برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی

تلگرام، توییتر، اینستاگرام، فیسبوک،...

کاملا هریس در هنگام زدن واکسن کرونا تقلب کرده است.

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۳ دقیقه

نادرست

آیا کاملا هریس در هنگام دریافت واکسن کرونا، تقلب کرده است؟

ادعای تقلب کاملا هریس، معاون رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، در هنگام دریافت واکسن کرونا، مدتی است در شبکه‌های اجتماعی و برخی از سایت‌های فارسی‌زبان مطرح می‌شود. به عنوان مثال یک پست تلگرامی در کانال ‌Best of Persian با انتشار یک ویدئو از کاملا هریس، ادعا می‌کند او تقلب کرده و واکسن را دریافت نکرده است. 

در این ویدئو این طور به نظر می‌رسد که سوزن سرنگ، درپوش دارد و در واقع تزریقی انجام نمی‌شود. سایت‌های خبری مشرق‌نیوز، صراط و پارسینه نیز با انتشار این ویدئو، این ادعا را به صورت سوال مطرح کرده‌اند.

این ادعاها تلاش می‌کند فضایی را نشان دهد که در آن مقامات آمریکایی، از زدن واکسن کرونا، اجتناب می‌کنند. اما آیا این ادعا درست است؟ 

ویدئوها و عکس‌های خبری کاملا هریس چه چیزی را نشان می‌دهند؟

افراد سرشناسی همچون سیاستمداران که در ابتدای صف دریافت واکسن کرونا ایستادند، همواره در مقابل تعداد زیادی خبرنگار و عکاس از خبرگزاری‌های معتبر واکسن را دریافت‌کرده‌اند. دو امکان را برای اتخاذ چنین تصمیمی می‌توان در نظر گرفت. جلب اعتماد و تشویق شهروندان برای دریافت واکسن کرونا و دیگری رد امکان تقلب و تظاهر به دریافت واکسن. 

برای اینکه ببینیم آیا خانم هریس در مقابل دوربین رسانه‌ها، تزریق نمایشی انجام داده یا واقعا واکسن را تزریق کرده است، ابتدا به سراغ عکس‌ها و ویدئوهای خبری در این زمینه می‌رویم. 

هریس روز ۲۹ دسامبر ۲۰۲۰ (نهم دی ۱۳۹۹) در توییتی اعلام کرد که واکسن کرونا را دریافت کرده است. ویدئوهای منتشر شده از شبکه‌های مختلف تلویزیونی مانند CNN و FOX News نیز نشان می‌دهد که او این واکسن را در حضور رسانه‌های جمعی دریافت کرده است. با تماشای این ویدئوها مشخص می‌شود که پرستاری که تزریق را انجام می‌دهد پس از پوشیدن دستکش، ابتدا پوشش روی سرنگ را بر می‌دارد و سپس واکسن را تزریق می‌کند و در نهایت، درپوش آن را یک‌دستی و با اهرم کردن دسته صندلی، روی سوزن برمی‌گرداند. به طور واضح، مشخص است که سرنگ در هنگام تزریق، درپوشی ندارد. آنچه در ویدئوهایی که ادعا می‌کنند تقلبی صورت گرفته مشخص است، حذف قسمت اول ویدئو است؛ جایی که تزریق‌کننده، درپوش را برمی‌دارد. 

ویدئوی کامل تزریق واکسن توسط کاملا هریس

آیا ادعای تقلب در دریافت واکسن، منحصر به کاملا هریس است؟

خیر. کاملا هریس نخستین سیاست‌مدار آمریکایی‌ای نیست که چنین ادعایی درباره‌اش مطرح می‌شود. پیش از او، این ادعا درباره نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و مایک پنس،‌ معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز مطرح شده است. این پست‌های فیس‌بوکی با انتشار این ادعا که پلوسی و پنس نیز در هنگام دریافت واکسن کرونا تقلب کرده‌اند، به این شایعه دامن می‌زنند که واکسن کرونا قابل اعتماد نیست و این اشخاص برای محافظت از سلامت خود، از دریافت آن خودداری کرده‌اند.

این ادعاها نیز از سوی خبرگزاری فرانسه درستی‌سنجی شده بود و آنها با اشاره به عکس‌ها و ویدئوها نشان دادند چنین ادعایی نادرست است.

جمع‌بندی

ادعای شبکه‌های اجتماعی درباره اینکه کاملا هریس، در هنگام دریافت واکسن کرونا تقلب کرده و واکسن با درپوش و به صورت نمایشی روی دست او قرار گرفته است، ادعایی نادرست است. این ادعا به ویدئویی استناد می‌کند که در آن بخش برداشته‌شدن درپوش واکسن دیده نمی‌شود و این تصور اشتباه به وجود می‌آید که سوزن سرنگ، وارد بازوی هریس نشده است. پیش از این ادعاهای مشابهی درباره مایک پنس و نانسی پلوسی هم مطرح شده بود که آنها نیز نادرست بودند.

فکت‌نامه به ادعای شبکه‌های اجتماعی درباره تقلب هریس در زدن واکسن کرونا، نشان نادرست می‌دهد.

نادرست

گفته یا آمار، نادرست است یا دست‌کم سندی معتبر آن را رد می‌کند.

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.