برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی

تلگرام، توییتر، اینستاگرام، فیسبوک،...

کرونا کار فراماسونرها است که سال‌ها قبل در یک موسیقی رپ آن را فاش کرده‌اند.

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۴ دقیقه

نادرست

آیا یک خواننده رپ هفت سال پیش شیوع کرونا را پیش‌بینی کرده است؟

یک پست در کانال تلگرامی «امام مهدی عج» منتشر شده که به یک موسیقی غربی اختصاص دارد. این کانال ادعا می‌کند موسیقی‌ رپ در سال ۲۰۱۳ بیماری کرونا را در سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی کرده است. نویسنده این پست نتیجه‌گیری کرده ویروس کووید ۱۹ محصول دست‌ساز «فراماسونرها» است و آنها این موضوع را زودتر از طریق موسیقی اطلاع‌رسانی کرده بودند. در این مطلب این ادعا را بررسی می‌کنیم.

آیا در یک موسیقی رپ قدیمی به کرونا و سال ۲۰۲۰ اشاره شده است؟ 

بله. دکتر کریپ (Dr Creep) یک خواننده سبک هیپ‌هاپ از فونیکس در آریزونای آمریکا است. در میان موسیقی‌ها و موزیک ویدئوهایی که او منتشر کرده، یکی از آنها با نام Pandemic منتشر شده در سال ۲۰۱۳، مربوط به رویدادهای آینده جهان است. در بخشی از این ترانه گفته می‌شود:‌ «سال ۲۰۲۰ با ویروس کرونا در هم آمیخته است؛ جسدها روی هم تلنبار می‌شوند.»

بنابراین باید گفت واقعا یک آهنگ رپ وجود دارد که تاریخ انتشار آن ۷ سال پیش است و در آن به ویروس کرونا و سال ۲۰۲۰ اشاره شده است. 

منظور از کرونا در این موسیقی چیست؟

پیش از اینکه این خبر در شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان منتشر شود، در خارج از ایران درباره آن صحبت شده است. خود دکتر کریپ در صفحه فیس‌بوکش به این ادعا واکنش نشان داده و گفته موسیقی او پیشگویی نیست. او می‌گوید جهان در زمان انتشار این موسیقی، سال‌ها درگیر انواع ویروس کرونا بوده و سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ نیز سال‌هایی بوده‌اند که از دید او، جهان به سمت و سویی نگران‌کننده به پیش می‌رود.

https://www.facebook.com/DrCreep.Creepbhill/posts/2656791964443326

آیا در زمان انتشار این آلبوم ویروس کرونا وجود و موضوعیت داشته است؟

بله. این ویروس دهه‌ها است از سوی دانشمندان با نام «کرونا» شناخته می‌شود. بنابراین اشاره به نام «ویروس کرونا» دلیلی بر یک پیش‌بینی نیست و این ویروس دهه‌ها پیش از انتشار این آهنگ، با همین نام شناخته می‌شده است. پیش‌تر نیز در فکت‌نامه به این مساله اشاره کرده بودیم که نام کرونا، چه پیشینه‌ای دارد.

بعد از همه‌گیر شدن سارس و مرس در آسیا و برخی کشورهای خاورمیانه، توجه بسیاری به ویروس کرونا جلب شده بود و همه‌گیری این ویروس دست‌مایه برخی هنرمندانی شده بود که علاقه به ادبیات آخرالزمانی دارند. 

آیا دکتر کریپ فراماسونر است و انتشار ویروس کرونا کار فراماسون‌ها است؟

خیر. نویسنده پست تلگرامی در کانال «امام مهدی عج»، صرفا یک ادعای بی‌اساس را مطرح کرده و هیچ سند یا شواهدی مبنی بر اینکه همه‌گیری ویروس کرونا کار «فراماسونرها» است یا دکتر کریپ فراماسونر است ارائه نمی‌کند.

این در حالی است که شواهد علمی آن را رد می‌کنند. ویروس کرونا نه یک ویروس دست‌ساز بلکه همه‌گیری یک ویروس طبیعی است. 

ما پیش‌تر هم در گزارش‌هایی به ادعای ساختگی بودن ویروس کرونا پرداخته‌ایم و برخی ادعاهای مطرح شده در این باره را رد کرده‌ایم.

جمع‌بندی

برخی افراد با انتشار نماهنگی از یک موسیقی رپ قدیمی که تاریخ ساخت آن ۷ سال پیش از همه‌گیری جهانی کووید ۱۹ است، مدعی شده‌اند کار کار «فراماسونرها» است که «برنامه‌های آینده شان را اینگونه نشان میی‌دهند.» 

اشاره این پست به آهنگ Pandemic، اثر دکتر کریپ است که در سال ۲۰۱۳ منتشر شده است. در متن ترانه این نماهنگ این جمله وجود دارد که ««سال ۲۰۲۰ با ویروس کرونا در هم آمیخته است؛ جسدها روی هم تلنبار می‌شوند.»

در زمان انتشار این آهنگ بیش ویروس کرونا یک نوع ویروس شناخته شده بود و همه‌گیری بیماری‌های سارس و مرس توجه افرادی را که به ادبیات آخرالزمانی علاقه دارند را جلب کرده بود. 

خود خواننده توضیح می‌دهد که «پیش از انتشار این موسیقی [سال ۲۰۱۳]، دنیا سال‌ها درگیر انواع ویروس کرونا بوده و سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ نیز سال‌هایی بوده‌اند که از دید او، جهان به سمت و سویی نگران‌کننده به پیش می‌رود.» 

شواهد علمی نشان می‌دهند ویروس کرونا منشاء طبیعی دارد و هیچ دلیل یا سند قانع‌کننده‌ای که نشان دهد این ویروس دست‌ساز یا توطئه گروهی -مثلا «فراماسونرها»- است وجود ندارد. 

فکت‌نامه ادعای مطرح شده مبنی بر اینکه «کرونا کار فراماسونرها است که سال‌ها قبل در یک موسیقی رپ آن را فاش کرده‌اند»، را بی‌اساس می‌داند و به آن نشان «نادرست» می‌دهد. 

نادرست

گفته یا آمار، نادرست است یا دست‌کم سندی معتبر آن را رد می‌کند.

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.