برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
مسیح علی‌نژاد

مسیح علی‌نژاد

روزنامه‌نگار و کنشگر مدنی

موسسه حفظ و نشر آثار آیت‌الله خمینی هر سال ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه می‌گیرد

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۵ دقیقه

نادرست

سهم موسسه حفظ و نشر آثار آیت‌الله خمینی از بودجه کشور چقدر است؟

مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار و کنشگر سیاسی و اجتماعی، در برنامه تبلت صدای آمریکا اول شهریور ۱۳۹۷، گفته است:

«حسن خمینی، هر سال ۱۰ هزار میلیارد تومان بابت موسسه حفظ و نشر آثار پدربزرگش از ردیف‌های بودجه کل ممکت دریافت می‌کند. یعنی هر سال مجلس تصویب می‌کند که از پول بیت‌المال ۱۰ هزار میلیارد تومان به ایشان بدهند».

در گام اول تلاش کردیم از خود خانم علی‌نژاد درباره منبع گفته‌‌اش سوال کنیم که تا الان پاسخی نگرفته‌ایم.

بنابراین خود دست به کار شدیم تا با بببینیم اعتبارات در نظر گرفته شده برای موسسه حفظ و نشر آثار در بودجه عمومی کشور چقدر است.

بودجه موسسه نشر آثار آیت‌الله خمینی چقدر است؟

کل حجم بودجه عمومی در سال ۱۳۹۷، نزدیک به ۴۴۴ هزار میلیارد تومان است. این رقم پیش‌بینی همه هزینه‌های جاری و غیرجاری دولت در یک سال است. ۱۰ هزار میلیارد تومان معادل ۲/۳ درصد کل بودجه عمومی است، اما آیا سهم موسسه حفظ و نشر آثار امام از بودجه، بیش از ۲ درصد کل منابع عمومی است؟

بر اساس اطلاعات در  قانون بودجه ۱۳۹۷، اعتبارات در نظر گرفته شده برای «موسسه نشر آثار امام»، ۷۱ میلیارد و ۳۴۲ میلیون تومان است. این بودجه، در ردیف شماره ۱۱۴۰۳۰ از جدول شماره ۷ (بودجه دستگاه‌های اصلی) بودجه سال ۱۳۹۷ آمده و در ایران‌بودجه در بخش «سایر نهادها» از «بودجه ملی» دسته‌بندی شده است.

این ردیف بودجه ۳ زیر مجموعه دارد. یکی اعتبارات حرم آیت‌الله خمینی است که برای آن ۲۸ میلیارد تومان (۱۰ میلیارد تومان عمرانی و ۱۸ میلیارد تومان جاری) در نظر گرفته شده. دومی اعتبارات «پژوهشکده امام خمینی» است که ۱۰ میلیارد و ۹۴۴ میلیون تومان است که ۱۰۰ میلیون تومان آن بودجه عمرانی است. بقیه هم (۳۲ میلیارد و ۳۹۹ میلیون تومان)‌ برای هزینه‌های «موسسه نشر» پیش‌بینی شده است.

این اعتبارات عینا در مجلس به تایید و تصویب نمایندگان رسیده‌ و در قانون بودجه سال ۱۳۹۷ (صفحه ۱۲۸) قابل ملاحظه‌ است.

در بودجه سال ۱۳۹۶ هم برای این ردیف ۷۶ میلیارد و ۹۸۹ میلیون تومان بودجه پیش‌بینی شده بود. در سال ۱۳۹۵ هم برای «موسسه نشر آثار امام»، ۵۹ میلیارد و ۵۳۷ میلیون تومان اعتبارات در نظر گرفته شده بود.

