برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی

تلگرام، توییتر، اینستاگرام، فیسبوک،...

زمین بایر پتروشیمی دهدشت و سهامی که طی یک سال چند برابر شده است.

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۵ دقیقه

نیمه‌درست

پیشرفت فیزیکی پتروشیمی دهدشت و ارزش سهام آن در فرابورس

تعدادی از مخاطبان فکت‌نامه این تصویر را برای ما فرستاده و پرسیده آیا حقیقت دارد؟ 

این تصویر و شرح آن در کانال «دیدبان خبری» منتشر شده است: 

قابل توجه آنهایی که کل زندگیشان را وارد بورس کردند! تصویری که می‌بینید پتروشیمی دهدشت است و ۱۳ ساله کلنگ احداث آن را زده‌اند که همچنان یک زمین بایر مانده است. سهام این زمین بایر (پتروشیمی) پارسال در بورس ۱۰۰ تومان بود و امروز به بیش از ۷۲۳ تومان رسیده است. معلوم نیست در این بیابان چه اتفاقی افتاده که ارزش سهامش ۷ برابر شده! بورس ایران جای عجیبیه. وقتی حرف از تشکیل ابر حباب در بورس میزنیم، یعنی ارزش سهام بدون پشتوانه اقتصادی بالا رفته و هر لحظه امکان ترکیدن این حباب وجود دارد.

 

۱- پیشرفت فیزیکی مجتمع پتروشیمی دهدشت چقدر است؟

پیشرفت فیزیکی پروژه تقریبا البته بیشتر از تصویر بالا است، اما به نسبت زمان‌بندی طرح پیشرفت عمرانی ناچیز است. 

تاریخ دقیق عکس بالا مشخص نیست، اما حتما قبل از ۱۶ تیر ۱۳۹۳ برداشته شده است. در آن زمان خبرگزاری ایرنا گزارشی با عنوان «بیابان برهوت فرجام طرح دولت نهم در دهدشت» منتشر کرد و از این عکس برای گزارش استفاده کرد. 

حالا با گذشت حدود شش سال، تصاویر تازه‌ای هست که نشان می‌دهد اگرچه ساخت‌وسازهای محدودی در محل احداث پروژه انجام شده اما چندان قابل توجه نیست. 

تصویر بالا روز چهارشنبه ششم خرداد از سایت رسمی شرکت صنایع پتروشیمی دهدشت برداشته شده و وضعیت ساخت «سوله‌های قطعات یدکی و مواد شیمیایی» را نشان می‌دهد. تصاویر زیر نیز تا از روی سایت رسمی این شرکت قرار داشته‌اند. تاریخ روی عکس‌ها نشان می‌دهد که این تصاویر در اواخر بهمن و اسفند ۱۳۹۸ برداشته شده‌اند. 

 

این میزان پیشرفت فیزیکی در چه مدتی حاصل شده است؟ 

بستگی دارد مبداء را چه زمانی در نظر بگیریم. اگر از زمان کلنگ‌زنی طرح حساب کنیم، تا زمان انتشار این گزارش دقیقا ۱۳ سال و یک ماه و ۱۷ روز از کلنگ‌زنی پروژه «طرح پلی اتیلن سنگین دهدشت» می‌گذرد. آن طور که در صفحه درباره ما سایت رسمی این شرکت نوشته شده، مراسم کلنگ‌زنی این پروژه در بیستم فروردین ۱‍۳۸۶ با حضور محمدرضا باهنر، نایب‌رئیس وقت مجلس برگزار شده است. همچنین «زمین طرح به مساحت ۱۰۲ هکتار در منطقه صحرای کلاچو خریداری شده و سند رسمی آن برای احداث کارخانه هفدهم بهمن ۱۳۸۷ اخذ شده است.»

آن طور که از شواهد قرائن پیدا است احتمال پس از چند تجربه نسبی و ناموفق عملیات مقدماتی ساخت این مجتمع در اواخر پاییز یا زمستان امسال آغاز شده است.

در صفحه مشخصات طرح ادعا شده قرارداد طرح در دی ماه ۱۳۹۸ با پیمانکار منعقد شده و مدت زمان تکمیل و راه‌اندازی طرح ۳۲ ماه است.

 سایت نفتی‌ها نیز در گزارشی به تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، به نقل از روابط عمومی صنایع پتروشیمی خلیج فارس که سهام‌دار اصلی این پتروشیمی دهدشت است، نوشته: 

«عملیات تسطیح زمین و آماده‌سازی محل احداث طرح و انجام عملیات خاکبرداری، خاکریزی و دیوار چینی در سال ۱۳۹۶ شروع و در حال حاضر با پیشرفت ۸۵ درصد آماده عملیات ساختمانی شده است.»

