برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی

تلگرام، توییتر، اینستاگرام، فیسبوک،...

ویدیویی که نشان می‌دهد آژیر خطر سد کرخه به صدا در آمده است.

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۲ دقیقه

نادرست

آژیر خطر سد کرخه به صدا در نیامده است!

در ۲۴ ساعت گذشته فیلمی در شبکه‌های اجتماعی پخش شده که در آن آژیر خطر در یکی از سدها به صدا در آمده است. زمان و مکان فیلم مشخص نیست، اما در برخی ویدئوها زیرنویس شده که آژیر خط سد کرخه به صدا در آمده است.

 

 

مقایسه تصاویر این ویدئو با مشخصات سد کرخه نشان می‌دهد به طور فیلم مربوط به سد کرخه نیست. بر اساس اطلاعات سایت رسمی شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع سد کرخه از پی ۱۲۷ و ازد بستر رودخانه  ۱۰۷ متر است، در حالی که ارتفاع سدی که در فیلم نشان داده می‌شود به روشنی کمتر از این است. از سوی دیگر اگر به تصاویر سد کرخه نگاه کنیم تردیدی باقی نمی‌ماند که محل فیلم قطعا سد کرخه نیست.

نمای کلی از سد کرخه

ساعاتی پس از پخش این ویدئو مدیر عامل سد کرخه آن را تکذیب کرد و مدعی شد فیلم، ارتباطی به سد کرخه ندارد، تصویری از سد تنظیمی علی‌کله دزفول است. روشن شدن آژیر به معنی باز شدن دریچه‌های اضطراری سد است و مردم باید از حاشیه‌ رودخانه فاصله بگیرند تا پس از بالا آمدن یک‌باره آب غافلگیر نشوند.

سد تنظیمی در شمال شهر دزفول واقع شده است. طبق اطلاعات سایت مدیریت منابع آب ایران، «سد تنظیمی دز» در سال ۱۳۴۴ به بهره‌برداری رسیده. ارتفاع آن از پی ۲۳ و از بستر رودخانه ۲۰ متر است.

تصویر سد تنظیمی دز در علی‌کله دزفول

 

جست‌وجوی تصاویر ماهواره‌ای گوگل و همچنین تصاویری که از این سد موجود است، با آنچه در فیلم دیده می‌شود همخوانی دارد و تایید می‌کند که جایی که آژیر در آن به صدا درآمده نه سد کرخه، بلکه در رودخانه دز و داخل محدوده شهری دزفول قرار دارد. به عنوان مثال نرده‌های آبی و سفید که در فیلم دیده می‌شوند را می‌توان در عکس سد تنظیمی دز دید.

با این اوصاف بدون تردید فیلمی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و دست به دست گشته است، مربوط به سد کرخه نیست. تصویر اما واقعی و به گفته مسئولان محلی مربوط به روزهای اخیر است و هشدار سد تنظیمی دز در شهر دزفول است. آژیر  هنگام باز شدن دریچه‌های اضطراری به صدا در می‌آید.

نادرست

گفته یا آمار، نادرست است یا دست‌کم سندی معتبر آن را رد می‌کند.

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.