برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
فدراسیون ایران

فدراسیون ایران

نهاد اداره‌کننده امور فوتبال ایران

طبق نظرسنجی سایت رتبه‌بندی داوران فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا)، علیرضا فغانی داور ایرانی در صدر داوران جام جهانی ۲۰۱۸ قرار دارد

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۳ دقیقه

گمراه‌کننده

ادعای گمراه‌کننده فدراسیون فوتبال درباره صدرنشینی علیرضا فغانی

فدراسیون فوتبال ایران می‌گوید: علیرضا فغانی، داور ایرانی حاضر در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، تا امروز «در صدر داوران برتر» این جام قرار گرفته است.

این خبر در حساب رسمی فدراسیون در توییتر منتشر شده و مورد توجه بسیاری قرار گرفته است، چنانکه برخی رسانه‌های رسمی نیز، مانند خبرگزاری مهر، این خبر را به نقل از فدراسیون فوتبال منتشر کرده‌اند.

 

برای پیگیری منبع این خبر، سراغ سایت رسمی فدراسیون فوتبال ایران رفتیم. در متن کوتاهی که در این سایت منتشر شده، به منبع اشاره‌ای نشده و صرفا گفته شده «طبق نظرسنجی سایت رتبه‌بندی داوران فدراسیون جهانی فوتبال (FIFA)، علیرضا فغانی داور ایرانی در صدر داوران جام جهانی ۲۰۱۸ قرار دارد». اما تصویری در متن  خبر وجود دارد که راهنمای ما برای پیدا کردن منبع اصلی است.

با پیگیری این تصویر متوجه شدیم، منبع فدراسیون، سایت RateTheRef.net است؛ یک سایت مستقل غیررسمی که ظاهرا با هیچ نهاد رسمی از جمله فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) ارتباط ندارد. مبنای رتبه‌بندی این سایت به هیچ عنوان کارشناسی نیست. این سایت را یک تیم چهار نفره اداره می‌کنند و ملاک رتبه‌بندی در آن رای مخاطبان عادی است که بر اساس نظر یا احساس‌شان به هر داور از یک تا ۵ ستاره امتیاز می‌دهند.

در صفحه سوال‌های متداول این سایت نوشته شده:

اینجا فرصتی فراهم می‌کند تا نظرتان را درباره عملکرد داوران (یا خالی کردن خشم‌تان) اظهار کنید. در نهایت بهترین داور با بهترین میانگین رای انتخاب شود.

در زمان انتشار این گزارش (بامداد ۲۹ خرداد ۱۳۹۷)  در بین داوران جام جهانی، علیرضا فغانی با ۳۰۱۴ رای و با متوسط ۴/۸۳ ستاره از ۵ ستاره ممکن در صدر جدول قرار دارد.

بعد از آقای فغانی بیشترین تعداد رای (۵۰۴ رای) در اختیار سزار راموس، داور مکزیکی بازی برزیل و سوییس است. مشخص است مخاطبان سایت RateTheRef دل خوشی از داور مکزیکی نداشته‌اند. امتیاز او از ۵ ستاره، فقط ۲/۳۱ است.

از نظر امتیاز هم، بعد از داور ایرانی، بیورن کویپرس هلندی (داور بازی مصر و اروگوئه) قرار دارد که با ۱۸ رای، صاحب ۴/۵۶ ستاره است.

در زمان انتشار گزارش فدراسیون (ساعت ۱۰ صبح ۲۸ خرداد) تعداد آرای علیرضا فغانی فقط ۵۰ رای بود، اما در فاصله کمتر از یک روز نزدیک به ۳ هزار رای به آرای او اضافه شد. این تعداد رای حدود دو برابر کل تعداد آرای همه داوران مسابقات یورو ۲۰۱۶ است. این تورنومنت پیش از جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، معتبرترین مسابقات بین‌المللی فوتبال در سطح ملی است.

ما از گردانندگان سایت RateTheRef در مورد ملیت رای‌دهندگان سوال کرده‌ایم که هنوز پاسخی به آن داده نشده. به طور قطع نمی‌توان گفت که رای بالای داور ایرانی در اثر مراجعه زیاد کاربران ایرانی است یا نه، اما مشخص است که الگوی مراجعه به سایت و رای‌دهی مخاطبان در ۲۴ ساعت گذشته تغییر قابل ملاحظه‌ای کرده است.

 

جمع‌بندی

فکت‌نامه فاقد صلاحبت اظهار نظر درباره کیفیت قضاوت علیرضا فغانی است، اما چنانکه از شواهد و قرائن پیدا است،  داوری او در مسابقه آلمان و مکزیک مورد توجه قرار گرفته است.

این موضوع اما متفاوت از آن چیزی است که فدراسیون فوتبال ایران مدعی آن است.

بله، آقای فغانی از نظر سایت RateTheRef صاحب بیشترین امتیاز و بیشترین تعداد آرا است، اما این سایت، نه یک رتبه‌بندی معتبر و رسمی، بلکه یک فضای غیررسمی است که رتبه‌بندی‌ها و امتیازاتش با رای کاربران مشخص می‌شود و هیچ ارتباطی با نهادهای رسمی از جمله فدراسیون بین‌المللی فوتبال ندارد.

به اینها باید این را هم اضافه کرد که آمار مراجعه به این سایت و الگوی رای‌دهی در آن طی ۲۴ ساعت گذشته تغییر قابل ملاحظه‌ای کرده است که این نکته نیز قابل تامل به نظر می‌رسد.

با این اوصاف فکت‌نامه به این ادعای فدراسیون فوتبال ایران که «بر اساس رتبه‌بندی داوران FIFA، علیرضا فغانی در صدر داوران جام جهانی ۲۰۱۸ است»، نشان گمراه‌کننده می‌دهد.

https://www.sharethefacts.co/share/b06638ef-b51d-435b-9c8e-0e8aeb47c8b0

گمراه‌کننده

گفته یا آمار، نادرست نیست اما به گونه‌ای بیان شده تا بر فکت مهمی سرپوش بگذارد یا واقعیت را منحرف کند.

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.