برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
مطبوعات و رسانه‌ها

مطبوعات و رسانه‌ها

نشریات چاپی و آنلاین

پرواز اژدها با فناوری هولوگرافی در مراسم افتتاحیه بیسبال در کره جنوبی!

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۲ دقیقه

نیمه‌درست

داستان نیمه‌واقعی پرواز «اژدهای آتش‌خوار» در استادیوم بیسبال در کره

در روزهای اخیر ویدئویی به همراه این متن در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

اژدهای آتش‌خوار در افتتاحیه بیس‌بال کره جنوبی حاضران را مبهوت کرد. این اژدها که با فناوری هولوگرافی سه‌بعدی نسل جدید جی۵ از سوی یک شرکت تلفن همراه در استادیوم حضور یافت، از پیش چشم مردان و زنان حاضر عبور کرد و آنان را بر صندلی‌های‌شان میخکوب کرد.

جست‌وجوها نشان می‌دهد این خبر برای نخستین بار روز یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ در برخی پایگاه‌های خبری از جمله همشهری‌انلاین، خبرآنلاین، خبرگزاری میزان، باشگاه خبرنگاران جوان، ورزش‌سه و… بدون اشاره به منبع اصلی منتشر شده و در شبکه‌های اجتماعی نیز دست به دست گشته است.

یکی از مخاطبان فکت‌نامه از ما خواسته تا صحت و سقم این خبر را بررسی کنیم.

با کمی جست‌وجو منبع خبر را در یک سایت معتبر و رسمی پیدا کردیم. در گزارشی که روز هفتم فروردین ۱۳۹۸ در پایگاه KOREA.NET (وب‌سایت رسمی دولت کره جنوبی) منتشر شده، اصل فیلم و تصاویر و خبر در دسترس است.

بر اساس این گزارش، داستان مربوط به مراسم افتتاحیه لیگ بیسبال در روز سوم فروردین ماه (۲۳ مارس ۲۰۱۹) در ورزشگاه خانگی تیم SK Wyverns در شهر اینچون کره جنوبی است.

در این مراسم فیلم پرواز اژدهای دوپا (Wyverns) - نماد تیم میزبان-  روی اسکوربورد و صفحه نمایش این ورزشگاه به نمایش درآمده است. گفته شده این اسکوربورد بزرگ‌ترین صفحه نمایش در یک استادیوم بیسبال در دنیا است. علاوه بر این حاضران در ورزشگاه می‌توانسته‌اند با استفاده از اپلیکیشن مخصوصی تصویر واقعیت افزوده (Augmented Reality) پرواز اژدها را روی گوشی‌های همراه خود تماشا کنند. این نمایش برای بینندگان تلویزیونی هم پخش شده است.

در این میان نقش فناوری بی‌سیم 5G هم در ایجاد قابلیت پخش و نمایش واقعیت افزوده در مقیاس بزرگ است و ربطی به تصویرسازی پرواز اژدها در دو یا سه بعد ندارد.

 

جمع‌بندی

با این اوصاف مشخص است ماجرا ربطی به هولوگرافی سه‌بعدی نداشته است. یعنی کسی اژدهایی را مقابل خود ندیده که بر جایش میخکوب شوند، بلکه فیلم پرواز اژدها روی صفحه نمایش ورزشگاه یا تلویزیون به نمایش درآمده است. افرادی هم که در ورزشگاه اپلیکیشن مخصوص را داشته‌اند می‌توانستند، تصویر واقعیت افزوده (Augmented Reality) این نمایش را روی گوشی‌های هوشمند خود تماشا کنند.

اصل ماجرا یعنی نمایش پرواز اژدها در مسابقه بیسبال نادرست نیست، اما ادعای «هولوگرافی سه‌بعدی» مطلقا نادرست و غیرواقعی است. باقی جزئیات مثل میخکوب شدن تماشاچیان از تماشای «اژدهای آتش‌خوار» هم بزرگ‌نمایی و پر و و بال دادن به ماجرا است.

به همین دلیل فکت‌نامه به این داستان نشان نیمه‌درست می‌دهد.

نیمه‌درست

گفته یا آمار، واقعیت دارد اما توضیح یا اطلاعات بیشتری نیاز است و در برخی موارد ممکن است جزئیاتی مهم، ذکر نشده باشد.

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.