برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
منصور غلامی

منصور غلامی

وزیر علوم

در دوره مدیریت من هیچ دانشجویی به خاطر فعالیت سیاسی تنبیه انضباطی نشده است

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۵ دقیقه

نادرست

غلامی: در دوره مدیریت من هیچ دانشجویی به خاطر فعالیت سیاسی تنبیه انضباطی نشده است

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت دوازدهم، پیش از رای اعتماد مجلس در نشست فراکسیون امید گفته است: «در دوره مدیریت من هیچ دانشجویی به خاطر فعالیت سیاسی تنبیه انضباطی نشده است.»

فکت‌نامه پیش از بررسی صحت این اظهار نظر، گزارشی کوتاه از فضای سیاسی و رسانه‌ای این روزها پیرامون وزیر پیشنهادی علوم ارائه می‌کند تا زمینه برای درستی‌سنجی گفته‌های آقای غلامی فراهم شود.  

منصور غلامی، رییس دانشگاه بوعلی سینای همدان بود که آخرین روز مهرماه سال ۱۳۹۶ به مجلس برای وزارت علوم معرفی شد. او پیش‌تر در دولت‌های هفتم و هشتم از سوی مصطفی معین -وزیر وقت علوم- به عنوان رییس دانشگاه بوعلی انتخاب شده بود. غلامی در دولت یازدهم و با حکم رضا فرجی‌دانا -وزیر وقت علوم- از روز ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ سرپرست این دانشگاه شد. حکم ریاست او نیز در ۲۹ آذر از سوی رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی (حسن روحانی) امضا شد.

طی یکی، دو هفته گذشته بعد از انتشار اخباری که از قطعی شدن معرفی او به مجلس حکایت داشت، واکنش‌های متفاوتی به این انتخاب رییس‌جمهوری ایران به وجود آمد؛ از اعتراض‌های دانشجویی گرفته تا مخالفت‌های برخی فعالان دانشجویی که با ذکر سوابقی از عملکرد او در ۳ سال گذشته، وزارت رییس دانشگاه بوعلی همدان را خلاف جریان سیاسی پیروز در انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ می‌دانستند.

هم‌زمان با داغ شدن هشتگ‌های #دانشگاه_تنهاست و #نه_به_غلامی در توییتر، بعضی نمایندگان مجلس هم به صراحت از این انتخاب ابراز نارضایتی کردند.

برخی نمایندگان از جمله عبدالکریم حسین‌زاده، نایب‌رییس فراکسیون امید نیز با توجه به مخالفت‌ها، خواستار کناره‌گیری غلامی شدند که به گفته بعضی نمایندگان گزینه تحت فشار و انتخاب بیست و یکم حسن روحانی و بوده است.

با این همه بعد از برگزاری جلسات رایزنی، فضای انتقادی مجلس تغییر کرد. نمایندگان  عضو فراکسیون امید بعد از جلسه پاسخ‌های غلامی به انتقادها را «مستدل، منصفانه و متقاعدکننده» ارزیابی کردند.

در همین حال حمایت برخی چهره‌های دانشگاهی اصلاح‌طلب مثل رضا فرجی‌دانا، غلامرضا ظریفیان و محمود نیلی‌احمدآبادی از وزیر پیشنهادی علوم، فضای رسمی را کمی به سود منصور غلامی تغییر داد.

حتی یکی از دانشجویان سابق این دانشگاه که در جریان ۱۸ تیر سال ۱۳۸۲، بازداشت شده بود، ادعای منصور غلامی را درباره گرو گذاشتن سند خانه شخصی تایید کرده است.

چنان‌که صادقی در گفت‌وگویی با ایلنا به جلسه‌ای در دفتر محمدرضا عارف اشاره کرد و گفت: «جمع‌بندی کلی ما، با توجه به پاسخ‌گویی و توضیحات مفصل و صریحی که ازسوی آقای غلامی صورت گرفت، این است که ایشان ازجمله نیروهای اصیل آموزش‌ عالی، با تجربه بالا و همچنین با جوهره اصلاح‌طلبی است».

محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس در این گفت‌وگو به برخی از ابهاماتی هم که از سوی معترضان مطرح شده اشاره کرد. از جمله در مورد صدور احکام انضباطی برای دانشجویان فعال توضیحات رییس‌ دانشگاه بوعلی را قانع‌کننده دانست و گفت «مشخص شد برخی از اشخاصی که در این مدت انتقادات بسیار شدیدی نسبت به عملکرد آقای غلامی داشتند، به‌جز مشکلات سیاسی و دانشجویی، بعضا پرونده‌هایی نیز به لحاظ اخلاقی داشتند.»

این گفته صادقی از بعضی جهات شبیه ادعای منصور غلامی است که فکت‌نامه قصد دارد درستی و نادرستی آن را بررسی کند. اینکه در دوران مدیریت او در دانشگاه بوعلی سینای همدان کسی به دلیل فعالیت سیاسی تنبیه انضباطی نشده و ماجرای حکم انضباطی یکی از دانشجویان که این روزها درباره آن صحبت شده «به هیچ عنوان منشا سیاسی نداشته» و دانشجوی محکوم «مشکلات دیگری» داشته است.

