برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی

تلگرام، توییتر، اینستاگرام، فیسبوک،...

واکسن کووید ۱۹ باعث تغییر DNA می‌شود.

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۸ دقیقه

نادرست

آیا واکسن کرونا باعث تغییر DNA در انسان می‌شود؟

یک پزشک آمریکایی، در ویدئویی چهار دقیقه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود، ادعا می‌کند واکسن کووید ۱۹، DNA افراد را تغییر می‌دهد و ما پس از تزریق این واکسن، به دلیل وجود مواد سمی و فلزی در آن، تحت کنترل قرار خواهیم گرفت.

نام این پزشک، کریستیان نورتروپ است. خانم نورتروپ، در ماه‌های اخیر زمینه نشر نظریه‌های توطئه درباره همه‌گیری کووید۱۹ فعال بوده است. او یکی از کسانی است که در مستند معروف پلندمیک، حضور داشته است. پیش‌تر در اواخر اردیبهشت امسال گزارشی درباره این مستند در فکت‌نامه منتشر کرده‌ایم. 

این ویدئوی جدید، بخشی کوتاه از یک مصاحبه ۳۷ دقیقه‌ای است که شخصی به نام «پالی تامی» آن را انجام داده است. خانم تامی نیز یکی از فعالان «ضد واکسن» نیز شناخته می‌شود. دکتر نورتروپ در این مصاحبه ادعا می‌کند بنیاد بیل و ملیندا گیتس، داده‌های بیومتریک افراد را برای منافع شخصی خود کنترل می‌کنند.

اخیرا ویدئو به شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان مثل تلگرام  نیز راه یافته و زیرنویس فارسی شده است.

در این ویدئو ادعاهای زیادی مطرح شده اما به صورت خلاصه می‌توان، پنج ادعایی را که نورتروپ مطرح می‌کند،‌ مرور کرد؛

۱-ادعای تغییر DNA افراد بر اثر تزریق واکسن

۲- ادعای به وجود آمدن ترکیب موزاییکی ژنتیک (کایمرا)

۳- ادعای به وجود آمدن آنتن نسل پنجم (5G) در بدن بعد از تزریق 

۴- ادعای وجود ریزذرات بیومتریک در واکسن برای کنترل اطلاعات افراد

۵- ادعای اینکه یک فناوری به دولت‌ها کمک می‌کند متوجه شوند فردی واکسن زده یا نه.

پیش از آنکه این پنج ادعا را بررسی کنیم، یادآوری می‌کنیم که خانم نورتروپ، در این ویدئو، هیچ‌گونه شواهدی که بتواند از این ادعاها دفاع کند، ارائه نکرده است. ادعاهای او پیشتر از سوی سایت‌های معتبر درستی‌سنجی دنیا، از جمله factly و Boom فکت چک شده است. فکت‌نامه نیز پیش‌تر درباره بخشی از ادعاهای مطرح شده در این ویدئو گزارش‌هایی را منتشر کرده است. 

بیایید ادعاها را به ترتیب بررسی کنیم.

ادعای اول: آیا واکسن کووید ۱۹ که در آن از فناوری RNA استفاده شده، باعث تغییر در DNA انسان‌ها می‌شود؟

خیر. این گزاره به کلی نادرست است. با وجود اینکه تا کنون از فناوری mRNA در واکسن‌های انسانی استفاده نشده است و تعداد زیادی واکسن‌ها با این فناوری، در مرحله آزمایشی به سر می‌برند، اما نتایج علمی و قابل بررسی شرکت داروسازی فایزر نشان می‌دهد واکسن‌ها با فناوری mRNA می‌توانند به مبارزه با ویروس کووید ۱۹ کمک کنند.

این همان فناوری‌ای است که شرکت داروسازی Moderna هم در ساخت واکسن‌های خود به کار برده است. ادعای نورتروپ این است که این فناوری ژنوم انسانی را دستخوش تغییر می‌کند. 

