برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
حسن روحانی

حسن روحانی

رییس‌جمهور پیشین

اسراییل با داشتن زرادخانه هسته‌ای، دیگران را به نابودی با سلاح هسته‌ای تهدید می‌کند.

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۳ دقیقه

نیمه‌درست

آیا اسراییل ایران را تهدید به حمله هسته‌ای کرده است؟

حسن روحانی در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت:

اسراییل با داشتن زرادخانه هسته‌ای، دیگران را به نابودی با سلاح هسته‌ای تهدید می‌کند.

گفته‌های ماه پیش بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل طی مراسمی در نیروگاه هسته‌ای دیمونا، از سوی ایران تهدید هسته‌ای قلمداد شد.

نتانیاهو، هفتم شهریور امسال، با اشاره به تهدید منطقه از سوی ایران گفت: «کسی که ما را تهدید به نابودی می‌کند خود در خطر نابودی قرار خواهد گرفت… دشمنان اسراییل به خوبی می‌دانند اسراییل قادر به چه کارهایی است».

مقامات ایران و بعضی رسانه‌های مخالف اسراییل این گفته نتانیاهو را تهدید ضمنی ایران به استفاده از سلاح هسته‌ای دانستند. جواد ظریف به این گفته‌ها در توییتر واکنش نشان داد و نوشت: «ایران کشوری بدون سلاح هسته‌ای از سوی یک جنگ‌طلب، در یک کارخانه ساخت سلاح هسته‌ای تهدید می‌شود».

?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1034877601930792962&ref_url=https%3A%2F%2Ffactnameh.com%2Farticles%2F2018-09-27-unga-rouhani.html

در گذشته نیز برخی گفته‌های مقام‌های اسراییلی به طور ضمنی تهدید هسته‌ای علیه ایران تلقی شده بود.

موشه یلعون، وزیر دفاع اسراییل در یک سخنرانی که در روز ۵ مه ۲۰۱۵ (۱۵ اردیبهشت ۹۴) در مرکز قانون اسراییل ایراد شد، بدون اشاره مستقیم به ایران، به نقل از ترومن، رییس‌جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا از حمله اتمی آمریکا به هیروشیما و ناکازاکی به عنوان یک اقدام اخلاقی یاد کرد که منجر به پایان جنگ شد. او گفت در صورت لزوم اسراییل نیز می‌تواند این کار را انجام دهد که البته الان موقعش نیست.

به گفته رسانه‌های اسراییلی، ایران این گفته‌ها را به عنوان تهدید اتمی ایران تلقی کرده و آن را به شورای امنیت گزارش کرده است.

این گفته‌های وزیر دفاع اسراییل را نمی‌توان تهدید قطعی فرض کرد اما با توجه به محل سخنرانی و سابقه و زمینه استفاده از کلماتی مثل نابودی، می‌توان علت این خوانش را از حرف‌های نخست‌وزیر اسراییل پی برد. در گذشته نیز صحبت‌های مشابه محمود احمدی‌نژاد درباره نابودی قریب‌الوقوع اسراییل حمل بر تهدید هسته‌ای شد.

اسراییل هیچگاه به طور رسمی تایید نکرده که صاحب سلاح هسته‌ای است. در این باره رسما ابهام وجود دارد، اما در عرصه غیر رسمی و نزد کارشناسان تقریبا تردیدی در دسترسی اسراییل به سلاح هسته‌ای وجود ندارد. واشنگتن پست ۳ سال پیش ادعایی از محمد جواد ظریف را درستی‌سنجی کرد که گفته بود: اسراییل ۴۰۰ سلاح اتمی دارد. این روزنامه عدد ۴۰۰ سلاح را اغراق شده دانسته بود و بر پایه شواهد و قرائن ۴۰۰ سلاح را بیش از ۲ برابر برآوردها از توانایی نظامی و هسته‌ای اسراییل دانسته بود.

این بخش از گفته‌های حسن روحانی نشان ‌«نیمه‌درست» می‌گیرد.

*[این درستی‌سنجی نخستین‌بار در سایت روحانی‌سنج منتشر شده است]

https://www.sharethefacts.co/share/c2e04c34-0930-46e8-8c9d-3f4fd701833c

نیمه‌درست

گفته یا آمار، واقعیت دارد اما توضیح یا اطلاعات بیشتری نیاز است و در برخی موارد ممکن است جزئیاتی مهم، ذکر نشده باشد.

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.