برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهگزارش‌هاگزارش

غلامرضا جلالی، سردار مبارزه با سرقتِ «ژن و برف و ابر»

گزارش

زمان خواندن: ۱۹ دقیقه

سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی از سال ۱۳۹۴ تاکنون، به حکم آیت‌الله خامنه‌ای رئیس سازمان پدافند غیر عامل ایران است. این سازمان، زیر مجموعه ستاد کل نیروهای مسلح ایران است و در سال ۱۳۸۲ به دستور رهبر جمهوری اسلامی تشکیل شده است. «پدافند غیرعامل» به مجموعه اقدامات دفاعی اما غیرمسلحانه‌ای گفته می‌شود که هدف آنها کاهش آسیب‌پذیری یک کشور و افزایش بازدارندگی در مقابل دشمنان است.

سازمان‌های متولی این پدافند، در بیشتر کشورهای دنیا وجود دارند و دارای اهمیت زیادی هستند. اما نام سازمان پدافند غیرعامل در ایران، معمولا تحت‌الشعاع رئیس آن بوده که به خاطر طرح نظریه‌های توطئه جنجالی شهرت دارد. نظریه‌هایی که به نظر می‌رسد فراتر از جنجال‌های خبری هستند و در عمل، مجموعه‌ای از پروژه‌های پرهزینه این تشکیلات حکومتی را به خود اختصاص داده‌اند.

 

اعلام «وضعیت سفید» برای مقابله با «تبلیغات جهانی»

برخورد رئیس سازمان پدافند غیرعامل با موضوع کرونا، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که منتقدان با استناد به آن، ماهیت این سازمان در هنگام بروز بحران‌های واقعی را زیر سوال می‌برند. دلیل چنین استنادی آن است که از زمان شیوع این ویروس در ایران، غلامرضا جلالی به بیان مکرر تحلیل‌های سیاسی و تئوری‌های توطئه در مورد آن پرداخته است. تا جایی که به نظر می‌رسد او و سازمان زیر نظرش عملا به جای کمک برای مقابله با این بیماری، در حال انتشار اطلاعات گمراه‌کننده در مورد آن بوده‌اند.

در حقیقت همزمان با شروع نگرانی‌های عمومی در خصوص ویروس کرونا، سازمان پدافند غیرعامل با صدور اطلاعیه‌ای به تاریخ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ وضعیت کشور را در «شرایط سفید» اعلام می‌کند: «بررسی‌های میدانی و قرائن موجود نشان می‌دهد احتمال طغیان شیوع بیماری در ایران اندک است». آقای جلالی در ۲۴ بهمن ۹۸، در برنامه «گفتگوی ویژه خبری» شبکه دو این اطمینان را می‌دهد که «هیچ مورد اثبات شده‌ای مبنی بر ورود [ویروس] کرونا نداشته‌ایم» و می‌افزاید: «به خاطر اینکه تبلیغات جهانی ممکن بود آسیب روانی به ذهن مردم بزند اعلام کردیم وضعیت ما سفید است.» او تاکید می‌کند: «هرچه مراکز ما می‌گویند موردی کشف نکرده‌ایم، درشبکه‌های اجتماعی می‌گویند نه کشف کرده‌اند، می‌خواهند نگویند! حالا بعضی‌هایشان می‌گویند می‌خواهند بعد از ۲۲ بهمن بگویند. خوب حالا ۲۲ بهمن هم که تمام شد!».

جلالی می‌گوید: «این نشان می‌دهد که کاستی در حوزه رسانه است»، و مجری تلویزیون را خطاب قرار می‌دهد که: «ان‌شاءالله همکاران حضرت عالی یک تلاش جدی بکنند». جمع‌بندی مجری از بحث هم این می‌شود که: «ما باید در بحث فضای مجازی توان بازدارندگی داشته باشیم. این توان بازدارندگی ایجاد نمی‌شود مگر اینکه شبکه ملی اطلاعات [اینترنت ملی] را بتوانیم به طور کامل راه اندازی بکنیم.»

