حوزه پزشکی،‌ ویروس‌شناسی و علوم آزمایشگاهی در آمریکا فعالیت کند، وجود خارجی ندارد. روزنامه‌نگاران ایتالیایی نیز پس از پایان تحقیقات خود اعلام کرده‌اند،چنین فردی وجود ندارد. اگر فردی با این نام در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی آمریکا مشغول به فعالیت بود، می‌شد از طریق وب‌سایت دانشگاه یا منابع جستجوی پژوهشگران، به راحتی مشخصات او را پیدا کرد. بنابراین لینکی که در شبکه‌های اجتماعی فارسی، چنین ادعایی را مطرح می‌کند، از طرف کسی است که وجود خارجی ندارد. اما این نام، تنها نامی نیست که با این ادعا پیوند خورده است.

از سویی دیگر، با جستجوی نام  Joe Rizoli نیز به نتیجه مشابهی می‌رسیم. نه تنها در آزمایشگاهی در جنوب کالیفرنیا نیست که اساسا در هیچ مرکز دانشگاهی و پژوهشی‌ای در آمریکا نیز چنین نامی وجود ندارد.

می‌توانید ردپاهایی از این نام را در فیس‌بوک و توییتر پیدا کنید. بر اساس این ادعا، جو ریزولی به عنوان ویروس‌شناس و همه‌گیرشناسی معرفی می‌شود که ادعا می‌کند: «من دانشمندی هستم که ۱۵۰۰ نمونه آزمایشگاهی را که ادعا می‌شود مربوط به کووید ۱۹ است در جنوب کالیفرنیا بررسی کرده‌ام.» بر اساس این ادعا هنگامی که او و تیمش روی این نمونه‌های آزمایشگاهی کار کرده‌اند، هیچ گونه‌ای از کووید ۱۹ را پیدا نکرده‌اند. بر اساس این ادعا، اغلب این موارد، آنفلوآنزای A و B بوده و هیچ موردی از کووید ۱۹ در آن دیده نمی‌شود.

این متن همچنین با نام دانشمندی آمریکایی به اسم Derek Knauss منتشر شده است.

از سویی دیگر این ادعا که فردی به اسم رابرت اوسوالد ادعا کرده در ۱۵۰۰ نمونه تست مثبت کرونا، هیچ ویروسی پیدا نکرده، از اساس نادرست است.

اوسوالد، ویروس‌شناس نیست. اودکترای بیوشیمی دارد و در دپارتمان پزشکی مولکولی در دانشگاه کرنل مشغول به فعالیت است. ضمن اینکه او به طور رسمی این ادعا را که به او نسبت داده شده رد کرده است: «کووید ۱۹ واقعی است. هر پستی که در فیس‌بوک غیر از این ادعا می‌کند، فریب‌کار است و این ادعا درست نیست. ماسک بزنید، فاصله اجتماعی را رعایت کنید و هر زمانی که واکسن برایتان تهیه شد، واکسن بزنید.» او به روزنامه USA Today اعلام کرده که این مطلب از اساس دروغ است و او هیچ ارتباطی با آن ندارد. سایت درستی‌سنجی Snopes نیز از او درباره این موضوع سوال کرده و او در پاسخ به این سایت معتبر نیز چنین ادعاهایی را تکذیب کرده و نسبت دادن چنین ادعاهایی را به او و دانشگاهش، تاسف‌بار می‌داند.

پس دست‌کم چهار نام یعنی: اندرو وای (مورد استناد در فضای فارسی‌زبانان)، جو ریزولی، رابرت اوسوالد و درک ناس، به عنوان دانشمندان آمریکایی معرفی شده‌اند که چنین آزمایشی را انجام داده‌اند. 

جالب اینجاست که این ادعا نه تنها در زبان فارسی و انگلیسی که به زبان‌های پرتغالی، ترکی، ایتالیایی و آلمانی نیز دست‌به‌دست شده و در حال انتشار است.