دانشجوی مورد نظر محمدرضا کریمی است که تصویری از احکام انضباطی و احضاریه او به دادگاه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

هر دو تصویر نشان می‌دهد، دانشحوی الاهیات دانشگاه همدان در ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ و در زمان ریاست آقای غلامی توسط کمیته انضباطی به یک ترم تعلیق از تحصیل محکوم شده است. در متن نامه مشخص است که حکم آقای کریمی به استناد تخلف بند ۱/۴/الف صادر شده است. در شیوه‌نامه انضباطی دانشجویان این بند ناظر به تخلف «افترا و نشر اکاذیب» است. در ادامه این بند و در توضیح دلایل محکومیت انضباطی به صراحت از «حمایت از فتنه‌گران در ویژه‌نامه ۱۶ آذر نشریه امروز»‌ به عنوان تخلف یاد شده است.

این حکم در شورای تجدید نظر نیز (که طبق شیوه‌نامه انضباطی) رییس دانشگاه ریاست آن را برعهده دارد تایید شده است.

از سوی دیگر دامنه این بحث تا اواخر سال ۱۳۹۵ و برگزاری جلسه پرحاشیه استاندار با دانشجویان نیز ادامه دارد.

در این جلسه محمدرضا کریمی -دانشجوی محکوم شده ضمن انتقاد از عملکرد سیاسی و فرهنگی مدیریت و شخص رییس دانشگاه، به این حکم و موارد «توهین و افترا و حمایت از فتنه‌گران» اشاره می‌کند. منصور غلامی و یکی از مدیران دانشگاه بوعلی (که گفته شده معاون فرهنگی دانشگاه است) به این صحبت او اعتراض می‌کنند و پس از کمی مجادله می‌گویند این دانشجو صلاحیت نمایندگی دانشجویان را ندارد. با پادرمیانی استاندار، کریمی به صحبت خود ادامه می‌دهد، اما رییس دانشگاه به اعتراض جلسه را ترک می‌کند.

گزارش این جلسه را می‌توان در سایت نافع، نزدیک به تشکل‌های دانشجویی اصولگرا، خواند. در عین حال فیلمی هم در کانال تلگرامی نشریه امروز منتشر شده که شرح سخنرانی محمدرضا کریمی و حواشی ایجاد شده را نشان می‌دهد. این فیلم نیز البته به شکل بی‌طرفانه تنظیم و تدوین نشده، اما جزئیات آن می‌تواند به رفع ابهامات کمک کند.

جمع‌بندی

فکت‌نامه نه در مقام تحلیل و ارزیابی کارنامه منصور غلامی، بلکه درستی‌سنجی ادعای مطرح شده از سوی او است «در دوره مدیریت من هیچ دانشجویی به خاطر فعالیت سیاسی تنبیه انضباطی نشده است».

آنچه مشخص است این است که

۱- منصور غلامی، یکی از مدیران اصلاح‌طلب دانشگاهی است که از یک سو حمایت دانشگاهیان سرشناس اصلاح‌طلب را به همراه دارد.

۲- چنانکه از اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های مختلف (با گرایش‌های گوناگون) برمی‌آید، طی این سال‌ها سر و کار دانشجویان این دانشگاه با کمیته‌های انضباطی، حراست دانشگاه و نهادهای قضایی استان همدان چندان کم نبوده است. به عنوان نمونه می‌توان به این گزارش خبرگزاری فارس اشاره کرد که در حاشیه گزارش تحصن صنفی دانشجویان دانشگاه بوعلی به احضارها اشاره می‌کند. یا گزارش سایت کلمه که مدعی است طی یک سال یازده دانشجوی دانشگاه‌های بوعلی سینا، علوم پزشکی و صنعتی همدان با پرونده‌های قضایی و اتهامات سیاسی-امنیتی مواجه شده‌اند. یا گزارش هفته‌نامه دولت و ملت که در ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ منتشر شده، به وضعیت دانشگاه بوعلی پرداخته و می‌نویسد: «فعالان سیاسی دانشگاه مراسم ۱۶ آذر سال ۹۳ دانشگاه را به رسمیت نشناخته و مراسمی مستقل در حیاط دانشگاه برگزار کردند که با حضور چشمگیر دانشجویان به اعتراضی همه‌جانبه به ریاست دانشگاه بدل شد. واکنش مسئولان دانشگاه به این اعتراضات، احضار چهار تن از دانشجویان به کمیته انضباطی و صدور حکم انضباطی برای آنان و اخراج دو تن از اعضای شورای صنفی بود.»

۳- تحقیقات ما نشان می‌دهد بر اساس شواهد و قرائن ادعای غلامی که دروره مدیریت او «هیچ دانشجویی به خاطر فعالیت سیاسی تنبیه انضباطی نشده است» با شواهد و قرائن موجود مطابقت ندارد. بنابراین منصور غلامی -وزیر  علوم- در اولین حضورش در فکت‌نامه نشان نادرست می‌گیرد.

نادرست

گفته یا آمار، نادرست است یا دست‌کم سندی معتبر آن را رد می‌کند.

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.