جزئیات بودجه موسسه حفظ و نشر آثار آیت‌الله خمینی

بر اساس جزئیات منتشر شده در صفحه ۱۹۹ و ۲۰۰ بخش دوم پیوست شماره ۴ قانون بودجه ۹۷، اهدای ۶۶۰ هزار جلد کتاب، برگزاری ۷۵ رویداد و همایش، انتشار هزار عنوان نشریه، حمایت از فعالیت‌های فرهنگی «مرتبط با اندیشه‌های امام»، حمایت از چاپ ۳۰۰ هزار نسخه کتاب‌های تاریخی و فقهی و جمع‌آوری خاطرات و حمایت از دانشنامه امام، حمایت از سایت پرتال «امام خمینی» به ۴ زبان، حمایت از برگزاری «مراسم ملی ۱۴ خرداد»، شناسایی و خرید ۸۰ عنوان منابع نوشتاری و صوتی و تصویری برای تکمیل آرشیو جزو برنامه‌های «نشر و ترویج آثار امام» تعریف شده است که سر جمع ۲۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان هزینه در پی دارد.

همچنین برای اداره امور حرم آیت‌الله خمینی نیز ۹ میلیارد تومان و برای برگزاری «مراسم سالگرد ارتحال امام و یادگار ایشان» هم ۹ میلیارد تومان دیگر بودجه جاری پیش‌بینی شده است.

جمع اعتبارات برنامه‌های جاری پژوهشکده امام خمینی هم ۱۰ میلیارد و ۸۴۴ میلیون تومان است.

تا الان چقدر به موسسه نشر آثار آیت‌الله خمینی پرداخت شده؟

بررسی‌های فکت‌نامه نشان می‌دهد بر اساس اطلاعات مندرج در گزارش‌های وزارت اقتصاد و دارایی، تا تاریخ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷، حدود ۷ میلیارد و ۸۲۳ میلیون تومان به این موسسه پرداخت شده شده که ۶۱ میلیون تومان آن صرف حقوق و مزایای کارکنان شده و بیش از ۷ میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان آن تحت عنوان «سایر هزینه‌های اجتناب ناپذیر» به این موسسه پرداخت شده است.

برای دسترسی به ریز اطلاعات پرداختی به این موسسه کافی است واژه «موسسه نشر» را در قسمت «نام دستگاه اجرایی» در لیست پرداخت خزانه جست‌وجو کنید.

جمع‌بندی

بررسی منابع و فکت‌های معتبر نشان می‌دهد، بودجه «موسسه نشر آثار امام» بسیار کمتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان گفته شده از سوی خانم علی‌نژاد است. مراجعه به قوانین بودجه نشان می‌دهد این موسسه در سال ۱۳۹۷، بیش از ۷۱ میلیارد، در سال ۱۳۹۶ نزدیک ۷۷ میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۵ حدود ۶۰ میلیارد تومان اعتبار داشته است.

با مراجعه به فکت‌های معتبر، می‌توان به اطلاعات جالبی درباره میزان بودجه پیش‌بینی شده برای نهادهای حکومتی پی برد. در این میان حتی جزئیات قابل توجهی هم در دسترس‌اند که می‌توانند دستمایه نقد و تحلیل قرار بگیرند.

به عنوان مثال همین اطلاعاتی که در این گزارش به آنها اشاره شده، مثل هزینه چاپ و اهدای کتاب و برگزاری مراسم‌ها و… خود می‌توانند سوژه‌های جذابی برای کنشگران سیاسی و اجتماعی باشند که به طور مستند، از چگونگی تقسیم‌ منابع بودجه عمومی که متعلق به مردم ایران است، پرسشگری کنند.

برای این کار اطلاعات و داده‌های مستند به اندازه کافی وجود دارد و نیازی به اغراق نیست. استفاده از اعداد و ارقام غیر دقیق، هم باعث رواج اخبار و اطلاعات نادرست می‌شود و هم اعتماد عمومی به کنشگری‌های مدنی و سیاسی را خدشه‌دار می‌کند.

با این اوصاف فکت‌نامه به گفته مسیح علی‌نژاد را که «موسسه حفظ و نشر آثار آیت‌الله خمینی هر سال ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه می‌گیرد»، نشان نادرست می‌دهد.

https://www.sharethefacts.co/share/fd32c0fc-0f95-402c-a2e0-2ef87f08052d

نادرست

گفته یا آمار، نادرست است یا دست‌کم سندی معتبر آن را رد می‌کند.

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.