رئیس سازمان پدافند غیرعامل، حتی سه روز پس از اذعان دیرهنگام وزارت بهداشت به مرگ بیماران مبتلا به کرونا در قم، و در حالی که ایران در آستانه تبدیل شدن به یکی از کانون‌های عمده مرگ و میر کرونا در جهان بود، می‌گوید: «ما به جمع‌بندی نرسیدیم که الان زمان قرنطینه است. برای اینکه ما حتی از ۳ روز گذشته آمار مبتلایانمان افزایش نیافته، حتی در شهر قم.... الان حداقل بعضی آمارها نشان می‌دهد که در وضع ثبات هستیم.» او در ادامه مصاحبه تلویزیونی ۳ اسفند خود با شبکه دو، به توضیح تئوری‌هایش در مورد شیوع کرونا می‌پردازد: «ممکن است که این حمله زیستی با اهداف اقتصادی توسط آمریکایی‌ها علیه اقتصاد چین انجام شده باشد که با توجه به بعضی از تغییرات مثل کاهش کشندگی و افزایش اپیدمی و عملیات جنگ روانی و رسانه ای... این گمانه یک کمی بیشتر تقویت می‌شود».

غلامرضا جلالی در مصاحبه دیگری در ۱۳ اسفند، همچنان اولویت را به گمانه‌زنی در مورد نقش «دشمن» در شیوع کرونا می‌دهد: «منشا توسعه کرونا با شواهد و قرائن تحلیلی و راهبردی و بعضی نکات خبری به دشمن ارجاع می‌شود، اما اثبات تخصصی آن نیاز به بررسی‌های آزمایشگاهی و مقایسه بین ژنوم ویروس اولیه ثبت شده و نتایج مطالعه بر روی ژنوم‌های جدید از نظر نوع تغییرات عامدانه روی آن دارد.» با توجه به اینکه در آن زمان چین و ایران رکورددار تلفات کرونا در دنیا هستند، از نگاه جلالی احتمالا کل ماجرا توطئه‌ای علیه این دو کشور خاص است: «بررسی پیامد‌های این ویروس از نظر میزان تلفات یا وسعت همه گیری و نوع موج رسانه‌ای حاکم بر آن در جهت تشدید ترس و وحشت و نگرانی بین مردم این فرضیه را تقویت می‌کند که یک حمله زیستی با اهداف اقتصادی علیه چین و ایران روی داده است.»

سردار جلالی در اظهارات جداگانه‌ای در گفت‌وگوی ویژه خبری ۲۰ اسفند شبکه دو، نظریه‌های خود مبنی بر «جنگ بیولوژیک» بودن کرونا را برای بینندگان تشریح می‌کند: «در این خصوص گمانه‌زنی‌های متفاوتی وجود دارد که آیا این جنگ برای کشتن اتخاذ شده، یعنی دستکاری شده و برای کشتن است مانند آنچه در جنگ جهانی دوم بود... [یا] این ویروس برای بحث اقتصادی و تأثیر اقتصادی بر کشور هدف طراحی شده و درصد کشتار آن کم [است] اما فراگیری فراوان دارد که شاید بخواهند از آن طریق کشور هدف را تحت تاثیر قرار دهند.»

او در جریان این مصاحبه، همچنین به مردم خبر می‌دهد که همکارانش در سازمان پدافند غیرعامل در حال بررسی دقیق برنامه‌های رسانه‌های برون‌مرزی در مورد کرونا هستند: «در این حوزه حدود ۶۰ درصد از فضای موضوع رسانه‌ای است که با استفاده از رسانه صنایع و مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهند، به عنوان مثال شبکه بی‌بی‌سی ۱۲۰ برنامه تولید می‌کند که ۸۰ مورد آن مربوط به ایران است و در داخل هم یک شرایط منفی شکل گرفته است.»

 

پرهیز از توضیحی درباره ادعاهای قبلی مرتبط با ویروس کرونا

تداوم نظریه‌پردازی‌های تلویزیونی جلالی در میانه بحران کرونا، او را در معرض انتقاداتی قرار می‌دهد که دامنه آنها، گاهی به رسانه‌های رسمی هم کشیده می‌شود.

از جمله، یک مجری شبکه ۵ سیما در ۱۷ اسفند او را چنین خطاب می‌کند: «آقای جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل باید بیایند اینجا پاسخ بدهند که ما مورد حمله بیولوژیک قرار گرفتیم یا نگرفتیم؟ اگر قرار گرفتیم پس مجموعه ایشان چه کار می‌کرد؟ اگر نگرفتیم پس این همه حرف زده می‌شود که ما در معرض جنگ بیولوژیک هستیم چه است؟ بعد آقای جلالی نمی آیند! می‌گویند الان نمی‌آیم کار دارم.» این مجری حین اجرای زنده خود گلایه می‌کند: «آن موقعی که ما اصلا با پدافند غیرعامل کاری نداریم آقای جلالی، شما راه به راه اینجایید...هی می‌آیید می‌گویید تعریف پدافند غیرعامل این است! الان که دقیقا باید بیایید بگویید داستان از چه قرار است می‌گویید وقت ندارید.»

