برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی

انتقال ویروس کرونا؛ توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۴ دقیقه

یکی از راه‌های بررسی علمی ادعاها درباره کووید ۱۹، مرور واقعیت‌هایی است که تا کنون از سوی گروه قابل توجهی از پزشکان و مسئولان بهداشتی در دنیا به تایید رسیده است. به عنوان مثال دانستن فرایند انتقال ویروس کرونا، می‌تواند به ما کمک کند در مقابل ادعاهای نادرست و ثابت‌نشده، گمراه نشویم. ادعاهای نادرست می‌توانند از طریق سایت‌های خبری، شبکه‌های تلویزیونی و همچنین گفتگو با خانواده و اطرافیان مطرح شوند. در این مطلب به سراغ تازه‌ترین یافته‌هایی می‌رویم که از سوی سازمان بهداشت جهانی WHO درباره «انتقال ویروس کرونا» به دست آمده است. مانند بسیاری از مطالب این چنینی، لازم است حتما خبرها و یافته‌های علمی را از سایت اصلی WHO پیگیری کنید زیرا ممکن است توصیه‌ها و مطالب به‌روزشده بعد از چند روز به این توصیه‌ها اضافه شود.

کرونا چگونه منتقل می‌شود؟

بنا بر گزارش رسمی WHO یا همان سازمان بهداشت جهانی، ویروس کووید ۱۹ از طریق افرادی که به این ویروس آلوده‌اند منتقل می‌شود و می‌تواند از طریق مستقیم، غیرمستقیم (یعنی انتقال از طریق اشیا و سطح‌های آلوده) و همچنین ارتباط نزدیک با این افراد رخ دهد. بنابراین افراد مبتلا یا سطوح آلوده، منبع انتشار این ویروس هستند.

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، این ویروس می‌تواند از طریق آب دهان، ترشح‌های تنفسی و یا ریزقطره‌هایی که در بازدم وجود دارد، به دیگران منتقل شود؛ فرایندی که به عنوان مثال می‌تواند به خاطر سرفه، عطسه یا صحبت کردن اتفاق بیفتد. بنابراین هنگامی که افراد کمتر از یک متر با هم فاصله داشته باشند، در معرض این خطر هستند و می‌توانند ویروس را به هم منتقل کنند و فرد سالم آنها را از طریق دهان، بینی یا چشم‌ دریافت می‌کند.

توصیه اصلی سازمان بهداشت جهانی برای اینکه در معرض این ریزقطره‌های قرار نگیریم این است که حداقل یک متر از دیگران فاصله داشته باشیم، دست‌ها را به طور مداوم بشوییم و هنگام سرفه یا عطسه، دهان خود را دستمال یا با قسمت داخلی آرنج بپوشانیم.

اما اگر به سراغ راه غیرمستقیم انتقال کووید ۱۹ برویم باید به سطوحی اشاره کنیم که ممکن است به دلیل سرفه یا عطسه افراد مبتلا، به ویروس آلوده شده باشد. اگر فرد سالم به این سطوح دست بزند و پیش از آنکه دست‌های خود را بشوید آن را به چشم، بینی یا دهان خود بزند، خطر ابتلا به کووید ۱۹ را افزایش می‌دهد.

به همین دلیل است که تمیز کردن سطوحی که به دفعات لمس می‌شود، مساله‌ای مهم به شمار می‌رود.

ویروس کرونا و تجمعات انسانی

اما به غیر از ارتباط مستقیم و همچنین ابتدا از طریق سطوح، سازمان بهداشت جهانی به سراغ یک مساله دیگر نیز می‌رود و آن، ذرات ریزی است که در هوا باقی می‌ماند. بر اساس یافته‌های سازمان بهداشت جهانی، این ذرات نیز می‌تواند تا مدتی در هوا باقی بماند و افرادی که در معرض آن قرار دارند را مبتلا کند. این نوع انتقال به خصوص در محیط‌های بسته اتفاق می‌افتد و رستوران‌ها، محل‌های تجمعی که در آن افراد صحبت می‌کنند و آواز می‌خوانند جزو خطرناک‌ترین مکان‌ها به شمار می‌رود. هر چه زمان حضور در چنین مکان‌هایی بیشتر باشد، شانس ابتلا به کووید ۱۹ نیز بیشتر خواهد شد. بنابراین تا حد ممکن لازم است از حضور در تجمعاتی که در محیط‌های بسته انجام می‌شود، خودداری شود.

چه کسانی ویروس را منتقل می‌کنند؟

بنابر گزارشی که سازمان بهداشت جهانی به آن اشاره می‌کند، کرونا در درجه اول از طریق افراد مبتلا که «علائم» دارند منتقل می‌شود و البته به نظر می‌رسد کسی که در مرحله نزدیک به بروز علائم باشد، می‌تواند در شرایط تماس طولانی با افراد، آنها را مبتلا کند. سازمان بهداشت جهانی در پاسخ به سوال درباره میزان خطرناک بودن افرادی که علائم ندارند می‌نویسد: «بله افراد مبتلا، چه آنهایی که علائم داشته باشند و چه آنهایی که علائم نداشته باشند، می‌توانند ناقل بیماری باشند. به همین دلیل مهم است افرادی که مبتلا شده‌اند را از طریق آزمایش‌ها شناسایی کرد.» WHO توصیه می‌کند این افراد نیز قرنطینه شوند و از تماس نزدیک با آنها پرهیز شود. لازم به یادآوری است که ممکن است افراد بدون هیچ علائمی کل این ابتلا را تجربه کنند و برخی دیگر نیز مدتی پس از ابتلا علائم خود را نشان دهند.

توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی در زمینه انتشار ویروس به طور خلاصه:

  • تماس با افراد مبتلا را تا حد امکان کاهش دهید.
  • افراد مبتلا را به سرعت شناسایی کنید.
  • دست‌ها را بشویید و همواره جلوی سرفه و عطسه را بگیرید.
  • از حضور در مکان‌های شلوغ، پر تردد و همچنین محیط‌های دربسته‌ای که تهویه مناسب ندارند خودداری کنید.
  • در صورتی که احساس ناخوشی کردید در خانه استراحت کنید.
  • موارد حفاظتی و ایمنی را در محیط کار رعایت کنید.
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.