دکتر کریشناس‌وامی، یکی از موسسان انجمن دانشمندان هند درباره این ادعا به سایت درستی سنجی Boom توضیح داده است. او می‌گوید این ادعا نادرست است زیرا RNA اساسا در سیتوپلاسم وجود دارد و این در حالی است که DNA در هسته‌های سلولی است. برای اینکه DNA تغییر کند، RNA باید به هسته سلولی برود و این در حالی است که کارکرد فناوری RNA این‌گونه نیست. اما فناوری mRNA چگونه عمل می‌کند؟

اتفاقی که می‌افتد، به زبان ساده این است: RNA در ویروس‌ها، مانند یک کد ژنتیک عمل می‌کند. دانشمندان در فناوری جدید واکسن، این بخش را از بین برده‌اند و آن را توسط یک بافت چربی به بدن انسان می‌فرستند تا به صورت موثری عمل کند. پس از تزریق، واکسن (که هنوز کدی ندارد) به سلولی که RNA در آن وجود دارد می‌رود و آنجا تلاش می‌کند فرم ویروس کرونا (کد ژنتیک) به خود بگیرد. اینجاست که سیستم ایمنی بدن، شروع به تولید پادتن‌هایی علیه RNA می‌کند و با فعال‌کردن حافظه سلول‌های T شکل، سلول‌های آلوده را از بین می‌برد. این پادتن‌ها و سلول‌های T شکل در بدن باقی می‌مانند و در زمانی که بدن در معرض ویروس کووید ۱۹ قرار می‌گیرد، فعال خواهد شد. 

توضیحات علمی CDC مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا می‌تواند به شما کمک کند تا تصویری واقعی از فناوری mRNA داشته باشد.

بنابراین همان‌طور که بررسی کردیم، یافته‌های علمی نشان می‌دهد ادعای تغییر DNA در این فناوری، به کلی ادعایی نادرست است زیرا این اتفاق‌ها در هسته سلول رخ نمی‌دهد که بخواهد تاثیری بر DNA داشته باشد.

ادعای دوم: آیا DNA غیرانسانی می‌تواند باعث به وجود آمدن «کایمرا» شود؟

این ادعا گمراه‌کننده است. نورتروپ ادعا می‌کند از آنجایی که واکسن‌ها از مواد ژنتیکی دیگر خطوط سلولی استفاده می‌کنند، این DNA  غیرانسانی باعث به وجود آمد کایمرای انسانی می‌شود. او ادعا می‌کند این پدیده، باعث بروز رفتارهای حیوانات دیگر در انسان است.

اما کایمرا چیست؟ این عبارت اسطوره‌ای در افسانه‌ها نیز وجود دارد. کایمرا در گذشته، به موجوداتی گفته می‌شد که نیمی از آنها انسان و نیمی دیگر، حیوان است. مثلا ابوالهول، یکی از کایمراهای معروف است. او سر شیر و بدن انسان دارد.

اما کایمرا در علم ژنتیک، زمانی رخ می‌دهد که دو گونه مختلف DNA کنار هم در بدن موجودات زنده از جمله انسان‌ها وجود داشته باشد. این موضوع به این معنا نیست که این شرایط باعث بروز رفتارهای دیگر جانداران می‌شود. در واقع نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که انسان، به یک معنا کایمرا است زیرا صفات ژنتیک مشترکی با سایر موجودات زنده دارد. این صفات ژنتیکی در طول فرایند «تکامل» شکل گرفته‌اند و انسان امروزی، پدیدار شده است. ما صفات «ژنتیکی» یکسانی با بسیاری از موجودات داریم و این هیچ ارتباطی با «بروز رفتارهای سایر حیوانات بر اثر تزریق واکسن» ندارد. دانشمندان البته در آزمایشگاه و بر روی حیوانات، آزمایش‌هایی را انجام داده‌اند و تغییراتی ژنتیک را به وجود آورده‌اند اما این ادعا که تزریق واکسن کرونا باعث بروز رفتارهای غیرانسانی در انسان‌ها می‌شود،‌ ادعایی نادرست و بی‌اساس است.

ادعای سوم: آیا فلزاتی که در واکسن وجود دارند، آنتن‌هایی در بدن می‌سازند که می‌تواند از طریق فناوری نسل پنجم (5G) ردیابی شود؟
خیر. این هم ادعای نادرستی است که البته قدمت آن به اولین ماه‌های همه‌گیری کووید ۱۹ بازمی‌گردد. 