یک روز بعد غلامرضا جلالی، به مجری اطلاع می‌دهد که «جسارت» او را پسندیده اما می‌افزاید: «شما مبتنی بر فهم خودتان از قضیه حرف می‌زنید.» جلالی با اشاره به یکی از مصاحبه‌های اخیر خود که البته در آن، هیچ توضیحی در مورد ادعاهای قبلیش وجود نداشته تاکید می‌کند: «درباره موضوع کرونا ‌و جنگ بیولوژیک چند روز پیش با خبرگزاری فارس مصاحبه کردم. راجع به ابعاد دیگر مساله به دلایلی مجبور بودیم فعلا سخنی نگوییم. فکر کنم با بیان انتقادی‌تان این قفل شکسته شود.»

برداشت رسانه‌ها از این اظهارات آن است که رئیس سازمان پدافند غیرعامل ناگفته‌هایی دارد که به زودی بیان خواهد کرد. ولی او در آینده نیز در مورد اطلاعات غلطی که در مصاحبه‌های متعدد به افکار عمومی داده، یا مبنای تئوری‌های توطئه خود در خصوص شیوع عمدی کرونا در چین و ایران توضیح بیشتری ارائه نمی‌کند.

در ۲۰ اسفند، پایگاه اطلاع رسانی «رویداد ۲۴» با انتشار گزارشی در مورد ادعاهای قبلی آقای جلالی می‌نویسد: «در حالی که شیوع ویروس کرونا از بهمن ماه در ایران شروع شده، سردار جلالی تا تاریخ سوم اسفند هیچ صحبتی درباره این موضوع نداشته است؛ این یعنی اولین مصاحبه رئیس سازمان پدافند غیرعامل درباره ویروس کرونا درست یک روز بعد از انتخابات مجلس یازدهم بوده است و تا زمانی که انتخابات برگزار نشده، او از هرگونه توضیحی خودداری کرده است.» این گزارش یادآور می‌شود که رئیس سازمان پدافند غیرعامل، روز سوم اسفند یعنی «درست بعد از برگزاری انتخابات مجلس»، ناگهان اعتراف می‌کند: «آزمایش‌های ویروس‌شناسی نشان می‌دهد که ویروسی که در ایران شایع شده است همان ویروس شایع شده در چین [کرونا] است». 

سایت «رویداد ۲۴» با اشاره به اعتراف دیگر جلالی به اینکه مسئولان ایرانی از طریق کیت‌های تشخیص کرونای ارائه شده توسط سازمان بهداشت جهانی [WHO] متوجه شیوع آن در ایران شده‌اند می‌افزاید: «این جمله نشان می‌دهد که از مدت‌ها قبل، این مساله [شیوع بیماری] برای مسئولان روشن بوده اما هیچکس تا روز سوم اسفند درباره آن سخنی نگفته و کسانی هم که از آن سخن گفته‌اند، به اتهام شایعه‌پراکنی بازداشت شده‌اند.»

 

ادعای افشاگری «دزدیدن برف‌ها و ابرهای ایران» توسط ترکیه و اسرائیل

غلامرضا جلالی پیش از شیوع کرونا در ایران هم، با طرح نظریه‌های جنجالی توطئه در مناسبت‌های گوناگون خبرساز بوده است. او از جمله در ۱۱ تیر ۹۷ در جریان یک «کنفرانس ملی» با موضوع پدافند غیرعامل، اتفاقات مختلف و از جمله بیماری درخت‌های زیتون یا مرغ‌های تخم‌گذار را به «جنگ زیستی» دشمنان نسبت می‌دهد. معروف‌ترین اظهارات او در حاشیه این سمینار، به طرح این ادعا بر می‌گردد :«تغییرات اقلیمی کشور مشکوک به دخالت خارجی‌هاست به طوری که مراکز علمی مطالعه کرده و سرنخ‌هایی پیدا کرده که تیم‌های مشترکی از ترکیه و اسراییل بر روی حوزه ما کارکرده‌اند که ابرها را غیرقابل باروری کرده یا برف دزدی می‌کنند».