این توضیح تایید می‌کند هنوز عملیات ساختمانی آغاز نشده و در چند ماه گذشته برخی  عملیات مقدماتی مثل خاکبرداری و دیوار چینی در جریان بوده است. در حالی که کلنگ احداث طرح ۱۳ سال پیش به زمین زده شده و زمین آن ۱۲ سال پیش آماده ساخت بوده است. 

 

ارزش سهام پتروشیمی دهدشت چقدر بوده و الان چقدر است؟

صاحب این کارخانه شرکت شرکت صنایع پتروشیمی دهدشت است. این شرکت ابتدا با عنوان «شرکت پتروشیمی دهدشت (سهامی خاص)» در فروردین ۱۳۸۶ تاسیس شده، مدتی بعد به «پلیمر دهدشت» تغییر نام داده و نهایتا از سوم بهمن ۱۳۸۸ با عنوان فعلی به صورت سهامی عام به فعالیت خود پرداخته است.

در سایت رسمی شرکت گفته شده نزدیک ۷۰ درصد سهام طرح در اختیار «شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (سهامی عام)» است. ۷درصد سهام شرکت پتروشیمی ممسنی است، ۵ درصد در اختیار پتروشیمی کازرون و حدود ۲درصد در اختیار «گروه توسعه (سهامی خاص)» است. نزدیک ۱۶ درصد سهام هم در اختیار سایر سهامداران قرار دارد. 

داده‌های موجود در سایت سازمان فرابورس نشان می‌دهد که نماد «دهدشت» اولین بار در ۱۵ بهمن ۱۳۹۰ با قیمت ۱۳۵ تومان در فرابورس باز شده است. اما ارزش هر سهم آن در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ حدود ۷۹۰ تومان بوده است. 

اگر میانگین بگیریم ارزش سهام این شرکت در اردیبهشت ماه امسال ۷۱۴ تومان بوده، حال آنکه اردیبهشت پارسال میانگین قیمت این سهام ۲۰۹ تومان بوده است.

 

جمع‌بندی

تحقیقات فکت‌نامه نشان می‌دهد، پیشرفت واقعی پروژه ساخت مجتمع پتروشیمی دهدشت، اگرچه کمی بیشتر از تصویر تابلویی است که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، اما با توجه به گذشت ۱۳ سال از کلنگ‌زنی آن ناچیز به نظر می‌رسد. 

تصویر تابلو مربوط به قبل از تیر ۱۳۹۳ است و برای اولین بار در گزارشی انتقادی از دولت گذشته در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) منتشر شده است. 

از سوی دیگر داده‌های فرابورس ایران نشان می‌دهد که ارزش سهام پتروشیمی دهدشت از آذر ۱۳۹۸ جهش زیادی داشته است. 

میانگین ارزش سهام این شرکت در یک ماه گذشته بیش از ۷۰۰ تومان بوده در حالی که پارسال هر سهم این شرکت حدود ۲۰۰ تومان معامله می‌شده است. 

اینها نشان می‌دهد اگرچه ادعای مطرح شده دقیق نیست، اما چندان هم بیراه نیست. این واقعیت غیر قابل انکار است که ارزش سهام مجتمع پتروشیمی دهدشت در حالی چند برابر افزایش یافته که بعد از ۱۳ سال هنوز در عملیات ساخت آن پیشرفت خاصی مشاهده نمی‌شود. 

در شرایط عادی احتمالا ارزش سهام این مجتمع به دلیل عدم بازدهی باید کمتر می‌شد، اما در ایران ارزش سهام در بورس و فرابورس ایران لزوما ارتباطی به میزان تولید و سوددهی شرکت‌های تولیدی ندارد، بلکه تحت تاثیر عوامل مختلفی است که ارزش سرمایه‌گذاری در این مجتمع و شرکت‌های مشابه را بیشتر می‌کند.

با این اوصاف فکت‌نامه به متن زیرنویس تصویر تابلوی شرکت پتروشیمی دهدشت و ادعای «زمین بایری که ارزش سهام آن یک ساله چند برابر شده» نشان «نیمه‌درست» می‌دهد.

نیمه‌درست

گفته یا آمار، واقعیت دارد اما توضیح یا اطلاعات بیشتری نیاز است و در برخی موارد ممکن است جزئیاتی مهم، ذکر نشده باشد.

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.