برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی

تلگرام، توییتر، اینستاگرام، فیسبوک،...

نصب پوستر درباره امام حسین بر اتوبوس‌های لندن به درخواست شهردار این شهر

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۲ دقیقه

شاخ‌دار

پوستر عاشورایی روی اتوبوس‌های لندن!

با فرارسیدن ماه محرم، شایعه‌ای در شبکه‌های اجتماعی دست به دست چرخید. کاربران زیادی یک تصویرسازی با موضوع عاشورا را منتشر می‌کردند که روی آن به انگلیسی نوشته شده بود: «۱۴۰۰ سال پیش، مردی همه چیزش را را فدا کرد تا انسانیت را نجات دهد. آن مرد امام حسین بن علی (ع) بود.» در توضیح آن آمده که این پوستر به درخواست شهردار لندن پشت اتوبوس‌های این شهر قرار گرفته.

طبق معمول، عده زیادی این موضوع را در توییتر و تلگرام هم‌رسانی کردند. اما وقتی سیدعطاالله مهاجرانی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی هم آن را توییت کرد (البته بعد از یک روز این توییت پاک شد) و روزنامه جمهوری اسلامی در صفحه اول خود (هرچند با توضیحاتی متفاوت اما به همان اندازه نادرست) آن را بازتاب داد، تصمیم گرفتیم درباره‌اش بنویسیم.

شاید مهم‌ترین نشانه‌ای که ظن هر مخاطبی را به درستی این داستان تقویت کند، این است که چطور هیچ عکسی از این پوستر روی اتوبوس‌های قرمز لندن یافت نمی‌شود. به خصوص اگر به درخواست شهردار بزرگترین شهر اروپا صورت گرفته باشد!

بسیاری به یاد می‌آورند که در سال ۲۰۱۶ وقتی یک سازمان خیریه اسلامی (Islamic Relief) به مناسبت ماه رمضان پوسترهایی با مضمون «Subhan Allah» و «For the Love of Allah» بر اتوبوس‌های شهرهای لندن و منچستر نصب کرد چه جنجال‌ها و بحث‌هایی (در نقد یا دفاع) ایجاد شد. هم‌زمانی این ماجرا با روی کار آمدن صادق خان، اولین شهردار مسلمان یک شهر بزرگ اروپایی باعث داغ‌تر شدن بحث‌ها پیرامون آن شد.

این بار اما کوچک‌ترین نشانی از چنین بحث‌هایی نیست. دریغ از یک عکس! باور کردنش مشکل است که از جمعیت یک میلیونی مسلمان لندن و از شش میلیون مسافر روزانه‌ی اتوبوس‌های این شهر حتی یک نفر هم با موبایلش عکسی از این پوستر‌ها نگرفته باشد.  

حالا اینکه شهردار سکولار لندن که از خانواده‌ای سنی مذهب آمده، چرا باید به مناسبت محرم روی اتوبوس‌های لندن پوستری در مدح حسین بن علی نصب کند، سوالی است که باید پرسیده شود.

علاوه بر این‌ها، با جستجوی این پوستر در اینترنت نشان می‌دهد که سال‌های پیش هم این خبر جعلی توسط برخی کاربران، به فارسی و بعضا عربی منتشر می‌شده است که البته همیشه دروغ بوده است.

ظاهرا در یکی دو سال اخیر این تصویر با این توضیح نادرست بارها منتشر شده و امسال حتی یک وزیر سابق و یک روزنامه را هم فریب داده است. امیدواریم بعد از این نشان شاخ‌دار، در سال‌های بعد کمتر شاهد هم‌رسانی‌اش در رسانه‌ها باشیم.

https://www.sharethefacts.co/share/22a4ae6f-d924-485b-8252-0631ff5861d6

شاخ‌دار

گفته یا آمار، به قدری نادرست و مضحک است که حتی مرغ پخته هم به خنده می‌افتد!

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.