بیان چنین ادعایی، در داخل و خارج ایران با واکنش‌های طعنه‌آمیز مواجه می‌‌شود و پاسخ احد وظیفه، مدیرکل «پیش بینی و هشدار سریع» سازمان هواشناسی ایران را به دنبال دارد. او در ۱۲ تیر ۹۷ می‌گوید: «نمی‌دانم ایشان بر چه اساسی این موضوعات را مطرح کرده است، احیانا ایشان اسناد و مدارکی در این زمینه دارند و من در جریان نیستم، اما براساس اطلاعات هواشناسی امکان اینکه کشوری برف یا ابری را بدزدد، وجود ندارد». این مقام سازمان هواشناسی توضیح می‌دهد: «اگر ابری رطوبت کافی داشته باشد، برف و باران ایجاد می‌شود و در صورتی که نداشته باشد اصلا بارشی نخواهد داشت. ایران دچار خشکسالی‌های ممتد است و این روند جهانی است و فقط شامل ایران نیست. مطرح کردن این مباحث نه تنها مشکلی را از ما حل می‌کند، بلکه باعث می‌شود از چاره‌اندیشی درست منحرف شویم».

روز بعد، سازمان پدافند غیرعامل برای توجیه مواضع رئیس خود اطلاعیه‌ای صادر می‌کند که حکایت دارد: «موضوع مورد اشاره در سخنرانی ریاست سازمان پدافند غیرعامل کشور درباره سرقت ابرها و تغییرات عامدانه اقلیمی صرفا یک نگاه آینده‌نگرانه‌ علمی بوده است و الزاما به معنای رقم خوردن آن در مقطع کنونی نیست و موضوع سرقت ابرها از طرف دشمنان و رژیم صهیونیستی غاصب رویایی بیش نیست...هرگونه تحلیل از سخنان ریاست سازمان پدافند غیرعامل کشور مغایر با این اطلاعیه تکذیب می‌گردد.»

این اطلاعیه که عملا ادعاهای سردار جلالی را بی‌اساس می‌داند، در شرایطی اظهاراتش را «نگاهی آینده‌نگرانه» معرفی می‌کند که او به صراحت مدعی یافتن «سرنخ‌هایی» شده که نشان می‌دهند «تیم‌های مشترکی از ترکیه و اسراییل بر روی حوزه ما کار کرده‌اند که ابرها را غیرقابل باروری کرده یا برف دزدی می‌کنند». از سوی دیگر، ادعای یافتن چنین سرنخ‌هایی بی‌سابقه نبوده و آقای جلالی در ۲۸ تیر ۹۶ هم، در میزگردی در شبکه خبر سیما به طرح آن پرداخته است. 

او در این برنامه می‌گوید: «در یک تحقیق ما به مدت ۵ سال مناطقی را زیر نظر گرفتیم و عکس‌های هوایی و اطلاعات آب و هوایی یک منطقه را بررسی کردیم و دیدیم در برخی سال‌ها این مناطق کلا برفی است و بعضی سال‌ها  کلا خشک می‌شود. این موضوع مشکوک به نظر آمد و این سوال مطرح شد که چطور ممکن است که در ارتفاع ۳ هزار متری در یک منطقه جغرافیایی، در آن سوی مرز [ترکیه] برف سنگین بیاید، اما در این سوی مرز [ایران] هیچ برفی نیاید. برخی عقیده دارند که اسرائیل و ترکیه همکاری در این زمینه کرده‌اند.»

در عین حال، مواضع رسانه‌های حامی غلامرضا جلالی نشان می‌دهد که این رسانه‌ها حرف‌های او را، بیشتر از آنچه در اطلاعیه سازمان پدافند غیرعامل عنوان شده جدی گرفته‌اند. به عنوان نمونه، خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران، در «گزارشی ویژه» در ۱۰ فروردین ۹۸، از اظهارات ۱۱ تیر ۹۷ جلالی در مورد «سرقت ابرها» دفاع می‌کند و با انتقاد از واکنش سازمان هواشناسی به اظهارات او می‌نویسد که این تکذیب «به مذاق رسانه‌های خارجی خوش رسیده و آن را پوشش داده اند». تسنیم از سازمان هواشناسی توضیح می‌خواهد که چرا «به‌ جای بررسی مستندات اظهارات سردار جلالی، در همان روز و روزهای پیاپی پس از آن عملیات رسانه‌ای علیه این ادعا به راه انداخته، که البته با اقبال و پوشش رسانه‌های خارجی هم همراه شده است؟»

