برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی

تلگرام، توییتر، اینستاگرام، فیسبوک،...

فیلم مراسم عروسی زینب سلیمانی

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۴ دقیقه

نادرست

فیلم مراسم عروسی زینب سلیمانی

یکی از مخاطبان فکت‌نامه از ما خواسته تا اصالت این ویدئو را که گفته شده مراسم عروسی زینب سلیمانی است بررسی کنیم. 

این ویدئو در برخی شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده است. از جمله می‌توان به این توییت در توییتر، این ویدئو در یوتیوب و این پست اینستاگرامی اشاره کرد. 

ماجرای ازدواج فرزند قاسم سلیمانی با فرزند رئیس اجرایی حزب‌الله چیست؟

روز هشتم تیر ۱۳۹۹، برخی رسانه‌های ایران به نقل از اینستاگرام زینب مغنیه (خواهر عماد مغنیه) خبر دادند که زینب سلیمانی با رضا صفی‌الدین، فرزند یکی از مقام‌های ارشد حزب‌الله لبنان ازدواج کرده است. خانم سلیمانی دختر فرمانده پیشین سپاه قدس ایران است که روز سیزدهم دی ۱۳۹۸ در پی حمله نیروهای آمریکایی در عراق کشته شد. «رضا» هم فرزند سیدهاشم صفی‌الدین است که رئیس هیات اجرایی و به گفته برخی رسانه‌ها بعد از حسن نصرالله نفر دوم حزب‌الله است. 

تا کنون هیچ مرجع و منبع رسمی خبر این ازدواج را تکذیب نکرده است. از این خبر تنها یک عکس وجود دارد که آن هم تصویری است که گفته شده آن را زینب مغنیه در استوری اینستاگرام منتشر کرده است. 

حساب کاربری خانم مغنیه در اینستاگرام خصوصی است، اما تصویر «استوری» زیر در رسانه‌های ایرانی منتشر شده است. 

شرح عکس: تصویری که زینب مغنیه در اینستاگرام منتشر کرده است.

با این اوصاف بسیار بعید و دور از ذهن است که مراسم عمومی چنین وصلتی دست کم یک ماه پیش در کرمان برگزار شده باشد، اما هیچ خبری از آن به بیرون درز نکرده باشد. 

تجلیل «پدر داماد» از «خانواده عروس» 

سید هاشم صفی‌الدین که گفته پدر همسر زینب سلیمانی است در ماه‌های گذشته به ایران رفت‌وآمد داشته است. او روز ۲۱ بهمن ماه ۱۳۹۸ سخنران مراسم چهلمین روز کشته شدن قاسم سلیمانی در قم بود و در این مراسم از خانواده قاسم سلیمانی «تجلیل» نیز کرده و به محمدرضا و زینب سلیمانی لوح تقدیر داده است. 

آیا ویدئو مربوط به عروسی زینب سلیمانی است؟

در ویدیوی منتشر شده، چهره عروس پیدا نیست، همچنین تصویری از رضا صفی‌الدین وجود ندارد که آن را با چهره داماد تطبیق دهیم، اما می‌توان با اطمینان گفت این فیلم ربطی به مراسم عروسی دختر فرمانده سابق سپاه و پسر رئیس هیات اجرایی حزب‌الله ندارد. 

تاریخ دقیق فیلم معلوم نیست، اما جست‌وجوهای فکت‌نامه نشان می‌دهد این فیلم یک ماه پیش به تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ در یک سایت لبنانی منتشر شده است: عنوان این گزارش این است: «مراسم عروسی در کرمان و گریه آنها بر مزار شهید قاسم سلیمانی». 

ما نمونه قدیمی‌تر از این ویدئو پیدا نکردیم. اما در ماه‌های اخیر حضور عروس و داماد در محل دفن قاسم سلیمانی پدیده عجیبی در ایران نبوده است. رسانه‌های ایران، بارها گزارش‌های زیادی درباره این گونه مراسم منتشر کرده‌اند. 

به عنوان مثال می‌توان به حضور دو تازه عروس و داماد در روز ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ در همین محل اشاره کرد که گزارش و تصویر آن در برخی رسانه‌های ایران منتشر شده. 

یا تصویر دیگری که حدود یک هفته زودتر از عکس بالایی به تاریخ ۱۸ بهمن در باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شده است. 

جمع‌بندی

به طور خلاصه می‌توان گفت آن چیزی که به اسم «فیلم مراسم عروسی زینب سلیمانی» منتشر شده تصویری است که قدمت آن دست کم به یک ماه پیش برمی‌گردد؛ سه هفته پیش از انتشار خبر غیر رسمی ازدواج فرزند قاسم سلیمانی با فرزند رئیس اجرایی حزب‌الله لبنان. خبر این ازدواج را تاکنون هیچ  منبع رسمی تکذیب نکرده است. از این خبر تا الان تنها یک تصویر وجود دارد که آن را زینب مغنیه، خواهر یکی از فرماندهان پیشین حزب‌الله، در صفحه شخصی و خصوصی خود در اینستاگرام منتشر کرده است. 

حضور عروس و دامادها در محل دفن قاسم سلیمانی در ماه‌های اخیر رواج پیدا کرده است، اما مراسمی که در ویدئو به نمایش در می‌آید به شکل محسوسی برنامه‌ریزی شده و با حضور مهمانانی است که به نظر می‌رسد افراد معمولی‌اند. بسیاری از این افراد با موبایل مشغول فیلمبرداری‌اند و بعید نیست اگر تصاویری از این مراسم در صفحات شخصی افراد حاضر منتشر شده باشد. 

نمی‌توان قبول کرد خبر مراسم عمومی عقد و عروسی، افرادی که خبر غیررسمی ازدواج آنها با انتشار یک تصویر مبهم تبدیل به خبر داغ برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌شود بیش از یک ماه از چشم رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دور بماند. 

فکت‌نامه روی شرحی که زیر این ویدئو نوشته شده مُهر «نادرست» می‌زند و به مخاطبان اطمینان می‌دهد به احتمال قریب به یقین این فیلم مربوط به عروسی زینب سلیمانی و رضا صفی‌الدین نیست. 

نادرست

گفته یا آمار، نادرست است یا دست‌کم سندی معتبر آن را رد می‌کند.

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.