برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
خبرگزاری فارس

خبرگزاری فارس

خبرگزاری رسمی

در همه دنیا برای پوشش دانشجویان در دانشگاه قوانین سختی وجود دارد.

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۱۳ دقیقه

شاخ‌دار

آیا تعیین تکلیف برای پوشش دانشجویان در دنیا عادی است؟

گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس در گزارشی به قلم شهین مردانی مدعی شده: «در همه دنیا برای پوشش دانشجویان در دانشگاه قوانینی بعضا سخت وجود دارد که دانشجویان در محیط دانشگاه ملزم به رعایت آن هستند.» نویسنده این گزارش، برای اثبات این ادعا، مخاطبان را به دانشگاه‌های آمریکا، کانادا، انگلستان، ایتالیا، فرانسه و استرالیا ارجاع داده تا نشان دهد که وجود قوانین سخت‌گیرانه برای پوشش دانشجویان، مختص دانشگاه آزاد اسلامی نیست، بلکه امری رایج در جامعه دانشگاهی کشورهای غربی است. اساسا آن‌گونه که نویسنده در مطلبش به آن اشاره کرده، این گزارش در پاسخ به واکنش‌های صورت گرفته به بخشنامه دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان «دستورالعمل آراستگی و شئون فرهنگی و رفتاری» تهیه شده است.

فکت‌نامه تلاش می‌کند از طریق بررسی منابع ارائه شده در مقاله فارس به این پرسش پاسخ دهد که آیا در دانشگاه‌های غربی برای پوشش دانشجویان تعیین تکلیف شده و آنها ملزم به رعایت هستند؟ آیا تعیین ضوابط برای پوشش دانشجویان در دانشگاه‌های دنیا، امری عادی است یا نه؟

استنادات گزارش

اولین نکته‌ای که در این گزارش جلب توجه می‌کند، اضافه کردن لینک‌هایی به‌عنوان منبع مطلب، برای نشان دادن دقت نظر نویسنده و مستند بودن ادعاهاست. در این مطلب ۹ لینک به‌عنوان منبع آمده که از این ۹ لینک تنها ۲ لینک .edu است یعنی از منبع دانشگاهی استفاده شده، مابقی لینک‌ها ربطی به دانشگاه‌های نام برده شده در این گزارش ندارد.

منبع اول:

https://www.researchgate.net/post/Is_there_a_dress_code_at_your_university

این منبع نه متعلق به یک دانشگاه بلکه متعلق به وب سایتی است که پژوهشگران با مراجعه به آن می‌توانند دیدگاه‌های خود را با همکاران به اشتراک بگذارند. در این لینک یک استاد دانشگاه نسبت به وجود مقرراتی برای پوشش اساتید دانشگاه انتقادی را مطرح و دیگران نیز پاسخ هایی داده‌اند. این لینک اساسا ربطی به پوشش دانشجویان ندارد.

منبع دوم:

https://www.timesnownews.com/health/article/people-with-internet-addiction-react-the-worst-when-wifi-fails-details-inside/309432

این لینک مطلبی است درباره اعتیاد به اینترنت و پژوهشی درباره واکنش افراد به قطع دسترسی به وای‌فای است.که در واقع این لینک هیچ ارتباطی با موضوع پوشش دانشجویان ندارد و معلوم نیست چرا به عنوان منبع در مقاله فارس آمده است.

منبع سوم:

https://www.ox.ac.uk/students/academic/dress?wssl=1

این لینک از دو رفرنس قبلی جالب‌تر بود چون هم متعلق به دانشگاه آکسفورد بود، هم مربوط به پوشش دانشجویان، ولی جالب اینکه نویسنده یا متوجه نشده یا تعمدا از آن به‌عنوان رفرنس وجود مقررات سخت گیرانه پوشش استفاده کرده است. در این لینک، که عکس گزارش نیز از آنجا برداشته شده، توضیحاتی در خصوص لباس‌هایی که دانشجویان در جشن فارغ التحصیلی باید بپوشند ارائه کرده است. بله، در همه دانشگاه‌های دنیا در جشن فارغ التحصیلی همه دانشجویان و اساتید یونیفرم مخصوص می پوشند و این جزء سنت جشن فارغ‌التحصیلی است. اما برخلاف آنچه نویسنده مطلب فارس می‌خواهد القا کند، ارتباطی با محدودیت پوشش دانشجویان ندارد.