 

دزدی «اطلاعات ژنتیکی» با مشارکت «شبکه‌های بهایی»

بازخوانی مواضع رئیس سازمان پدافند غیرعامل در موضوعات مختلف، حکایت از تنوع فراوان نظریه‌های توطئه‌ای دارد که بر مبنای آنها، تقریبا برای هر موضوع پیچیده‌ای یک توضیح ساده ارائه می‌شود. اگرچه اغلب این توضیحات، به اندازه ادعاهای او در مورد منشا کرونا یا سرقت ابر و برف خبرساز نشده‌اند، ولی به نوبه خود - قبل از تکذیب شدن - برای مدتی توجه رسانه‌ها را جلب کرده‌اند.

غلامرضا جلالی از جمله در مصاحبه‌ای با شبکه ۴ سیما در ۳۰ فروردین ۹۹ در مورد دسترسی کشورهای دیگر به «اطلاعات بیولوژیکی» ایرانیان هشدار می‌دهد، چون به گفته او «می‌توان با استفاده از این دانش، ابزارهای ساده‌ای ساخت که به روی یک نژاد، قوم و انسان اثر کند و روی نژاد، قوم و انسان دیگر اثری نداشته باشد». او بر همین مبنا مدعی می‌شود: «در طرح ژنوم ایرانیان که برخی هنرمندان و شبکه‌های بهایی نیز در آن مشارکت داشتند و برخی مراکز داخلی کشور مانند مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی و مراکز غربال‌گری ژنتیک نیز با غفلت و در قالب همکاری‌های علمی و پژوهشی با مطامع علمی و انگیزه‌های پژوهشی همکاری‌هایی را با آنها شروع کرده بودند متوجه شدیم که هدف اصلی آنها سرقت اطلاعات ژنتیکی کشور در مقیاس کلان بوده».

ادعاهای او در این مصاحبه، درواقع تلفیقی از نظریه‌های توطئه مختلف است که در گذشته، از سوی فعالان حکومتی بیان شده‌اند. به عنوان نمونه، داستان‌هایی همچون«طرح ژنوم ایرانیان» و «ساخت ابزارهایی که روی یک نژاد عمل می‌کنند»، تکرار ادعاهای یک مدرس جنجالی دانشگاه بقیه الله سپاه به نام علی کرمی هستند که پیشتر، در مناسبت‌های مختلف به طرح آنها پرداخته است. پیشتر در مقاله‌ای جدا به بررسی سابقه و ادعاهای علی کرمی پرداختیم.

 توطئه‌ای که سرتیپ جلالی به «برخی هنرمندان و شبکه‌های بهایی» نسبت می‌دهد هم، ادعای قدیمی برخی از کاربران شبکه‌های مجازی در مورد ویدئویی است که هنرپیشه‌هایی چون بهرام رادان وگلشیفته فراهانی ضبط کرده‌اند. در این ویدیو، از افراد خواسته می‌شود با پر کردن یک فرم و ارسال بزاق، نمونه دی‌ان‌ای خود را به بانک جهانی اطلاعات ژنتیکی بفرستند تا در صورت نیاز، با آنها برای اهدای مغز استخوان به بیمارانی که سرطان خون دارند تماس گرفته شود. ویدیو، در حقیقت بخشی از کمپینی بوده که توسط یک مبتلای سرطان خون به نام شهرزاد شروع شد و هدف آن تشویق ایرانی‌ها به اهدای مغز استخوان به ایرانی‌های دیگری است که مبتلا به این بیماری شده‌اند (برای پیوند مغز استخوان، باید افراد اهدا کنند و گیرنده شباهت ژنتیکی داشته باشند و احتمال وجود این شباهت، در میان افرادی که تبار آنها به کشوری واحد بر می‌گردد بیشتر است)

به دنبال ادعای جلالی در موضوع «سرقت اطلاعات ژنتیکی» از ایران، تعدادی از منتقدان او یادآوری می‌کنند که با توجه به اقامت چند میلیون ایرانی در خارج از کشور و مراجعات آنها به مراکز درمانی محل اقامت خود، اگر کسانی در صدد دسترسی به ژن‌های ایرانیان باشند نیاز به سرقت نمونه بزاق از داخل کشور ندارند. هرچند آقای جلالی، تمایلی به ادامه بحث در این زمینه نشان نمی‌دهد.

