برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی

تلگرام، توییتر، اینستاگرام، فیسبوک،...

احتمالا کرونا تا ۱۰ سال آینده با ما خواهد بود.

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۴ دقیقه

گمراه‌کننده

آیا کرونا تا ۱۰سال دیگر با ما خواهد بود؟

«طبق گزارش اخیر سازمان بهداشت جهانی، احتمالا تا ۱۰ سال آینده کرونا با ما خواهد بود» این ادعایی است که دکتر روح‌انگیز نشیبی، متخصص بیماری‌های عفونی در یک برنامه صدا و سیما اعلام کرده است و رسانه‌های خبری و خبرگزاری‌ها از جمله ایسنای خوزستان نیز آن را منتشر کرده‌اند.

به غیر از منابع اصلی خبر، این اظهارنظر در اینستاگرام، توییتر و فیس‌بوک نیز بازتاب‌های زیادی داشته است و هزاران نفر با نوشتن کامنت‌هایی به آن واکنش نشان داده‌اند.

/

اما آیا این ادعا درست است؟ آیا سازمان بهداشت جهانی چنین گزارشی منتشر کرده و آیا در گزارش خود اعلام کرده که کرونا احتمالا تا ۱۰ سال آینده با ما خواهد بود؟

 

سازمان بهداشت جهانی چه می‌گوید؟

سوال درباره آینده کرونا، سوال مهمی است که شاید میلیاردها نفر در دنیا علاقه داشته باشند پاسخ آن را بدانند؛ اینکه آیا بالاخره روزی فرا می‌رسد که با کرونا خداحافظی کنیم و اینکه چنین روزی، کی خواهد بود؟ یک سال دیگر؟ دو سال دیگر؟ ده سال دیگر؟ به همین دلیل است که برخی از رسانه‌ها و کارشناسان به دنبال پیش‌بینی پاسخ این سوال هستند.

اما پیش از آنکه به سراغ نظر کارشناسان برویم، نگاهی به گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی (WHO) می‌اندازیم.

یکی از مطالبی که در سایت WHO وجود دارد و می‌توانیم درباره آینده کووید ۱۹ به آن اشاره کنیم، مطلبی است که در تاریخ پنج اردیبهشت منتشر شده است. سازمان بهداشت بهداشتی در این مطلب، به مجموعه‌ای از گزارش‌ها اشاره کرده است که درباره فرایند تولید واکسن و درمان این بیماریست و در پایان آن می‌خوانیم که تا کنون هیچ واکسن و روش درمانی‌ای برای پیش‌گیری یا درمان کووید ۱۹ کشف نشده است و تا زمانی که درمانی ویژه و موثر در دسترس نباشد، مردم باید به توصیه‌های محافظت شخصی در برابر این بیماری، عمل کنند.

این تاکید بر ناشناس بودن بیماری و همچنین مشخص‌نبودن آینده آن، موضوعی است که دیگر مطالب منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی نیز به آن اشاره شده است.

البته سازمان بهداشت جهانی و متخصصانی که برای این نهاد فعالیت می‌کنند نسبت به آینده این بیماری نگرانند. در گزارش‌ها و کنفرانس‌های مربوط به این سازمان می‌خوانیم که کووید ۱۹ می‌تواند بر وضعیت زندگی و بهداشت بخش قابل توجهی از زنان و کودکان در دهه آینده تاثیر منفی بگذارد و به نوعی می‌توان گفت که این سازمان درباره تبعات غیرمستقیم آن، کاملا نگران است. در گزارش دیگری که سازمان ملل متحد منتشر کرده می‌خوانیم که رئیس سازمان بهداشت جهانی هشدار داده جهان به طور جدی برای دهه‌ها درگیر تبعات این بیماری است. اما این موضوع لزوما به این معنا نیست که الزاما مردم به صورت مستقیم تا ده سال دیگر با خود بیماری کووید ۱۹ دست‌به‌گریبان باشند.

 

متخصصان در دنیا چه می‌گویند؟

اما به غیر از سازمان بهداشت جهانی، دیگر متخصصان نیز در این باره اظهارنظر کرده‌اند. به عنوان مثال دکتر مایکل اوسترهلم، متخصص همه‌گیری‌شناسی معتقد است آمریکایی‌ها برای چند دهه با کووید ۱۹ همراه خواهند بود. اظهارنظرهای زیادی را نیز می‌توانیم درباره آینده این بیماری بخوانیم؛ نظراتی که بسیاری از آنها نگران وضعیت آینده بشر به خصوص اقشار آسیب‌پذیر هستند. این اما لزوما به این معنا نیست که کارشناسان معتقد باشند افراد حتما تا دهه آینده با خود این بیماری و ویروس در تماسند. در گزارشی که مجله Women's Health در تاریخ هفت مرداد منتشر کرده، اظهارنظر کارشناسانی را می‌خوانیم که درباره قطعی‌نبودن آینده این بیماری اظهارنظرکرده‌اند و نویسنده گزارش نیز تاکید می‌کند هنوز پاسخی برای اینکه کرونا کی به پایان می‌رسد نداریم.

جمع‌بندی
یک متخصص بیماری‌های عفونی اخیرا در یک برنامه تلویزیونی گفته است: «طبق گزارش اخیر سازمان بهداشت جهانی، احتمالا تا ۱۰ سال آینده کرونا با ما خواهد بود» به صورت خلاصه می‌توان گفت این عقیده که ما در ده سال آینده با خود بیماری کرونا همراه خواهیم بود، نیاز به بررسی‌ها و مطالعات بیشتری دارد و نظر درستی نیست. هر چند به نظر می‌رسد منابع رسمی، بین‌المللی و کارشناسان زیادی به طور جدی هشدار می‌دهند که انسان‌ها در دهه‌ و دهه‌های آینده با تبعات این پاندمی دست‌به‌گریبان خواهند بود. بنابراین می‌توان به این اظهارنظر که احتمالا تا ده سال آینده کرونا با ما همراه خواهد بود، نشان «گمراه‌کننده» داد.

گمراه‌کننده

گفته یا آمار، نادرست نیست اما به گونه‌ای بیان شده تا بر فکت مهمی سرپوش بگذارد یا واقعیت را منحرف کند.

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.