برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
خبرگزاری فارس

خبرگزاری فارس

خبرگزاری رسمی

ویدیوی "مادری کردن در هر شرایط" سفیر استرالیا در ترکیه در مراسم تقدیم استوار‌نامه

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۱ دقیقه

نادرست

مادری کردن سفیر استرالیا در هر شرایط؟!

این روزها فیلمی از مراسم تقدیم استوارنامه سفیر استرالیا در ترکیه با عنوان «مادری کردن در هر شرایط» در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخد. اولین بار خبرگزاری فارس در کانال تلگرام و حساب کاربری خود در توییتر این ویدیو را با این عنوان منتشر کرد که به سرعت مورد استقبال کاربران قرار گرفت. حتی شهیندخت مولاوردی، دستیار رییس‌جمهوری نیز این تصویر را با همین توضیح روی کانال خود منتشر کرد.

این ویدیو ظاهرا برای خیلی‌ها چنین تصوری را به وجود آورده که سفیر استرالیا خانمی است که بچه به بغل گرفته و به نزد اردوغان می‌رود. این تصور موجب شد برخی رسانه‌های رسمی و سایت‌های خبری ایرانی  -مثل شبکه العالم، باشگاه خبرنگاران جوان و بولتن‌نیوز- نیز در گزارش‌های خود از واژه‌های «خانم سفیر» و «سفیر زن استرالیا» استفاده کنند.

اما اصل ماجرا چیست؟

فکت‌نامه با استفاده از یک جست‌وجوی ساده و سردستی متوجه شد که سفیر استرالیا نه خانم، بلکه آقای مارک اینس براون که پیش از ترکیه، سفیر استرالیا در ایران و عراق نیز بوده است. خانمِ در تصویر همسر آقای براون است: ندا آل‌محمد، طراح مد و لباس است که اتفاقا ایرانی است و در زمان ماموریت همسر خود در تهران با او آشنا شده.

در مراسم تقدیم استوارنامه سفیر استرالیا به رییس‌جمهوری ترکیه، خانم آل‌محمد به همراه دانیال فرزندشان در کنار همسر خود حضور دارد. رسانه‌های ترکیه گزارش داده‌اند جعبه اسباب‌بازی، هدیه رجب‌طیب اردوغان برای آرام کردن کودک بوده است.

جمع‌بندی

تردیدی در اصالت ویدیوی منتشر شده وجود ندارد، اما این تصور که خانم بچه به بغل، سفیر استرالیا در ترکیه است، تصور نادرستی است.

نادرست

گفته یا آمار، نادرست است یا دست‌کم سندی معتبر آن را رد می‌کند.

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.