برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
باشگاه خبرنگاران جوان

باشگاه خبرنگاران جوان

وب‌سایت خبری

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید از مراجعه غیرضروری به دندان‌پزشکی خودداری کنید.

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۲ دقیقه

درست

توصیه سازمان بهداشت جهانی برای پرهیز از مراجعه غیرضروری به دندان‌پزشکی

توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی، یکی از منابع قابل اعتماد برای درستی‌سنجی خبرهای کرونا است؛ نهادی بین‌المللی که منبعی قابل توجه برای تصمیم‌گیری‌های کلان و رعایت مسائل فردی در زمینه بهداشت و درمان است. ما در فکت‌نامه ادعاهای زیادی را با توجه به یافته‌های سازمان بهداشت جهانی WHO بررسی کرده‌ایم؛ ادعاهایی که برخی از آنها نادرست و شاخ‌دار و برخی دیگر درست و قابل اعتنا بوده‌اند. 

این بار سراغ مطلبی می‌رویم که در رسانه‌های داخل ایران منتشر شده است؛ باشگاه خبرنگاران جوان روز سی‌ام مرداد در گزارشی نوشت «مردم باید تا زمانی که سطح شیوع ویروس کرونا در جامعه پایین نیامده است، مراجعات غیرضروری خود به دندان‌پزشکی را به تاخیر بیاندازند». 

 

آیا سازمان بهداشت جهانی چنین توصیه‌ای داشته است؟

بله. در گزارشی که روز ۱۳ مرداد در سایت سازمان بهداشت جهانی منتشر شده به همین مساله اشاره دارد. . در این گزارش پنج صفحه‌ای توضیح داده شده که به دلیل ذرات ریزی که ممکن است در فضای دندان‌پزشکی وجود داشته باشد، این مراکز یکی از نقاط با خطر بالا برای انتقالند. این سازمان در گزارش خود توصیه می‌کند در صورتی که معاینه‌های عمومی از طریق تماس ویدئویی ممکن باشد، ریسک ابتلا برای افراد و همچنین کادر درمان کمتر می‌شود. این سازمان می‌گوید اگر خدمات غیرفوری مثل بررسی و جرم‌گیری وجود داشته باشد، بهتر است آن را به تاخیر بیندازید.

این گزارش با کمک گروهی از دندان‌پزشکان،‌ پژوهشگران و مسئولان از کشورهای مختلف تهیه شده است. توصیه می‌کنیم اگر در این زمینه نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، این گزارش را به طور کامل مطالعه کنید تا از خود، اطرافیان و همچنین کادر درمان محافظت کنید.

با این حساب فکت‌نامه صحت ادعای مطرح شده در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان را تایید می‌کند و به آن نشان «درست» می‌دهد. 

توصیه عمومی سازمان بهداشت جهانی، رعایت فاصله فیزیکی حداقل یک متر، شستن دست‌‌ها، تمیز کردن نقاط پر تماس و در شرایطی ویژه، استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای و پزشکی است.

درست

گفته یا آمار واقعیت دارد، فکت‌های قابل دسترس، درستی آن را تایید می‌کنند و نکته مهمی از قلم نیفتاده است.

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.