نمونه‌ای دیگر از موضع‌گیری‌های این مقام بر مبنای مطالب منتشر شده در فضای مجازی، راه حل پیشنهادی او در ۵ خرداد ۹۸ برای مشکلات ارزی ایران است: «گر این اراده در کشور به وجود بیاید که دلار آمریکایی توسط مردم در خیابان‌ها مثل ترکیه به آتش کشیده شود و تمرکز برای بالا بردن ارزش پول ملی کشور ایجاد شود می‌تواند یک حمله تمام عیار به نقطه ضعف دشمن باشد. آمریکایی‌ها می‌دانند که اگر اجماعی برای خارج کردن دلار از چرخه پولی جهان شکل بگیرد، بزرگ‌ترین نقطه قوت خود در عرصه اقتصاد را از دست می‌دهند.»

توصیه «آتش زدن دلار آمریکایی»، به وضوح به ویدیوهایی اشاره دارد که در بحبوحه کاهش ارزش لیر ترکیه در مقابله دلار آمریکا در سال ۹۷ چند نفر از مردم ترکیه را در حال آتش زدن اسکناس‌های دلار نشان می‌دادند. اقدامی که البته به لحاظ نمادین قابل توجه بود، ولی طبیعتا تاثیری بر سیر نزولی ارزش لیر ترکیه در مقابل دلار در آن مقطع نداشت. به طور کلی رئیس سازمان پدافند غیرعامل توضیح نمی‌دهد -در شرایطی که جمهوری اسلامی از پیچیده‌ترین شیوه‌ها برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و به دست آوردن دلار استفاده می‌کند- حتی اگر امکان از بین بردن دلارهای موجود در کشور وجود داشته باشد این کار چگونه ممکن است به اقتصاد ایران کمک کند. 

قابل توجه است که خود آقای جلالی هم در مصاحبه‌ای با شبکه ۱ سیما در ۲۳ شهریور ۹۸ اذعان می‌کند: «سهم دلار در اقتصاد ما حدود ۸۰ ــ ۹۰ درصد است».او در بخش دیگری از این مصاحبه، برای ارائه تصویری مثبت از عملکرد اقتصادی حکومت، به بروز قحطی و بیماری در ایران در یک قرن پیش اشاره می‌کند و نتیجه می‌گیرد: «اگر شرایط کنونی کشور را با شرایط مشابه گذشته مانند حادثه‌ای که در سال ۱۹۲۰ میلادی به وسیله انگلیسی‌ها در کشور ایجاد شد و حدود نیمی از جمعیت ایران از بین رفت مقایسه کنیم اکنون وضع بسیار مناسبی داریم».

 

تکذیب پیاپی خبرهای سردار و «عبور» او از پاسخگویی

استناد غلامرضا جلالی به شایعات، منحصر به بازگویی تحلیل‌‌های بی‌پایه و اساس برگرفته از شبکه‌های اجتماعی نیست و نقل اخبار اختصاصی را نیز شامل می‌شود که هر از گاهی سایر دستگاه‌های حکومتی، به صدور تکذیبه در مورد آنها می‌پردازند.

نمونه‌ای از تکذیب این اخبار از سوی دستگاه‌های رسمی، در ۲۵ تیرماه ۹۷ رخ می‌دهد که آقای جلالی در مصاحبه‌ای گلایه می‌کند که از سوی دولت «کمترین حمایتی از شبکه‌های [پیام‌رسان] داخلی نشده است». پیام‌رسان‌های داخلی را شرکت‌های نزدیک به سپاه، پس از فیلتر شدن پیام‌رسان‌های خارجی طراحی کرده‌اند؛ اگرچه با وجود استفاده از بودجه‌های سنگین دولتی، در عمل شکست خورده‌اند (مانند  پیام‌رسان «سروش» برای جانشینی «تلگرام» طراحی شده و مورد استقبال مردم قرار نگرفته است).

جلالی در ادامه مصاحبه در پاسخ به این سوال که « دقیقاً دولت چه کمک‌هایی می‌تواند انجام دهد که می‌گویید انجام نداده است» مدعی می‌شود: «اول از همه یک سری حمایت‌های زیرساختی است که برای تقویت زیرساخت‌ها باید در اختیار این شبکه‌ها قرار می‌دادند که ندادند. در حال حاضر شما با مراجعه به طبقه نهم ساختمان دیتاسنتر مرکز امام خمینی [ساختمان «شرکت ارتباطات زیرساخت» وابسته به وزارت ارتباطات] می‌توانید ببینید سِرورهایی که برای تلگرام بوده، در اختیار‌ هاتگرام و طلاگرام [نسخه‌های فارسی تلگرام که برای رقابت با تلگرام طراحی شده بودند] قرار گرفته است، در صورتی که می‌توانستند آنها را به سروش بدهند.»

