برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی

آیا «سخنگوی جلیقه زردها» سخنگوی جلیقه زردهاست؟

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۲ دقیقه

به تازگی خبرگزاری دانشگاه آزاد «آنا» گفت‌و‌گوی کم‌و‌بیش مفصلی منتشر کرده با فردی به اسم الکساندر بووِه-شیوا (که در متن به اشتباه الکساندر بیووایس چیوا نوشته شده) و او را «سخنگوی جلیقه‌زردها» معرفی کرده و به نقل از او نوشته انقلاب ۱۳۵۷ ایران یکی از منابع الهام بخش جنبش جلیقه‌زرد‌ها است. این گفته از سوی بسیاری از سایت‌های خبری ایرانی از جمله فارس و جوان بازنشر شده و به نقل از «سخنگوی جنبش جلیقه‌زردها» در سرخط اخبار این رسانه‌ها قرار گرفته‌اند و به چند زبان از جمله انگلیسی و آذربایجانی هم منتشر شده است.   

چند نفر از خوانندگان فکت‌نامه از ما پرسیدند این ماجرا چقدر واقعی است؟ و آیا این فرد واقعا سخنگوی جنبش جلیقه‌زرد‌ها است؟ برای پیدا کردن پاسخ، چند ساعت وقت گذاشتیم تا ببینیم او کیست و چه نقشی در جنبش جلیقه‌زرد‌ها دارد؟

الکساندر بووه-شیوا ۳۶ ساله است و کار اصلی او مدیریت یک شرکت مشاور تبلیغاتی و برندینگ است. او در سال ۲۰۱۷ نامزد راست‌گرای مستقل در انتخابات محلی شرانت-ماریتیم در غرب فرانسه بود.

در توییتر از او پرسیدیم آیا خود را سخنگوی جلیقه زرد‌ها می‌داند یا نه که در پاسخ گفت:

«جنبش جلیقه زردها سخنگوهای زیادی داشته است، و من هیچ‌وقت ادعا نکرده‌ام که تنها سخنگو هستم. ما زیاد هستیم، تمرکز من این است که درباره جلیقه‌زرد‌ها برای خارج از فرانسه بگویم».

از او درباره گفته‌اش درباره الهام‌گرفتن جلیقه زردها از انقلاب ۱۳۵۷ ایران هم پرسیدیم که تا این لحظه به این سوال ما پاسخ داده نشده است.

تظاهرات جنبش موسوم به جلیقه‌زرد‌ها در اعتراض به قیمت سوخت و استاندارد‌های زندگی که از اواسط ماه نوامبر گذشته فرانسه را درنوردیده است. یکی از بارزترین ویژگی‌های این جنبش این است به‌طور کلی یک حرکت بدون لیدر و رهبری مرکزی است. با این حال افرادی عملا نقش سخنگو را در مطبوعات و رسانه‌ها بازی کرده‌اند که آقای بووِِه-شیوا قطعا در میان آن‌ها نیست. 

به جز خبرگزاری آنا که او را سخنگوی جنبش جلیقه‌زردها نامیده‌اند، تنها رسانه مهمی که نظر او را به عنوان یک فعال سیاسی درباره جنبش جلیقه‌زرد‌ها پرسیده، شبکه پرس‌تی‌وی ایران است که آن‌هم او را نه سخنگو، بلکه «تحلیل‌گر سیاسی» و «یک جلیقه زرد» معرفی کرده است. به جز این هیچ نشانه مهم دیگری در هیچ رسانه مهمی به چشم نمی‌خورد. در واقع با توجه به آنچه از او در یک ماه گذشته منتشر شده بیشتر می‌توان او را یک هوادار جدی و پیگیر جلیقه‌زردها دانست تا سخنگوی جنبش.

پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.