برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
علی مطهری

علی مطهری

نایب رییس مجلس

بعد از جنگ جهانی دوم در آلمان تصویب کردند که هر مرد می‌تواند با چهار زن ازدواج کند.

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۴ دقیقه

شاخ‌دار

چندهمسری در آلمان پس از جنگ جهانی؟!

علی مطهری نماینده تهران روز ۱۴ آبان ۱۳۹۸ در گفت‌وگو با سایت عصر ایران گفته است: 

«بعد از جنگ جهانی دوم در آلمان تصویب کردند که هر مرد می‌تواند با چهار زن ازدواج کند و این موضوع به این خاطر بود که مردان زیادی در جنگ کشته شده بودند و و زنان آماده ازدواج بیشتر بود.»

او با بیان اینکه در جامعه ای که تعداد زنان بیشتر از مردان است تنها راه پاسخ به حق ازدواج زنان را پذیرش چندهمسری مردان عنوان کرده و مدعی شده که بعد از جنگ جهانی دوم در آلمان چند همسری مردان به رسمیت شناخته شد. او گفته: «بعد از جنگ جهانی دوم در آلمان تصویب کردند که هر مرد می‌تواند با چهار زن ازدواج کند و این موضوع به این خاطر بود که مردان زیادی در جنگ کشته شده بودند و و زنان آماده ازدواج بیشتر بود». نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تک همسری بهتر از چند همسری است، قانون چند همسری مردان در اسلام را راه حلی برای یک معضل اجتماعی دانسته است. او تصریح کرده: «در جامعه ای که بر فرض مثال ۳میلیون زن آماده ازدواج بیشتر از مردان دارد چه باید کرد؟ نمی‌توانیم بگویم که آنها ازدواج نکنند. حق تاهل، حق اجتماعی و الهی آنها است و هیچ راهی هم غیر از این وجود ندارد».

برای اطمینان سعی کردیم از طریق حساب کاربری علی مطهری در توییتر از او درباره منبع گفته‌اش بپرسیم که هنوز پاسخی به سوال ما داده نشده است. 

برای همین خود دست به کار شدیم تا از طریق جست‌وجو در منابع معتبر ببینیم آیا چند همسری بعد از جنگ جهانی دوم در آلمان قانونی شده است؟

 

چند همسری در آلمان

با این همه شواهد محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد در ۱۵۰ سال گذشته همواره چند همسری در آلمان غیرقانونی بوده و حتی مجازات هم داشته است.  

البته پیش از ما، یکی از کاربران توییتر در چند توییت به این مساله اشاره کرده بود.

?s=20

قانون ازدواج در آلمان به صراحت می‌گوید زوجین هنگام ثبت ازدواج باید ثابت کنند که مجرد هستند و تعهد دیگری ندارند و اگر قبلا ازدواج کرده‌اند، باید گواهی طلاق یا گواهی فوت همسر سابق را ارائه کنند. چند همسری در قوانین آلمان جرم و سه سال زندان دارد. این قانون به سال ۱۸۷۱ بازمی‌گردد و چیز جدیدی نیست. در طول تاریخ هم اصلاحاتی در این قانون صورت گرفته، و هیچ گاه چند همسری به رسمیت شناخته نشده است. با این همه شواهدی هم هست که نشان می‌دهد این موضوع در زمان هیتلر مطرح شده، اما به جایی نرسیده است. 

مارلین فرنچ در کتابی به نام از حوا تا داون، تاریخ زنان در جهان به طرحی به نام زاد و ولد بعد از جنگ می‌پردازد و می‌نویسد:« در سال ۱۹۴۵ زمانی که قوای متفقین برای بمباران برلین آماده می‌شدند، هیلتر در پناهگاهش در فکر یک برنامه فرزند‌آوری برای پس از جنگ  بود،یک جامعه چندهمسری که در آنبه سربازان ممتاز اجازه شود بیش از یک همسر داشته باشند.» 

این طرح هیچگاه به قانون تبدیل نشده است. 

به نظر می‌رسد این طرح مبنای ادعای رسمیت یافتن قانون تعدد زوجات در آلمان است حال آنکه فاقد هرگونه صحت است. 

از سوی دیگر آلمان پس از جنگ جهانی دوم با اکثریت مسیحی کاتولیک و پروتستان، نمی‌توانسته پذیرای چند همسری باشد چرا که مسیحی‌ها (به جز اقلیت مورمون‌ها) اجازه چند همسری را نمی‌دهند.

 

سیل مهاجرت به آلمان و چالش چند همسری

با ورود موجی از مهاجرت مسلمانان طی سال‌های اخیر به آلمان، این کشور با چالش چند همسری مهاجرین مسلمان ترک و سوریه ای و عراقی مواجه شد. اما دولت و مجلس آلمان به جد جلوی نقض قانون تک همسری ایستادند. در ۱۵ ژوئن ۲۰۱۶ وزیر دادگستری آلمان اعلام کرد: «هیچ کس حق ندارد وقتی اینجا می‌آید (مهاجرین) ارزش‌های فرهنگی و باورهای دینی خود را فرای قانون بداند.» او اعلام کرد که چند همسری و ازدواج با کودکان در این کشور تحمل نمی‌شود و قانون صراحت دارد که چند‌همسری جرم است.

تحقیقات فکت‌نامه نشان می‌دهد که از ۱۵۰ سال پیش تا الان طبق قانون، چند همسری ممنوع بوده و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است. آن طور که در بعضی کتاب‌ها نوشته شده در دوره هیتلر، صحبت از طرحی بوده که به سربازان اجازه بدهد بیش از یک زن اختیار کنند. هدف این طرح نیز فرزندآوری بود برای ازدیاد نسلی که در جنگ صدمه بسیار دیده بود، این طرح هیچ گاه رسمیت نیافت و حتی به صورت جدی مطرح هم نشد. 

معلوم نیست علی مطهری «چهار زن» را چگونه به آلمان نسبت داده است چرا که حتی در طرح زاد و ولد هیتلر هم صحبت از عدد نیست فقط می‌گوید سربازان اجازه داشته باشند بیش از یک زن اختیار کنند. 

با این حساب فکت‌نامه این گفته علی مطهری را که «بعد از جنگ جهانی در آلمان تصویب کردند که هر مرد می‌تواند با چهار زن ازدواج کند»، مطلقا بی‌اساس می‌داند و به آن نشان «شاخ‌دار» می‌دهد.

شاخ‌دار

گفته یا آمار، به قدری نادرست و مضحک است که حتی مرغ پخته هم به خنده می‌افتد!

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.