برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
مطبوعات و رسانه‌ها

مطبوعات و رسانه‌ها

نشریات چاپی و آنلاین

پدر یک سرباز پایگاه عین‌الاسد روی خط برنامه تلویزیونی آمریکایی

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۳ دقیقه

گمراه‌کننده

پدر یک سرباز آمریکایی روی خط برنامه تلویزیونی آمریکایی

روز گذشته ویدیویی از یک برنامه تلویزیونی آمریکایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن فردی مدعی است در طول یک هفته گذشته از تنها فرزند خود که در پایگاه نظامی آمریکا در عین الاسد بوده بی‌خبر است. این ویدئو در برخی رسانه‌ها مانند باشگاه خبرنگاران جوان، مشرق‌نیوز، خبرآنلاین، روزنامه دنیای اقتصاد و حتی صدا و سیما بازتاب داشت. 

برای بررسی صحت و سقم این ویدئو، اصل برنامه را در آرشیو شبکه C.SPAN پیدا کردیم. بخشی از برنامه «Washington Journal» است که روز چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ با عنوان «آیا یک زن می‌تواند ترامپ را در انتخابات ۲۰۲۰ شکست دهد؟» در ساعت ۷ صبح به وقت محلی (۳:۳۰ دقیقه بعد از ظهر به وقت تهران) از تلویزیون پخش شده است. 

در دقیقه ۴۲:۱۳ برنامه فردی به نام «آلن» به عنوان یک فرد دموکرات از شیکاگو در ایالت ایلینوی آمریکا روی خط می‌آید و می‌گوید: 

«من پدر تنها فرزندم هستم که در پایگاه نظامی الاسد در عراق خدمت می‌کند که هفته گذشته هدف حمله موشکی ایران قرار گرفته است. او تنها فرزند من است و من از او بی‌خبرم. هیچکس هم به من جواب نمی‌دهد. رسانه‌ها گفته‌اند هیچ تلفاتی آنجا نبوده، اما تنها فرزند من در یک هفته گذشته به تماس‌های من پاسخ نداده است. من نمی‌دانم او زنده است یا مرده. لعنت به ترامپ. خدا لعنت کند ترامپ را»

برای دیدن نسخه کامل یک ساعت برنامه اینجا کلیک کنید. 

برخی این ویدئو را نشانه وجود تلفات بر اثر حمله موشکی ایران فرض کرده‌‌اند و حتی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران هم پخش شده است. اما به دلایلی این ویدئو هیچ چیزی را ثابت نمی‌کند:

۱- برنامه مذکور یک برنامه آزاد است که هر کسی می‌تواند تماس بگیرد و روی خط بیاید. 

۲- نام و نشانی فرد مذکور و فرزندش مشخص نیست. دستکم اگر اسم رسم کامل آقای آلن و فرزندش ذکر می‌شد، امکان پیگیری آن برای رسانه‌های مستقل وجود داشت. قطعا هیچ یک از رسانه‌های معتبر آمریکایی چنین سوژه جذابی را از دست نخواهند داد. 

۳- فردی که تماس گرفته انگلیسی را به وضوح با لهجه ایرانی صحبت می‌کند. همزمانی انتشار این ویدئو با انتشار نامه جعلی منسوب به وزارت دفاع که فکت‌نامه در گزارش دیگری به آن پرداخته، این شائبه را به وجود می‌آورد که این تماس بخشی از یک پروژه برای ایجاد شبهه در روایت رسمی است که حمله موشکی ایران هیچ تلفاتی نداشته است. نه‌تنها مقام‌های رسمی و رسانه‌های مستقل تاکید کرده‌اند حمله ایران تلفاتی در پی نداشته، حتی مقام‌های نظامی ایرانی هم مدعی تلفات انسانی نشدند. بعضا رسانه‌های نزدیک به سپاه در ایران ادعا کرده‌اند که حمله ایران باعث کشته شدن تعدادی (از ۸۰ تا ۲۷۰ ) سرباز آمریکایی شده است که فکت‌نامه پیش‌تر این موضوع را درستی‌سنجی کرده و به آن نشان نادرست داده بود، اما تاکنون هیچ یک از مقام‌های نظامی و سیاسی رسمی در ایران مدعی تلفات انسانی در این حمله نشده‌اند.
فکت‌نامه پیش‌تر در مقاله‌ای با عنوان «۸۰ کشته یا صفر؛ رسانه‌های داخل ایران یا رئیس جمهور آمریکا؛ کدام دروغ می‌گویند؟» توضیح داده بوده ساختار نظام سیاسی-حقوقی و قدرت و استقلال رسانه‌ها و همچنین شفافیت اطلاعات سربازان ارتش و گزارش‌های فوری تلفات، اجازه چنین پنهان‌کاری‌ای را به هیچ دولتی در آمریکا نمی‌دهد.

این ویدئو بیش از آنکه شبهه‌ای در روایت رسمی دولت آمریکا و رسانه‌های معتبر جهان ایجاد کند، این شائبه را تقویت می‌کند که جریانی به طور هدفمند سعی در گمراه کردن مخاطبان و القای مطالب غیر واقعی درباره تلفات نیروهای نظامی آمریکا در پایگاه عین الاسد دارد. 

فکت‌نامه به این ویدئو نشان گمراه‌کننده می‌دهد.

گمراه‌کننده

گفته یا آمار، نادرست نیست اما به گونه‌ای بیان شده تا بر فکت مهمی سرپوش بگذارد یا واقعیت را منحرف کند.

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.