برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهگزارش‌هاگزارش

چند درصد داوطلبان انتخابات مجلس یازدهم تایید صلاحیت شدند؟

گزارش

زمان خواندن: ۵ دقیقه

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان روز ۲۲ دی ماه ۹۸ در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها، در اعلام نتایج تعیین صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس یازدهم توسط هیات‌های نظارت مدعی شده که در پی بررسی‌های انجام شده صلاحیت ۳۰ درصد کاندیداها تایید نشده است. کدخدایی اما در گفت‌وگو ویژه خبری با شبکه ۲ سیما اطلاعات کاملا متناقضی داده و مدعی شده: «هیات‌های نظارت استانی و مرکزی صلاحیت ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر را بررسی و از این تعداد، صلاحیت ۳۴ درصد تایید و صلاحیت تعدادی نیز احراز نشده است.»

صلاحیت حدود ۳۰ درصد تایید یا رد شده است؟ مصاحبه‌های کدخدایی تناقض دارد و معلوم نیست خبرگزاری‌ها اشتباه کرده‌اند یا شبکه ۲ سیما، یا اینکه کدخدایی اظهارات قبلی خود را اصلاح کرده است. برای روشن شدن آمار تایید و رد صلاحیت نامزدان انتخابات مجلس یازدهم توسط هیات نظارت به بررسی تفکیکی این آمار در هر استان پرداختیم.

 

نتایج بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس یازدهم توسط هیات نظارت به تفکیک استان‌ها

بررسی آمار ارائه شده از سوی هیات‌های نظارت و روسای ستادهای انتخاباتی استان‌های کشور (به جز دو استان سیستان و بلوچستان و البرز که آمار قطعی آنها اعلام نشده)، نشان می‌دهد از مجموع ۱۴,۸۹۴ کاندیدا، صلاحیت ۵۷۴۶ کاندیدا معادل ۳۸.۶ درصد کاندیداها تایید و صلاحیت ۸۰۶۷ کاندیدا، معادل ۵۴.۲ درصد، رد و یا با عدم احراز صلاحیت مواجه شده است. (عدم احراز صلاحیت یعنی اینکه هیات نظارت ادله ای پیدا نکرده که فرد کاندیدا صلاحیت نمایندگی دارد و ادله‌ای هم پیدا نکرده که فرد کاندیدا، صلاحیت کاندیداتوری انتخابات مجلس ندارد. پس فرض را بر نداشتن صلاحیت گذاشته‌اند چرا که هم کاندیداهای رد صلاحیت شده و هم کاندیداهای عدم احراز صلاحیت، از گردونه رقابت‌های انتخاباتی حذف می‌شوند.)

در مجموع تعداد ۱۰۸۲ کاندیدا معادل ۷.۳ درصد نیز از کاندیداتوری انتخابات مجلس یازدهم انصراف داده‌اند که در نمودار زیر قابل ملاحظه است:

اگر تعداد کاندیداهایی انصرافی را از مجموع کاندیداها کسر کنیم، هیات‌های نظارت صلاحیت ۱۳.۸۱۳ کاندیدا (بجز کاندیداهای دو استان البرز و سیستان و بلوچستان) را بررسی کرده و رای به تایید صلاحیت ۴۱.۶ درصد آنها و رد و عدم احراز صلاحیت ۵۸.۴ درصد کاندیداها داده که در نمودار زیر قابل مشاهده است:

ستاد انتخاباتِ دو استان البرز و سیستان و بلوچستان تاکنون آمار رسمی تعیین صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس یازدهم توسط شورای نگهبان را منتشر نکرده و آمار منتشر شده در رسانه‌ها از منابع غیر رسمی و تایید نشده است. تنها آمار رسمی موجود، آمار تعداد کاندیداها و تعداد انصراف دهندگان است. در استان البرز جمعا ۳۷۹ نفر اعلام داوطلبی کرده که از این تعداد ۱۱ نفر آنها اعلام انصراف کرده‌اند. در استان سیستان و بلوچستان نیز ۳۶۰ نفر اعلام داوطلبی و ۲۵ نفر اعلام انصراف کرده‌اند.

 

جمع بندی

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان روز ۲۲ دی ماه ۹۸ در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها، در اعلام نتایج تعیین صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس یازدهم توسط هیات‌های نظارت مدعی شده که در پی بررسی‌های انجام شده صلاحیت ۳۰ درصد کاندیداها تایید نشده است. کدخدایی اما در گفت‌وگوی ویژه خبری با شبکه ۲ سیما اطلاعات کاملا متناقضی داده و مدعی شده: «هیات‌های نظارت استانی و مرکزی صلاحیت ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر را بررسی و از این تعداد، صلاحیت ۳۴ درصد تایید و صلاحیت تعدادی نیز احراز نشده است.»

 

صلاحیت حدود ۳۰ درصد تایید یا رد شده است؟ تناقض گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها، فکت‌نامه را بر آن داشت تا با بررسی گزارش تک تک ستادهای انتخاباتی استان‌ها، و گزارش هیات‌های نظارتی استان‌های کشور، به عدد صحیح تایید و رد صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس یازدهم توسط هیات‌های نظارت شورای نگهبان دست یابد. مصاحبه‌های کدخدایی تناقض دارد و معلوم نیست خبرگزاری‌ها اشتباه کرده‌اند یا شبکه ۲ سیما، یا اینکه کدخدایی اظهارات قبلی خود را اصلاح کرده است. فکت‌نامه برای روشن شدن آمار تایید و رد صلاحیت نامزدان انتخابات مجلس یازدهم توسط هیات نظارت به بررسی تفکیکی این آمار در هر استان پرداخته است. نتایج نشان می‌دهد که بدون احتساب کاندیداهایی که انصراف داده‌اند، هیات‌های نظارتی شورای نگهبان در استان‌ها، رای به تایید صلاحیت ۴۱.۶ درصد کاندیداها و رد و عدم احراز صلاحیت ۵۸.۴ درصد کاندیداها داده‌اند. ضمن اینکه مجموع آمار منتشره توسط هیات‌های نظارت مبنی بر ثبت نام ۱۵,۶۳۳ داوطلب با آماری که در پایان زمان ثبت نام‌ها توسط ستاد انتخابات کشور منتشر شد تطابق ندارد.  

جمال عرف معاون سیاسی و رئیس ستاد انتخابات کشور روز ۱۷ آذر ۹۸ در نشست خبری با اصحاب رسانه، آمار کل ثبت نام کنندگان قطعی ۱۵ هزار و ۶۱۸ نفر اعلام کرد و گفت: «به دلیل ازدحام داوطلبان در محل ثبت نام ستاد انتخابات وزارت کشور و به لحاظ اینکه به جهت قانونی باید پیش از ساعت ۲۴ ثبت‌نام‌ها به پایان می‌رسید، تعدادی از مراجعه کنندگان (۵۲۷نفر) به شکل دستی فرم‌های ثبت نام را تکمیل کردند که اگر مراحل ثبت نام آن‌ها نیز نهایی و در سامانه ثبت شود، این عدد به ۱۶هزار و ۱۴۵نفر افزایش می‌یابد.» حال روشن نیست کسری ۵۱۲ داوطلب از مجموع اعلامی توسط هیات‌های نظارتی به دلیل اضافه نشدن ثبت نام‌های دستی به لیست نهایی، اشتباه هیات‌های نظارت در گزارش دهی و یا انصراف کاندیداها روی داده است. 

 

به هر حال آنچه روشن است اینکه آمارهای منتشر شده به نقل از عباسعلی کدخدایی هیچ کدام دقیق نیست.

پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.