برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی

تلگرام، توییتر، اینستاگرام، فیسبوک،...

با بالاگرفتن بحران کرونا در ایتالیا، مردم این کشور پول‌های خود را به خیابان ریخته‌اند.

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۳ دقیقه

نادرست

عکس‌های پول‌های ریخته شده در خیابان مربوط به ونزوئلا هستند، نه ایتالیا!

آمارهای مربوط به شیوع بیماری کرونای جدید یا COVID-19 هنوز در بسیاری از کشورهای اروپایی رو به رشد است و بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی موسسه جانز هاپکینز تا ۲۲ فروردین ماه، بیش از ۱۴۳ هزار نفر در ایتالیا به این بیماری مبتلا شده‌ و بیش از ۱۸ هزار نفر جان خود را بر اثر کرونای جدید از دست داده‌اند. اما عکس‌ها و خبرهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود که ادعا می‌کنند اوضاع در ایتالیا به گونه‌ای است که پول دیگر ارزشی ندارد و مردم اسکناس‌های خود را از بالکن‌ها به خیابان‌ها ریخته‌اند. استناد این مطالب هم به عکس‌هایی است که در آن مقدار زیادی اسکناس در چند خیابان به زمین ریخته شده است. این شایعه در فضای شبکه‌های اجتماعی فارسی هم بازتاب داشته است.

این شایعه نیز مانند بسیاری از شایعات کرونایی وارداتی است و  پیشتر در شبکه‌های اجتماعی آمریکا منتشر شده بود. یکی از پست‌های فیس‌بوکی که ادعا می‌کند مردم ایتالیا پول‌های خود را به خیابان ریخته‌اند با انتشار عکسی از خیابان‌های پر از اسکناس نوشته است: «مردم در ایتالیا پول‌های خود را به خیابان ریخته‌اند تا پیامی روشن به دنیا بدهند: تا زمانی که سلامتی در خطر است، پول کافی نیست.» 

اما همانطور که برخی سایت‌های درستی‌سنجی مثل Politifact نشان داده‌اند این عکس‌ها مربوط به ایتالیا نیست بلکه عکس‌هایی قدیمی از ونزوئلاست که در ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ گرفته شده‌اند و مربوط به رویدادی است که مردهای نقاب‌دار، بعد از دستبرد یک بانک در شهر مریدا در ونزوئلا، اسکانس‌های قدیمی و بی‌ارزش شده ونزوئلا را در خیابان پخش کرده‌اند. 

بنابراین این عکس‌ها هیچ ارتباطی با ایتالیا و مشکلات مربوط به کرونا ندارد.

نکته‌ای که در پایان باید به آن اشاره کرد این است که بخشی از مردم ایتالیا به دلیل شیوع بیماری کرونای جدید، در شرایط سختی به سر می‌برند و گزارش‌ها نشان می‌دهد بخشی از مردم مجبورند از پس‌انداز خود خرج کنند زیرا امکان کار کردن و کسب درآمد را از دست داده‌اند. دولت ایتالیا نیز با مشکلات اقتصادی جدی روبرو شده. اما این عکس و خبر مربوط به اسکناس ریختن مردم این کشور در خیابان، نادرست است.

نادرست

گفته یا آمار، نادرست است یا دست‌کم سندی معتبر آن را رد می‌کند.

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.