برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی

تلگرام، توییتر، اینستاگرام، فیسبوک،...

تزریق واکسن‌های کرونا باعث افزایش مرگ ناگهانی ورزشکاران شده است.

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۷ دقیقه

نادرست

آیا واکسن‌های کرونا باعث افزایش مرگ ناگهانی ورزشکاران شده است؟

یکی از موضوعاتی که در ماه‌های گذشته بارها در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده، ادعای بالا رفتن تعداد موارد مرگ ناگهانی در میان ورزشکاران بعد از تزریق واکسن‌های کروناست. برخی کانال‌های تلگرامی و البته حساب‌های کاربری در دیگر شبکه‌های اجتماعی می‌گویند تعداد ورزشکارانی که در هنگام فعالیت ورزشی به صورت ناگهانی بر زمین می‌افتند و از دنیا می‌روند، پس از آغاز واکسیناسیون کرونا بیشتر شده است.

به عنوان مثال کانال تلگرامی کرونا فریب قرن، در این پست می‌نویسد: 

«طبیعی نیست که ورزشکاران جوان در حین انجام ورزش خود دچار ایست قلبی شوند یا جان خود را از دست بدهند، اما امسال این مساله بصورت فراگیر اتفاق افتاده است. همه این مشکلات قلبی و مرگ و میر اندکی پس از دریافت واکسن کرونا رخ می‌دهد.»

این مساله به جز شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان، ماه‌هاست به زبان‌های دیگر نیز مطرح می‌شود. به عنوان مثال در این ویدئو، تصاویری از رشته‌های مختلف ورزشی دیده می‌شود که ورزشکاران به صورت ناگهانی بر زمین می‌افتند و دلیل این اتفاق، تزریق واکسن‌های کرونا معرفی می‌شود.

اما آیا ورزشکاران پس از تزریق واکسن‌های کرونا، بیشتر دچار این مشکل شده‌اند؟ آمارهای معتبر در این زمینه چیست؟ آیا ایست قلبی یا مرگ در بین ورزشکاران جوان طبیعی نیست؟ در ادامه تلاش می‌کنیم به این سوالات پاسخ دهیم.

نتایج پژوهش‌ها در این زمینه چیست؟

پژوهشگران و همچنین نهادهای مسئول در زمینه سلامت ورزشکاران بارها اعلام کرده‌اند که تا کنون شواهدی وجود ندارد که نشان دهد واکسن کرونا تاثیری بر بالا رفتن مشکلات قلبی در ورزشکاران داشته باشد.

بگذارید با یک تحقیق شروع کنیم.

ماتیو مارتینز، متخصص قلب و عروق، و رئیس بخش ورزش و قلب در مرکز پزشکی Morristown است. او در عین حال با لیگ‌های حرفه‌ای فوتبال آمریکایی، بسکتبال، فوتبال و هاکی نیز همکاری می‌کند و در مصاحبه خود با سایت Politifact می‌گوید تا کنون هیچ موردی را مشاهده نکرده که مشکل قلبی ورزشکاری مرتبط با واکسن کووید باشد. 

او در پژوهشی که انجام داده و نتایج آن را در ژورنال Jama Cardiology منتشر کرده است نشان می‌دهد که بعد از انجام آزمایش‌های مختلف بر روی حدود ۸۰۰ ورزشکار حرفه‌ای، حتی ابتلا به بیماری کرونا نیز باعث نمی‌شود ورزشکاران با مشکلات بیشتری از لحاظ قلبی پیدا کنند و این بیماری اساسا تاثیری بر به وجود آمدن مشکلات قلبی برای ورزشکاران ندارد. 

این پژوهش همچنین نشان می‌دهد که بر خلاف ادعای کانال «کرونا فریب قرن» به وجود آمدن مشکل قلبی برای ورزشکاران حرفه‌ای، مساله‌ای طبیعی است و در همین نمونه پژوهشی نیز ۰/۶ درصد از افراد، چنین مشکلاتی دارند.

اما می‌توان مصاحبه‌ها و اظهار نظرهای علمی و معتبر دیگری را نیز در این زمینه بررسی کرد.

به عنوان مثال دکتر جفری موریس، استاد دانشگاه پنسیلوانیا به رویترز می‌گوید نیاز به بررسی‌های بیشتری است که ببینیم آیا ایست قلبی در فوتبالیست‌ها ارتباطی با واکسیناسیون دارد یا خیر.

او می‌گوید

«به طور قطع تعداد ایست‌های قلبی در زمان بعد از کرونا بیشتر از دوره پیشاکروناست و حتی ممکن است نشانه‌هایی وجود داشته باشد که مشکلات قلبی بر اثر واکسن کرونا یا ابتلا به کووید ۱۹ بیشتر شده باشد اما من تا کنون هیچ داده یا پژوهش و مطالعه‌ای را ندیده‌ام که این ادعا را تقویت کند و نشان دهد چنین رابطه‌ای وجود دارد. بنابراین ترجیح می‌دهم این فرض را به عنوان گزارشی بپذیرم که البته ارزش پیگیری بیشتری دارد. ما در مرحله‌ای نیستیم که بخواهیم اعلام کنیم چنین مشکلی به دلیل واکسن‌های کرونا به وجود آمده است.»