منبع چهارم:

http://uk.businessinsider.com/students-want-scholars-gowns-banned-at-oxford-university-2017-6

منبع چهارم نیز متعلق به هیچ دانشگاهی نیست، بلکه متعلق به مجله بیزینس اینسایدر است. در این مجله مقاله ای در خصوص الزام دانشجویان دانشگاه آکسفورد به پوشش یونیفرم دانشگاهی در زمان فارغ التحصیلی و برخی آزمون های مهم و دریافت بورسیه های خاص پرداخته است. در واقع یک مطلب تحلیلی است در خصوص تاثیرات این پوشش در اتفاقات مهم دوران تحصیل و ربطی به پوشش روزمره دانشجویان ندارد.

منبع پنجم:

https://www.ccis.edu/policies/index.asp

منبع پنجم، ارجاع به کلمبیا کالج در ایالت میزوری امریکا است. صفحه مورد اشاره باز نمی شود ولی آنطور که در صفحه درباره ما این کالج آمده نشان می دهد که این یک دانشکده مذهبی متعلق به مسیحیان است که پیش از این کلا یک دانشکده دخترانه مسیحی بوده و عجیب نیست اگر یک کالج مذهبی مسیحی برای پوشش دختران دانشجو مقرراتی وضع کرده باشد. با این حال فکت‌نامه در وب سایت این دانشکده نیز مقرراتی برای پوشش دانشجویان آن پیدا نکرد. این کالج برای پوشش کارکنان خود مقرراتی وضع کرده است.

منبع ششم:

https://studenthandbook.txstate.edu/

منبع ششم ارجاع به کتابچه راهنمای دانشجویان دانشگاه ایالتی تگزاس است. در این لینک نیز مقررات دانشگاه بطور کامل آمده هیچ محدودیتی در خصوص پوشش دانشجویان در این مقررات وجود ندارد.

منبع هفتم:

https://www.teenvogue.com/gallery/ivy-league-college-style

این منبع از همه جالب‌تر بود! چراکه این مطلب نه تنها ربطی به مقررات دانشگاه‌ها ندارد بلکه مربوط به مجله ووگ بود که یک از معروف‌ترین مجلات مُد است و در این مقاله هم به مد لباس در میان دانشجویان پرداخته است. این مقاله شامل مجموعه عکس‌هایی است از دانشجویان تعدادی از بهترین دانشگاه‌های آمریکا که به نظر این مجله خوش‌لباس هستند.  لباس‌هایی که به احتمال زیاد با استانداردهای پوشیدگی مدنظر نویسنده گزارش خبرگزاری فارس فاصله دارند.

منبع هشتم:

https://www.fodors.com/community/europe/university-style-france-1067081/

منبع هشتم نیز همانند سایر منابع پیشین، ربطی به مقررات دانشگاهی ندارد. این لینک ارجاع به یک وب‌سایت گردشگری است که گردشگران، اطلاعات خود را با دیگران به اشتراک گذاشته‌اند.

منبع نهم:

https://medicine.usask.ca/policies/dress-code-policy.php#relatedForms

از میان نه منبع مورد اشاره در این مقاله، تنها این منبع در خصوص مقررات پوشش دانشجویان است. جالب اینکه این مقررات هم برای دانشجویان پزشکی و نحوه پوشش در محیط کلینیک و آزمایشگاه‌ها است؛ نه در محیط دانشگاه و سر کلاس درس یا داخل محوطه دانشگاه.