ساعاتی پس از انتشار این اظهارات، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با طعنه به ادعای معروف آقای جلالی در مورد «ابر دزدی» می‌گوید: «شاید نشود دزدی ابرها را ثابت کرد، اما عدم وجود سرورهای هاتگرام را در طبقه نهم ساختمان وزارت ارتباطات میدان امام خمینی را می‌شود ثابت کرد. لذا از شما رسانه‌ها می‌خواهم که امروز دوربین‌ها را بردارید و از طبقه نهم ساختمان میدان امام خمینی بازدید کنید تا موضوع برای همه روشن شود». به دنبال این دعوت، حدود ۵۰ نفر از خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران رسانه‌های مختلف از طبقه نهم شرکت ارتباطات زیرساخت بازدید می‌کنند و موفق به یافتن تجهیزات مورد ادعای سرتیپ جلالی نمی‌شوند

آقای  جلالی چند ماه بعد، وقتی در گفت‌وگویی با شبکه ۵ صدا و سیما، در مقابل سوالی راجع به ادعای جنجالی خود قرار می‌گیرد، تمایلی به دفاع از ادعای خود نشان نمی‌دهد. در ۶ مهر ۹۸ مصاحبه‌کننده این شبکه از رئیس سازمان پدافند غیر عامل می‌پرسد: «یک زمانی گفتید طبقه نهم ساختمان امام خمینی باقیمانده چیزهای تلگرام است و ایشان [جهرمی] هم تکذیب کرد. معلوم شد حرف شما درست بود یا ایشان؟» و سردار جواب می‌دهد: «چون عبور کردیم، به این نپردازیم».

 

قابل توجه است که گذشته از نهادهای حکومتی دیگر، حتی سازمان پدافند غیرعامل که سرتیپ جلالی ریاست آن را بر عهده دارد  بعضا ناچار به تکذیب ادعاهایی می‌شود که او به عنوان خبر اختصاصی اعلام می‌کند.

به عنوان نمونه، غلامرضا جلالی در ۱۶ تیر ۹۸ در سخنانی در «دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین» مدعی می‌شود: «زمانی که پس از سرنگونی پهپاد متجاوز دشمن از طریق واسطه‌های دیپلماتیک اعلام می‌کند که من برای حفظ آبروی خود می‌خواهم عملیاتی محدود و در منطقه‌ای کم ارزش انجام دهم و شما پاسخ به آن ندهید، پاسخ نظام جمهوری اسلامی این است که ما هر عملیاتی را شروع جنگ تلقی می‌کنیم و به آن پاسخ خواهیم داد و زمین جنگ را ما طراحی می‌کنیم و اگر شما آن را شروع کردید، پایانش را ما اعلام می‌کنیم.»

ولی ساعتی پس از انتشار این ادعا و بازتاب گسترده آن در رسانه‌ها، سازمان پدافند غیرعامل با صدور اطلاعیه‌ای تاکید می‌کند مباحث مطرح شده صرفا در خصوص برآوردها و تحلیل‌های نظامی بوده و می‌افزاید: «بدین وسیله هر نوع برداشت یا تفسیر دیگری از سخنان سردار جلالی در سخنرانی دانشگاه امام حسین(ع) نادرست تلقی می‌شود.»

این اطلاعیه، یادآور بیانیه کاملا مشابهی است که سازمان پدافند غیرعامل، ناچار شده بود در ۱۳ تیر ۹۷ به دنبال جنجالی شدن ادعای «برف دزدی» رئیس ستاد  صادر کند.

همان بیانیه‌ معروف که تصریح داشت: «موضوع مورد اشاره در سخنرانی ریاست سازمان پدافند غیرعامل کشور درباره سرقت ابرها و تغییرات عامدانه اقلیمی صرفا یک نگاه آینده‌نگرانه‌ علمی بوده... هرگونه تحلیل از سخنان ریاست سازمان پدافند غیرعامل کشور مغایر با این اطلاعیه تکذیب می‌گردد.»

 

پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.