برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی

واقعیت‌هایی درباره ماسک؛ مرور توصیه‌های اصلی سازمان بهداشت جهانی

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۴ دقیقه

تابستان کم کم رو به پایان است اما نگرانی‌های ما درباره کووید ۱۹ هنوز پایان نیافته است. توصیه‌های مختلف نهادهای بین‌المللی و همچنین کارشناسان بهداشتی کشور، نشان می‌دهد وضعیت موجود، کمی نگران‌کننده است و این روزها رعایت توصیه‌های موثر از سوی همه می‌تواند به کاهش مشکلات کمک کند. در این میان، استفاده از ماسک یکی از مسائلی است که نه فقط در ایران بلکه در کشورهای دیگر نیز محل اختلاف نظر است. برخی معتقدند استفاده از آن به تنهایی می‌تواند جلوی گسترش بیماری را بگیرد و برخی دیگر می‌گویند ماسک هیچ تاثیری ندارد. اما نتایج بررسی‌ها در سازمان بهداشت جهانی چیست؟ در این مطلب تلاش می‌کنیم خلاصه‌ای از اصلی‌ترین توصیه‌ها و یافته‌های این سازمان را مرور کنیم تا اطلاعاتی دقیق‌تر درباره استفاده از ماسک داشته باشیم؛ وسیله‌ای که به نظر می‌رسد به تنهایی موثر نیست اما نباید تاثیر آن را نیز نادیده گرفت.

این مطلب ترجمه و خلاصه‌ای از صفحه مربوط به سوال و جواب‌های سازمان بهداشت جهانی درباره استفاده از ماسک است. صفحه‌ای که از خرداد امسال به مرور در حال به روز رسانی است و ممکن است در آینده نیز اطلاعات آن تغییر کند.

 

دیدگاه سازمان بهداشت جهانی درباره ماسک

از نظر سازمان بهداشت جهانی استفاده از ماسک باید بخشی از یک راهبرد جامع برای جلوگیری از شیوع و همچنین نجات جان افراد باشد. این یعنی استفاده از ماسک «به تنهایی» برای جلوگیری از کووید ۱۹ کافی نیست. توصیه سازمان بهداشت جهانی، رعایت حداقل فاصله فیزیکی (یک متر) و همچنین شستن دست‌ها و لمس نکردن صورت و ماسک است.

بنا بر نظر سازمان بهداشت جهانی پوشیدن ماسک «پزشکی» می‌تواند از آلوده شدن افراد به ویروس جلوگیری کند. ضمن اینکه این ماسک‌ها می‌تواند باعث جلوگیری از انتشار ویروس از سوی کسانی شود که علائم کووید دارند.

 

چه کسانی باید ماسک پزشکی استفاده کنند؟

  • کادر درمان و سلامت
  • اشخاصی که هر کدام از علائم کووید ۱۹ را دارند
  • کسانی که از افراد مبتلا نگهداری می‌کنند
  • افرادی که در شرایطی حضور دارند که پرخطر است
  • کسانی که در مناطق با ابتلای بالا حضور دارند ولی نمی‌توانند فاصله یک متر را رعایت کنند.
  • افراد بالای ۶۰ سال
  • افراد در هر سنی که مشکلات مربوط به سلامت دارند.

 

تکلیف ماسک‌های پارچه‌ای چیست؟

نظر رسمی سازمان بهداشت جهانی درباره استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای در اماکن عمومی این است که هنوز شواهد محدودی وجود دارد که چنین ماسک‌هایی موثر باشند. توصیه سازمان بهداشت جهانی این است که از این ماسک‌ها به طور عمومی با این هدف که می‌تواند از گسترش کووید ۱۹ جلوگیری کند استفاده نشود. البته این سازمان به دولت‌ها توصیه می‌کند در اماکن شلوغ و جاهایی که امکان رعایت فاصله یک متری ممکن نیست (مانند وسایل حمل و نقل عمومی، در فروشگاه‌ها و در مناطقی که حجم زیادی از جمعیت وجود دارد) مردم را به استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای غیرپزشکی تشویق کنند. بنابراین به طور خلاصه، توصیه می‌شود از این ماسک‌ها استفاده کنید اما شواهدی وجود ندارد که این کار بتواند درباره بیماری کووید ۱۹ موثر باشد.

ضمن اینکه سازمان بهداشت جهانی به صورت مفصل توضیح می‌دهد که عواملی چون دلیل استفاده از ماسک، خطر انتقال کووید ۱۹ برای عموم و افراد، جمعیت داوطلب برای استفاده از ماسک، مسائل جمعیتی و امکان‌پذیر بودن، چگونه بر این تصمیم از سوی دولت‌ها موثر است.

 

خطرهای استفاده نادرست از ماسک پارچه‌ای

سازمان بهداشت جهانی در کنار توصیه‌هایی که به استفاده از ماسک (در کنار رعایت سایر موارد) می‌کند، برخی از اصلی‌ترین خطرات استفاده نادرست از ماسک‌های پارچه‌ای را نیز یادآور می‌شود:

  • ماسک‌های پارچه‌ای غیرپزشکی در صورتی که با دست‌های آلوده استفاده شود یا فرد بارها آن را لمس کند، ممکن است خود به منبع آلودگی تبدیل شود.
  • اگر ماسک به دیگر بخش‌های آلوده سر و صورت در تماس باشد و دوباره روی بینی و دهان قرار گیرد، ممکن است آلودگی را منتقل کند.
  • ماسک‌ها بسته به جنسی که دارند ممکن است مشکلاتی را برای تنفس افراد ایجاد کنند.
  • ماسک‌ها ممکن است باعث به وجود آمدن مشکلات پوست صورت شوند.
  • ماسک‌ها می‌توانند در موارد حیاتی، مانع از برقراری ارتباط درست بین افراد شوند.

و از همه مهم‌تر اینکه استفاده از ماسک ممکن است احساس امنیت نادرستی را در فرد استفاده‌کننده به وجود آورد که باعث شود مسائل دیگر مانند رعایت فاصله فیزیکی و شستن دست‌ها را کمتر جدی بگیرد.

 

به طور خلاصه: استفاده از ماسک «به تنهایی» باعث جلوگیری از انتقال نمی‌شود و باید در کنار دیگر موارد، استفاده شود. ماسک‌های پزشکی مخصوص افرادی است که در شرایطی ویژه قرار دارند و ماسک‌های پارچه‌ای با رعایت موارد بهداشتی، توصیه می‌شود و در صورتی که به درستی از آن استفاده نشود، ممکن است خطرات دیگری را به همراه داشته باشد.

در ضمن ما در صفحه اینستاگرام فکت‌نامه، توصیه‌های اصلی سازمان بهداشت جهانی را درباره استفاده از ماسک منتشر کردیم که می‌توانید به این مطلب نیز مراجعه کنید.

/

پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.