مقررات پوشش در دانشگاه‌های مورد اشاره

خبرگزاری فارس، در این گزارش نام تعدادی از دانشگاه‌ها و محدودیت‌های وضع شده در آنها را مورد توجه قرار داده است. اما منابع مقاله، همانطور که در بالا آمد هیچگونه سندیتی ندارند،. بقیه گزارش نیز قابل اعتنا نیست، ولی برای روشن شدن مساله، فکت‌نامه مقررات برخی از دانشگاه‌های نام‌برده شده را، در حوزه پوشش دانشجویان مورد بررسی قرار داده است:

۱- دانشگاه آدامز

خبرگزاری فارس مدعی است استفاده از «عینک‌دودی»، «آدامس» و «تنباکو» در این دانشگاه برای دانشجویان ممنوع است. نام کامل این دانشگاه، دانشگاه ایالتی آدامز در ایالت کلوردا آمریکاست. فکت‌نامه به هیچ مقرراتی در خصوص پوشش دانشجویان و ممنوعیتی در استفاده از موارد مورد اشاره در مقاله دست نیافت.

۲- دانشگاه لیبرتی

خبرگزاری فارس مدعی است در این دانشگاه موی «دم‌اسبی» و هرگونه پوشش تنگ و مخالف عفت ممنوع است. اسم صحیح این دانشگاه لیبرتی است که در ایالت ویرجینیای امریکا واقع شده است. لیبرتی یک دانشگاه مسیحی است ولی با وجود ریشه مذهبی آن، چنین مقرراتی برای پوشش و مدل موی دانشجویان وجود ندارد.

۳- دانشگاه لومالیندا

نویسنده خبرگزاری فارس، مدعی است در این دانشگاه پوشیدن «تی‌شرت» و لباس‌های «لی» مجاز نیست.

دانشگاه لومالیندا نیز یک دانشگاه مسیحی در ایالت کالیفرنیاست که در رشته‌های پزشکی فعال است. چنین محدودیت‌هایی در این دانشگاه وجود ندارد تنها در وب سایت این دانشگاه آمده است:

«Facilities may require a student to adhere to dress code or other facility policies»

«ممکن است در برخی تاسیسات دانشجویان ملزم به رعایت قوانین پوششی یا سایر سیاست‌ها باشند.»

در واقع در این دانشگاه نیز مثل تمام دانشگاه‌های پزشکی، دانشجویان در کلینیک و آزمایشگاه‌ها باید مقررات پوشش را که شامل روپوش پزشکی، دستکش و ماسک صورت و کلاه است را رعایت کنند.

۴- دانشگاه هاردین سیمونز

خبرگزاری فارس مدعی است در این دانشگاه، لباس «لی» برای دختران و شلوارهای تنگ ممنوع است. دانشگاه هاردین سیمون نیز مثل سایر دانشگاه‌هایی که خبرگزاری فارس به آن پرداخته، مسیحی است که در ایالت تگزاس واقع شده است. در این دانشگاه خصوصی نیز چنین مقرراتی وجود ندارد. در این لینک می توانید به اینستاگرام این دانشگاه وارد و عکس‌هایی که از فعالیت‌های دانشجویان این دانشگاه در داخل و خارج  دانشگاه گرفته شده را ببینید تا به نادرستی ادعای این خبرگزاری پی ببرید.

/?utm_source=ig_web_copy_link

۵- دانشگاه سنت لوئیس

خبرگزاری فارس مدعی است پوشیدن «تی‌شرت» و لباس‌های «لی» در این دانشگاه مجاز نیست.

دانشگاه سنت لوئیس در ایالت میزوری امریکا، نیز برخلاف گزارش خبرگزاری فارس هیچ محدودیتی برای پوشش دانشجویان قائل نیست. این دانشگاه مقررات خاص پوشش برای کارمندان دارد که در این لینک این مقررات را می توانید ببینید.

۶- دانشگاه هاروارد

خبرگزاری فارس مدعی است: «دانشجویان این دانشگاه موظفند در محیط خوابگاه و رستوران بلوز، پیراهن یا ژاکت یقه‌دار یا بدون یقه بپوشند. پوشش شلوار آنها نیز بایستی بدون پارگی و ضخیم باشد.»