آیا کووید ۱۹ یک آنفلوآنزای دیگر است؟

خیر. یافته‌های معتبر علمی نشان می‌دهد ویروس آنفلوآنزا با ویروس کووید ۱۹ تفاوت دارد. به عنوان مثال با مراجعه به داده‌های منتشر شده در «کلینیک مایو» می‌توانید با این تفاوت‌ها بیشتر آشنا شوید. پژوهشگران این موسسه معتبر پزشکی در آمریکا می‌گویند ویروس کرونا و ویروس آنفلوآنزا شباهت‌ها و البته تفاوت‌های زیادی با هم دارند و یکی نیستند. هر چند هم کووید ۱۹ و هم آنفلوآنزا علائم یکسان فراوانی دارند و هر دو بر اثر ویروس به وجود می‌آیند اما این ویروس‌ها با هم متفاوتند و می‌توانند بر افراد، تاثیرات متفاوتی بگذارند.

کووید ۱۹ بر اثر ویروسی به نام SARS-CoV-2 به وجود می‌آید در حالی که ابتلا به آنفلوآنزا به دلیل آلوده‌شدن افراد به ویروس‌های آنفلوآنزای A و B است. به غیر از کلینیک مایو می‌توانید درباره تفاوت‌های این دو به منابع معتبر دیگری مثل سازمان بهداشت جهانی و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC) نیز مراجعه کنید.

ضمن اینکه بر اساس آمارهای CDC نرخ بستری‌شدن افراد در آمریکا نیز نشان می‌دهد تا واپسین روزهای سال گذشته میلادی، از هر ۱۰۰ هزار نفر، ۶۹ نفر به دلیل آنفلوآنزا و ۳۱۳ نفر به خاطر کرونا در بیمارستان بستری شده‌اند. حدود ۵۰۰ هزار نفر در این کشور در یک سال جان خود را بر اساس آلوده‌شدن به ویروس کووید ۱۹ از دست داده‌اند.

جمع‌بندی

مطلبی که این روزها در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها دست‌به‌دست می‌شود ادعا می‌کند یک ویروس‌شناس آمریکایی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی پس از بررسی ۱۵۰۰ نمونه آزمایش مثبت کرونا به این نتیجه رسیده که چنین ویروسی اساسا وجود ندارد. این نوشته ادعا می‌کند هفت دانشگاه دیگر نیز در آمریکا این موضوع را پذیرفته‌اند. مطلب در انتها ادعا می‌کند کرونا یک فریب بزرگ است و موارد آنفلوآنزا به جای کرونا معرفی می‌شوند.

این ادعا در کشورهای مختلف به زبان‌های گوناگون پخش شده اما هربار از قول دانشمندان متفاوتی نقل می‌شود.
بعضی از این به اصطلاح دانشمندان ساختگی هستند و وجود خارجی ندارند مانند جو ریزولی و اندرو وای که در هیچ مرکز پژوهشی و آزمایشگاهی در آمریکا وجود ندارند و اساسا چنین شخصیت‌های ساختگی است. 

در برخی منابع، این تحقیقات به شخصی به نام دکتر رابرت اوسوالد نسبت داده شده است؛ یک متخصص بیوشیمی که در آمریکا مشغول به فعالیت است اما آنطور که در شایعه ادعا شده ویروس‌شناس نیست. او به طور رسمی از طریق رسانه‌های مختلف، نقل قول نسبت داده شده به خود را تکذیب و تاکید کرده «کووید ۱۹ واقعی است و هر پستی که غیر از این ادعا می‌کند، فریب‌کار است». ضمن اینکه گزارش‌های معتبر علمی نشان می‌دهد هر چند کووید ۱۹ و آنفلوآنزا علائم یکسان فراوانی دارند، منشا آنفلوآنزا با کووید ۱۹ تفاوت دارد و نباید این دو را یکی دانست.

بنابراین فکت‌نامه به این ادعا که هفت دانشگاه در آمریکا وجود کرونا را تکذیب کرده‌اند نشان «شاخ‌دار» می‌دهد.

شاخ‌دار

گفته یا آمار، به قدری نادرست و مضحک است که حتی مرغ پخته هم به خنده می‌افتد!

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.