برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی

تلگرام، توییتر، اینستاگرام، فیسبوک،...

هوای گرم باعث از بین رفتن ویروس کرونا می‌شود.

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۳ دقیقه

نادرست

ارتباط گرما و ویروس کرونا

دکتر علیرضا مسلم، رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، روز پنجم اسفند ۱۳۹۸ در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا (رسانه رسمی دولت جمهوری اسلام ایران) گفته: «اصولا افزایش دمای هوا بر میزان پایداری همه انواع ویروس تاثیر منفی داشته و سبب کوتاه شدن حیات و کاهش تاثیر آنها در محیط می‌شود.»

احمدرضا بهره‌مند، عضو هیئت علمی انستیتو پاستور نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا گفته است: «براساس تجربه نه ادله علمی احتمال دارد این بیماری یک سیر صعودی تا قبل از گرم شدن هوا یعنی تا اردیبهشت‌ماه داشته باشد و تعداد مبتلایان افزایش یابد. پس از آن با تابش مستقیم آفتاب این ویروس از بین می‌رود. از طریق اشعه UV خورشید ویروس‌ها از بین می‌روند که خداوند به وفور آن را در طبیعت و اشعه خورشید نهاده است.»

۱۰ روز پیش از این دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده نیز در اظهار نظری مشابه گفته بود ویروس کرونای جدید بعد از بهار خواهد رفت. 

سایت

FACTCHECK.ORG

این گفته او را در مقاله‌ای بررسی و نتیجه‌گیری کرده که هنوز برای چنین ادعایی زود است. 

در این گزارش با اشاره به تحقیقات و مدل‌سازی‌های گوناگون و اظهار نظرهای مختلف پژوهشگران، گفته شده که «معلوم نیست ویروس کرونای جدید یک ویروس فصلی باشد.»

اما آیا واقعا کرونای جدید با شروع فصل جدید از بین خواهد رفت؟

ترودی لنگ، پژوهشگر حوزه سلامت جهانی دانشگاه آکسفورد، درباره تاثیر گرما بر فعالیت ویروس کرونای جدید به مجله New Scientist می‌گوید: «ما واقعا نمی‌دانیم. من از همکاران ویروس‌شناس خود هم پرسیدم و هیچ کسی نمی‌دانست. بنابراین اینکه می‌شنوید مردم می‌گویند با گرم‌شدن هوا، کرونا از بین می‌رود، یک تعمیم بی‌فایده است.»

اما این باور از کجا آمده و چرا خیلی‌ها امیدوارند با گرم‌شدن هوا، کرونای جدید از بین برود؟ 

گزارش رویترز که روز دوم اسفند ۱۳۹۸  در تاریخ ۲۱ فوریه منتشر شده تاکید می‌کند آنفلوآنزا، سرفه‌کردن و سرماخوردگی به صورت عمومی در فصل‌های سرد سال بیشتر شیوع پیدا می‌کند. این گزارش دلیل شیوع فصلی این بیماری‌ها را تغییراتی می‌داند که در بدن انسان به وجود می‌آید. به عنوان مثال هوای سرد و خشک باعث تحریک بیشتر مجراهای تنفسی می‌شود و این موضوع، بدن را برای ابتلا به بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی، آماده‌تر می‌کند. یکی دیگر از دلایلی که این بیماری‌های واگیردار در زمستان شیوع بیشتری دارند، زمان بیشتری است که افراد در محیط‌های بسته در کنار هم می‌گذرانند و شانس انتقال ویروس‌ها بیشتر می‌شود. بنابراین ممکن است تغییرات فصلی به دلیل تغییر در رفتار مردم و همچنین ارگان‌های بدن، باعث تغییر در روند شیوع بیماری‌های واگیردار باشد. این اما ارتباطی به کشته شدن ویروس بر اثر گرما ندارد.

به نظر می‌رسد تا این لحظه بر اساس بررسی‌ها، پاسخ به طور خلاصه این است که «هنوز نمی‌دانیم». در واقع این ادعا که «ویروس کرونای جدید بر اثر گرما  کشته خواهد شد» ادعایی نیست که به لحاظ علمی ثابت شده باشد. بنابراین نمی‌توان آن را تایید کرد و فعلا ادعایی بی‌اساس است.

نادرست

گفته یا آمار، نادرست است یا دست‌کم سندی معتبر آن را رد می‌کند.

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.