دانشگاه هاروارد یکی از معروف‌ترین و شناخته شده‌ترین دانشگاه‌های دنیاست که در این گزارش هم از آن یاد شده است. این دانشگاه در شهر کمبریج در ایالت ماساچوست آمریکا واقع شده است. میدان هاروارد در مرکز این دانشگاه شلوغ‌ترین و پرترددترین منطقه شهر است. خیابان ماساچوست به عنوان خیابان اصلی شهر از وسط دانشگاه عبور می‌کند بنابراین همه نوع آدمی با همه نوع پوششی در محوطه دانشگاه دیده می‌شود. هیچ مقررات پوششی در این دانشگاه حاکم نیست. البته در دانشکده پزشکی این دانشگاه و کلینیک‌های وابسته یا برای مراسم فارغ‌التحصیلی و مراسم خاص همیشه مقرراتی برای پوشش وجود دارد ولی بطور عمومی و برای حضور در محوطه دانشگاه و کلاس‌های درس هیچ مقررات پوششی برای دانشجویان در نظر گرفته نشده است.

هاروارد مثل همه دانشگاه‌ها قوانین و مقرراتی دارد که در کتابچه راهنما در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد یک بخش عمده این کتابچه در خصوص رفتار دانشجویان است از جمله اینکه رفتاری که معنای تجاوز جنسی بدهد، یا مصرف الکل و مواد مخدر در محوطه دانشگاه، محدودیتی‌هایی دارد که در این لینک می‌توان دید ولی هیچ بندی از این مقررات به نوع لباس پوشیدن اختصاص نیافته است.

/?utm_source=ig_web_copy_link

۷- دانشگاه ایالتی آرکنسا

در مقاله خبرگزاری فارس آمده است: «استفاده از لباس‌های کوتاه، سوراخ‌دار، خمره‌ای و بدن‌نما، در این دانشگاه، ممنوع است.دانشجو موظف است موهای خود را تمیز و مرتب و سبیل‌هایش را کوتاه نگه دارد و هیچ نوع سبک مو یا استفاده از زینت‌آلاتی که جلب توجه کند، مجاز نیست». با وجودی که این دانشگاه در یکی از محافظه‌کارترین و مذهبی‌ترین ایالت‌های آمریکا واقع شده، تنها در ورزشگاه این دانشگاه مقرراتی برای پوشش وضع شده که آن هم تاکید شده که برای امنیت و سلامت دانشجویان است.

۸- دانشگاه ایالتی جنوب غربی میسوری

نویسنده مقاله مدعی است در این دانشگاه: «استفاده از شلوارک‌های کوتاه، پیراهن‌های رکابی، لباس‌های جین (لی) پاره و چاک‌دار، تردد با دمپایی یا پای برهنه بودن، استفاده از زیور آلاتی که نیازمند سوراخ کردن اعضای بدن باشد و هر گونه خالکوبی مجاز نیست. لازم به ذکر است مدیر قسمت «موفقیت دانشجویی» این اختیار را دارد که شیوه‌های آرایش مو، صورت و پوشش غیر عادی را رد و غیر قابل قبول اعلام کند».

برای بررسی اعتبار این ادعا نیاز نیست خیلی در وب سایت دانشگاه بگردید! کافی است نگاهی به عکس‌هایی که از دانشجویان این دانشگاه در صفحه اول وب سایت منتشر شده نگاهی بیندازید. تقریبا همه مواردی که خبرگزاری فارس مدعی ممنوعیت آن‌هاست را در این عکس‌ها می‌توانید ببینید!

۹- دانشگاه مونترال

مقاله فارس مدعی است که در دانشگاه مونترال: «تمام دانشجویان دختر و پسر دانشگاه مونترال موظف به پوشیدن کفش مناسب برای حضور در کلاس هستند. برای دختران این کفش باید بی‌پاشنه و جلوبسته باشد. پوشیدن هر نوع لباس و شلوار «لی» پاره نیز ممنوع است».

چنین مقرراتی در وب سایت دانشگاه مونترال یافت نشد. تنها لینکی که در خصوص پوشش دانشجویان بود، مشاوره‌ای است که دانشگاه به دانشجویان برای تهیه لباس مناسب هر فصل در شهر مونترال کانادا خصوصا در فصل سرد زمستان ارائه کرده که در این لینک می‌توانید ببینید.

