برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
حسن فیروزآبادی

حسن فیروزآبادی

مشاور عالی نظامی رهبر جمهوری اسلامی

جاسوسان هسته‌ای از سوسمار، مارمولک و آفتاب‌پرست برای شناسایی امواج اتمی و معادن اورانیوم ما استفاده می‌کردند

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۵ دقیقه

شاخ‌دار

جاسوسی با مارمولک‌ها!

سرلشکر حسن فیروزآبادی، مشاور عالی نظامی آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) و در واکنش به دستگیری برخی فعالان محیط زیستی به اتهام جاسوسی، درباره روش‌های تازه‌‌ جاسوسی غرب برای مقابله با جمهوری اسلامی گفت.

او نخست به روی آوردن غربی‌ها به روش‌های تازه برای مبارزه با جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت:

در سه سال گذشته در اروپا جمع شدند و به این نتیجه رسیدند که جنگ با ایران نمی‌تواند جنگ نظامی، جنگ فرهنگی یا جنگ سیاسی باشد به همین دلیل گفتند که باید با هر چیزی که داریم با ایران بجنگیم و اسمش را هم گذاشتند "جنگ هیبریدی".

جنگ هیبریدی (Hybrid Warfare) در اصطلاح به روش‌های نظامی‌ای گفته می‌شود که ترکیبی‌ از روش‌های‌ نظامی متعارف با تاکتیک‌های نامتعارف و جنگ‌های سایبری هستند. استفاده از تبلیغات، اخبار جعلی برای تضعیف دشمن نیز از در زیرمجموعه این مفهوم قرار می‌گیرد. درست است که اصطلاح جنگ هیبریدی بعد از دخالت‌های روسیه در بحران اوکراین بسیار بر سر زبان‌ها افتاد، اما روش‌های آن به نحوی همیشه وجود داشته است و برخلاف آنچه فیروزآبادی می‌گوید در این سه سال و برای مبارزه با ایران ساخته نشده است.
حتی پژوهش‌هایی درباره روش‌های جنگ هیبریدی ایران انجام شده است. فعالیت‌های سپاه قدس در منطقه و شکل حمایتی ایران از حزب‌الله لبنان به ویژه در جریان جنگ این سازمان با اسراییل از نمونه‌های بارز به کارگیری این تاکتیک‌ها شناخته می‌شود.

گفته آقای فیروزآبادی درباره جنگ هیبریدی  کاملا نادرست است.

در جایی دیگر از همین گفت‌و‌گو بود که رییس پیشین ستاد کل نیروهای مسلح به روش‌های تازه‌ کسب اطلاعات توسط «دشمن» اشاره کرد و گفت:

بسیاری از ایرانی‌هایی که جاسوس هستند و بسیاری از جاسوسان خارجی که در ایران فعالیت جاسوسی می‌کنند، خودشان هم حتی نمی‌دانند که در حال جاسوسی هستند.

جمله‌ای که به دلایل روشن در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفت.

اما آنچه توجه بسیاری را به ویژه در خارج از کشور جلب کرد، داستانی بود که فیروزآبادی به عنوان مثالی برای روش‌های نوین جاسوسی غربی‌ها تعریف کرد. به گفته مشاور رهبری، چند سال پیش چند نفر به عنوان فعالیت برای کمک به فلسطین به ایران می‌آیند اما انتخاب مسیر سفرشان در داخل کشور توجه نیروهای اطلاعاتی ایران را جلب می‌کند. با وجودی که به آنها اجازه خروج داده می‌شود اما اموالشان ضبط می‌شود. 

فیروزآبادی ادامه می‌دهد:

در اموالشان انواع جانوران صحرایی را خریده بودند مثل سوسمار، مارمولک و آفتاب‌پرست. سپس بررسی کردیم که این موارد به چه دردشان می‌خورد، بعد متوجه شدیم که پوست آنها امواج اتمی را جذب می‌کند و اینها جاسوس اتمی بودند که می‌خواستند با این بهانه در داخل جمهوری اسلامی از طریق پوست این جانوران صحرایی به این نتیجه برسند که ما در چه مکان‌هایی معدن اورانیوم داریم و کجا در حال کار اتمی کردن هستیم.

