برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی

تلگرام، توییتر، اینستاگرام، فیسبوک،...

ویدیوی آموزش دعای فرج در مدارس دانمارک

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۲ دقیقه

شاخ‌دار

دعای فرج کودکان در قلب اروپا؟

یکی از همراهان فکت‌نامه پستی را از پیج هواداران علی اکبر رائفی پور برایمان ارسال کرد تا اصالت محتوای آن را بررسی کنیم.
ویدیویی که توسط این پیج به اشتراک گذاشته شده است کودکانی را در کلاس درس نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد در حال خواندن دعای فرج (دعای ظهور امام دوازدهم شیعیان) هستند. در توضیحات این ویدیو آمده است: “در قلب اروپا و در کشور دانمارک برای امام زمان سرباز می‌سازند. ما هم به دنبال اجرای سند ٢٠٣٠ و رقص و آواز در مدارس و مهدکودک‌هایمان هستیم".

/?igshid=55wpzodysivu

این ویدیو البته با نگاه متفاوت هم بازنشر شده که آن را «ترويج جهالت و خرافات در ميان كودكان مهاجر در دانمارک» معرفی کرده است.

در ابتدا تلاش کردیم که با جست‌و‌جو کردن اسکرین شاتی از این ویدیو نسخه‌های دیگری از آن را پیدا کنیم. در برخی منابع دیگر مکان این ویدیوی ۱۵دقیقه‌ای را برزیل عنوان می‌کردند در ادامه تیترهای فارسی ممکن برای ویدیو را جست و جو کردیم که به نسخه هایی با کیفیت بالاتر از ویدیو رسیدیم که با همان موضع صفحه هواداران رائفی‌پور، اما مدعی شده که این آموزش دعای فرج در مدارس برزیل است. در این نسخه، نشان روی لباس متحدالشکل بچه‌ها واضح‌تر بود و می‌شد پرچم برزیل و لبنان را در آن تشخیص داد.

اما هنوز مشخص نبود که آیا این مدرسه در لبنان است یا در برزیل. اما از آنجایی که مهاجران زیادی از لبنان در برزیل ساکن هستند، اینکه این تصاویر مرتبط با مدرسه لبنانی‌های برزیل باشد چندان دور از ذهن نبود. به همین خاطر با جست‌وجو کردن عبارات “مدرسه، لبنان، برزیل” به زبان‌های عربی و پرتغالی، مدرسه‌ای را که آرم رسمی‌اش با آرم روی لباس بچه‌ها در ویدیو یکی بود پیدا کردیم که نشان می‌داد ویدیوی مذکور در «مدرسه لبنانی برزیل» واقع در شهر مرزی فوز دو لوآچو در استان سائوپائولو گرفته شده است. این مدرسه که در سال ۲۰۰۱ تاسیس شده است، در مقاطع پیش‌دبستانی، دبستان و دبیرستان دانش‌آموز می‌پذیرد و کلاس‌هایش به زبان‌های عربی و پرتغالی برگزار می‌شوند.

در ویدیوهای دیگری که از برنامه‌های این مدرسه منتشر شده است می‌توان دید که برنامه‌های مذهبی و به‌ویژه شیعی مورد توجه گردانندگانش است. 

به عنوان نمونه مراسم عید غدیر و جشن تکلیف دختران این مدرسه:

و مراسم میلاد امام علی:

با این اوصاف، توضیحات این ویدیو نشان شاخ‌دار می‌گیرد. این مدرسه نه در قلب اروپا و دانمارک، بلکه در برزیل است مدرسه هم نه یک مدرسه معمولی، بلکه مدرسه‌ شیعیان لبنان در شهر مرزی فوز دو لوآچو در سائوپائولو برزیل است.

شاخ‌دار

گفته یا آمار، به قدری نادرست و مضحک است که حتی مرغ پخته هم به خنده می‌افتد!

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.