از پرداختن به بقیه دانشگاه‌ها صرف نظر می‌کنیم چون نتیجه بررسی روشن است...

مقررات پوشش در کدام دانشگاه‌ها رایج است؟

برخلاف ادعای خبرگزاری فارس الزام دانشجویان به رعایت پوششی خاصی امری غیرعادی در دانشگاه‌های دنیا است و کمتر دانشگاهی را می توان یافت که دانشجویان را به پوشش خاصی وادار کرده باشد اما در این میان هستند دانشگاه‌هایی که مقرراتی دارند که عجیب نیست و عادی تلقی می شود:

  • دانشکده‌های پزشکی، در بخش‌های کلینیکال این دانشگاه‌ها رعایت مقررات پوشش الزامی است.
  • سالن‌های ورزشی دانشگاه‌ها، رعایت پوشش مناسب ورزش کردن در سالن های ورزشی دانشگاه‌ها معمولا الزامی است آنهم به دلیل مسائل امنیتی و بهداشتی.
  • دانشکده‌های نظامی.
  • برخی دانشگاه‌های مذهبی هستند که حضور در آنهم مسلتزم رعایت آداب آن موسسه خاص است.

علاوه براین معمولا اساتید دانشگاه‌ها و کارمندان باید مقررات پوشش را که در هر دانشگاه می‌تواند متفاوت باشد را رعایت کنند. نسبت به پوشش اساتید معمولا سخت‌گیری وجود دارد و این یک امر عادی در دانشگاه‌های غربی است.

جمع‌بندی

گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس در گزارشی مدعی شده: «در همه دنیا برای پوشش دانشجویان در دانشگاه قوانینی بعضا سخت وجود دارد که دانشجویان در محیط دانشگاه ملزم به رعایت آن هستند.» نویسنده این گزارش، برای اثبات این ادعا، مخاطبان را به دانشگاه‌های آمریکا، کانادا، انگلستان، ایتالیا، فرانسه و استرالیا ارجاع داده تا نشان دهد که وجود قوانین سخت‌گیرانه برای پوشش دانشجویان، مختص دانشگاه آزاد اسلامی نیست بلکه امری رایج در دانشگاه‌های کشورهای غربی است.

فکت‌نامه این ادعا را مورد بررسی قرار داده تا به این پرسش پاسخ دهد که آیا دانشگاه‌های غربی، برای پوشش دانشجویان تعیین تکلیف کرده و آنها ملزم به رعایت هستند؟ آیا تعیین ضوابط برای پوشش دانشجویان، امری عادی است یا خیر؟

ما ادعاهای این گزارش درباره قوانین مربوط به پوشش بیشتر دانشگاه‌های نام برده شده را بررسی کردیم. حتی یک مورد از آنچه از سوی خبرگزاری فارس ذکر شده، کم‌ترین ارتباطی با واقعیت ندارد.

البته پیش از بررسی مقررات دانشگاه‌های نام برده شده در این گزارش، به لینک‌هایی مراجعه کردیم که نویسنده در دفاع از ادعاهای خود در انتهای مطلبش آورده است. هیچ‌ کدام از منابع مندرج در گزارش ارتباطی به مقررات پوشش دانشجویان ندارند، ضمن اینکه بیشتر منابع ذکر شده حتی ارتباطی با دانشگاه‌های مذکور نداشتند و لینک‌هایی از مجله‌ها و سایت‌های غیر مرتبط با موضوع گزارش استفاده شده بود.

بررسی‌های فکت‌نامه نشان می‌دهد که تمام ادعاهای مندرج در این گزارش مطلقا غیرواقعی است. چاره‌ای نیست جز آنکه به این ادعای خبرگزاری فارس که «در همه دنیا برای پوشش دانشجویان در دانشگاه قوانینی بعضا سخت وجود دارد» نشان شاخ‌دار بدهیم.

*عکس: اینستاگرام دانشگاه هاروارد

https://www.sharethefacts.co/share/db9a806b-86a9-44d8-9e4a-b10ee202dd37

شاخ‌دار

گفته یا آمار، به قدری نادرست و مضحک است که حتی مرغ پخته هم به خنده می‌افتد!

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.