این گفته در رسانه‌های بین‌المللی نیز بازتاب زیادی داشته است.

یکی از رسانه‌هایی که داستان مارمولک‌های اورانیوم‌یاب آقای فیروزآبادی را پوشش داده سایت علمی لایوْ سایِنس(Live Science) است که درستی این ادعا را با کمک گرفتن از دو استاد دانشگاه بررسی کرده است.

پیش از هر چیز، مقاله‌ لایوْ سایِنس به این نکته اشاره می‌کند که چیزی به عنوان «امواج اتمی» وجود ندارد ولی احتمالا آنچه فیروزآبادی می‌خواسته بگوید پرتو‌های گاما هستند که کوتاه‌ترین طول موج را در طیف پرتو‌های الکترومغناطیسی دارد که از ایزوتوپ‌های رادیواکتیوی حین استخراج اورانیوم منتشر می‌شود.

اریک پیانکا، استاد جانورشناسی دانشگاه تگزاس در ایمیلی به لایوْ سایِنس، این گفته‌ی فیروزآبادی را "مهمل کامل" می‌داند.

پیانکا ادامه می‌دهد: این که گفته شود مارمولک‌ها به طریقی می‌توانند امواج «اتمی» را جذب کنند با عقل جور در نمی‌آید. به‌خاطر اینکه پوست مارمولک‌ها دقیقا از پروتینی تشکیل‌دهنده پوست انسان‌ها ساخته شده است یعنی کراتین. فلس‌های که مارمولک‌ها و سوسمار‌ها را می‌پوشاند از دو نوع پروتین کراتین A و B ساخته شده است که هیچ‌کدام قابلیت ویژه‌ای در تشخیص اورانیوم یا سایر مواد رادیواکتیو را ندارند.

نویسنده مقاله این احتمال را مطرح می‌کند که شاید مارمولک‌ها به طریقی می‌توانند رادیواکتیویته‌ای را که در معادن اورانیوم یافت می‌شود تشخیص بدهند و به سمتش کشیده شوند.

باز هم پاسخ منفی است! بری سینه‌وِرو، زیست‌شناس در دانشگاه کالیفرنیا (سانتا کروز) معتقد است این نظر که مارمولک‌ها جذب معادن اورانیوم بشوند با تمام داده‌های منطقی متضاد است. پیش از هر چیز، مارمولک‌ها خون‌سرد هستند و همیشه به دنبال نقاط گرم می‌گردند و معادن سرد اورانیوم جذابیتی برای آنان ندارد.
پژوهش‌های گذشته سینه‌ورو نشان‌ می‌دهد که مارمولک‌ها نقاط گرم را شناسایی می‌کنند و به دنبالشان می‌گردند، درست خلاف جستجو برای دنبال معدن اورانیوم.

سینه‌ورو در ایمیل خود به لایو ساینس ادامه می‌دهد: در مورد مارمولک بخصوصی که فیروز‌آبادی از آن یاد می‌کند یعنی آفتاب‌پرست‌ها باید بگویم اصولا آنها در درختان زندگی می‌کنند و در نتیجه هیچ انگیزه‌ای برای ترک سکونت‌گاه خود در شاخه‌ها برای خزیدن رو سنگ‌ها در جست‌و‌جوی معادن اورانیوم ندارند. پس این ادعا براساس آنچه ما درباره مارمولک‌ها می‌دانیم ادعای پوچی است.

جمع‌بندی

با در نظر گرفتن تمام این‌‌ بررسی‌ها، گفته‌های حسن فیروزآبادی درباره جنگ هیبریدی و اینکه سه سال پیش در اروپا و برای ضربه زدن به ایران به وجود آمده، نادرست و نادقیق است. درباره استفاده غرب از مارمولک و سوسمار برای شناسایی مکان‌هایی که در آنها فعالیت هسته‌ای بوده است، چاره‌ای نداریم جز اینکه به این گفته نشان «شاخ‌دار» بدهیم.

https://www.sharethefacts.co/share/eb072b23-729c-4425-aa0e-187afa25b296

شاخ‌دار

گفته یا آمار، به قدری نادرست و مضحک است که حتی مرغ پخته هم به خنده می‌افتد!

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.