ما پیش از این هم در فکت‌نامه، این ادعا را بررسی کرده‌ایم. اینکه چنین فلزاتی در واکسن کرونا وجود دارند و اینکه واکسن اساسا ارتباطی به فناوری موبایلی 5G دارد، به طور کلی ادعایی بی‌اساس و نادرست است. برخی از طرفداران سرسخت «ضد واکسن» با طرح این ادعا تلاش می‌کنند، واکسن‌ها را به عنوان پدیده‌هایی خطرناک معرفی کنند.

آنچه باید بدانیم این است که 5G یک فناوری شبکه‌های تلفن همراه است که تاکنون سند معتبری درباره ارتباط مستقیم یا حتی غیرمستقیم آن با ابتلای انسان به ویروس کرونا ارائه نشده است. 

ادعای چهارم: آیا واکسن‌ها ذرات ریزی دارند که به وسیله آن می‌تواند اطلاعات بیومتریک افراد را جمع‌آوری کرد؟

خیر. این ادعا بی‌اساس و نادرست است. در کنار تئوری توطئه «فناوری نسل پنجم»، تلاش برای جمع‌آوری اطلاعات بیومتریک افراد، هم یکی از اصلی‌ترین تئوری‌های توطئه در دنیای ضدواکسن است.

نورتروپ در این ویدئو ادعا می‌کند بنیاد بیل و ملیندا گیتس با استفاده از ذرات ریزی که در واکسن کووید۱۹ وجود دارد، گیرنده‌هایی را در بدن افراد فعال می‌کنند که این گیرنده‌ها در ارتباط با رمزارزها هستند. 

او در این ویدئو به حق امتیاز شماره ۰۶۰۶۰۶ اشاره می‌کند که بیل گیتس و همسرش ملیندا آن را ثبت کرده‌اند. طبق این ادعا،‌ این حق مالکیت به گیتس این امکان را می‌دهد که میکروچیپ‌هایی را از طریق واکسن کرونا وارد بدن افراد کند که اطلاعات زیستی آنها را به دست می‌آورد. نورتروپ ادعا می‌کند گیتس این اطلاعات را در ازای دریافت رمزارزها می‌فروشد و از آن درآمد کسب می‌کند.

واقعیت چیست؟ شرکت مایکروسافت، حق مالکیت معنوی ایده‌ای را با شماره 060606 در اختیار دارد. این ایده نیز درباره این است که افراد بتوانند در ازای فعالیت‌های ورزشی خود، رمزارز به دست آورند. اما این فعالیت‌های ورزشی، نه ارتباطی با میکروچیپ دارد و نه قرار است در ازای فروش اطلاعات زیستی افراد، ثروتی به دست آید. 

سایت فول‌فکت هفت ماه پیش، ادعاهای مرتبط با این پتنت مایکروسافت و واقعیت‌های مربوط به آن را بررسی کرده است. 

ادعای پنجم: آیا فناوری Luciferase به کشورها کمک می‌کند اطلاعات واکسیناسیون افراد را در اختیار دولت‌ها قرار می‌دهد؟

ماجرا این طور نیست که خانم نورتروپ می‌گوید. مرکز فناوری ماساچوست، فناوری luciferase را در سال ۲۰۱۹ معرفی کرده است. این فناوری با کمک چاپ بر روی پوست افراد، متوجه می‌شوند که فرد واکسن زده است یا خیر و برخی اطلاعات مربوط به فردی که واکسن دریافت کرده است را از طریق حسگرهایی که روی پوست قرار می‌گیرد، رصد می‌کند.

نورتروپ از این موضوع، برای بیان ادعایی بی‌اساس استفاده کرده است هنوز تایید نشده که از این فناوری در واکسن‌های کووید ۱۹ استفاده شده باشد. در واقع این فناوری در هیچ واکسنی وجود ندارد و در صورتی که افراد بخواهند از آن استفاده کنند، بر روی پوست بدن افراد کار گذاشته می‌شود.

 

نادرست

گفته یا آمار، نادرست است یا دست‌کم سندی معتبر آن را رد می‌کند.

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.