دکتر موریس در این زمینه به یک پژوهش مربوط به اسرائیل اشاره می‌کند که نشان می‌دهد خطر التهاب قلبی ممکن است بر اثر واکسن کووید ۱۹ افزایش یابد اما همین پژوهش می‌گوید این عوارض، بسیار خفیف بوده و به سرعت رفع می‌شوند. در واقع این‌گونه نیست که چنین التهابی به صورت جدی و طولانی، بر عملکرد قلب افراد تاثیر بگذارد یا باعث شود آنها دچار حملات قلبی یا ایست قلبی شوند. این پژوهش نشان می‌دهد نرخ اثرات «جدی یا درازمدت» التهاب در قلب ارتباطی با ابتلا به ویروس یا واکسیناسیون ندارد.

دکتر جاناتان کیم، استادیار پزشکی و رئیس بخش ورزش و قلب دانشگاه Emory نیز می‌گوید هیچ مطالعه و تحقیقی را مشاهده نکرده که واکسن‌های کرونا تاثیری بر ایجاد مشکلات قلبی برای ورزشکاران داشته باشند. او نیز در گفت‌وگو با Politifact انتشار ویدئو از به وجود آمدن مشکل برای بازیکنان و نسبت دادن آن به واکسیناسیون را یک «جریان اخبار نادرست کلاسیک» نام می‌دهد.

نهادهای سلامت در این باره چه می‌گویند؟

بر اساس آنچه کارشناسان و پژوهشگران در CDC (مرکز کنترل و پیشگیری بیماری) در آمریکا اعلام کرده‌اند، ابتلا به به کووید ۱۹ و یا تزریق واکسن‌های کرونا ممکن است عوارض «بسیار نادر» قلبی را در افراد به وجود آورد؛ عوارض بسیار نادر که در حالت عادی نیز به ندرت رخ می‌دهد و ممکن است باعث التهاب عروق قلب و به وجود آمدن مشکلات شود. در واقع نتایج بررسی‌ها چه در زمینه واکسن کرونا و چه حتی خود بیماری کرونا نشان می‌دهد که این پدیده‌ها به طور کلی بر سلامت قلبی ورزشکاران تاثیری نمی‌گذارد.

هر چند ممکن است واکسن یا خود بیماری کووید ۱۹ به صورت نادر، چنین عوارضی داشته باشد اما شواهدی وجود ندارد که نشان دهد که این مشکلات باعث افزایش مرگ بر اثر مشکلات قلبی در ورزشکاران شده باشد.

فیفا در این زمینه چه می‌گوید؟

فدراسیون بین‌المللی فوتبال FIFA در پاسخ به رویترز می‌گوید هیچ گزارش و شواهدی مشاهده نکرده که نشان دهد مرگ بر اثر عوارض قلبی در میان فوتبالیست‌ها افزایش پیدا کرده باشد. فیفا همچنین می‌گوید گزارشی دریافت نکرده که مشکلات قلبی به وجود آمده برای ورزشکاران به واکسن‌های کووید ارتباطی داشته باشد. فیفا همچنین می‌گوید با مراکز معتبر پژوهشی در سراسر دنیا در ارتباط است و گزارش‌های مختلفی را در حوزه‌های مختلف مربوط به سلامت دریافت می‌کند.

منابع بیشتر:

این مقاله مجموعه‌ای از اظهارنظرها در مورد ارتباط واکسن کرونا و بروز مشکلات قلبی برای ورزشکاران را بررسی کرد. اما اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید، می‌توانید به گزارش‌هایی که در سایت‌های فکت‌چکنیگ منتشر شده نیز مراجعه کنید. به عنوان مثال سایت Snopes در این مقاله خود، به سراغ ویدئویی رفته که در ابتدای گزارش نیز به آن اشاره کردیم؛ ویدئویی که در آن چند ورزشکار در رشته‌های مختلف، ناگهان بر زمین می‌افتند. این سایت نشان می‌دهد در تک تک این ویدئوها، نشانه‌ای وجود ندارد که دلیل این اتفاقات، واکسن کرونا باشد و این یک توضیح گمراه‌کننده درباره آنهاست. در چند ویدئو، این ورزشکاران پیش از این اتفاق به کووید ۱۹ مبتلا شده بودند و در بسیاری از آنها اساسا بر زمین افتادن آنها به دلایل دیگری مانند گرما‌زدگی بوده است. چند ویدئو نیز اساسا مربوط به ورزشکارانی است که در آن زمان اصلا واکسن کرونا تزریق نکرده بودند.

در این مقاله سایت factcheck.org نیز می‌توانید مجموعه‌ای از پیوندها و پژوهش‌های مرتبط با موضوع ارتباط واکسن کرونا و ایست قلبی و مرگ ورزشکاران را دنبال کنید. این صفحه به مرور به روز می‌شود و اطلاعات و نویسندگان، یافته‌های جدید را به آن اضافه می‌کنند. همان‌طور که اشاره کردیم آنچه تا کنون منتشر شده و به دست آمده نشان نمی‌دهد که شواهدی در این زمینه وجود داشته باشد.

جمع‌بندی

شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های تلگرامی فارسی‌زبان ادعا می‌کنند ایست قلبی و مرگ در ورزشکاران حرفه‌ای پدیده‌ای غیرطبیعی است و این اتفاق بعد از تزریق واکسن کرونا به وجود آمده است. آنها می‌گویند، این واکسیناسیون است که باعث بروز چنین پدیده‌ای می‌شود.

نتایج پژوهش‌ها و همچنین اظهار نظر متخصصان و نهادهای معتبر در این زمینه (چه نهادهای علمی و چه نهادهای ورزشی) نشان می‌دهد هیچ پژوهش یا شواهد معتبری وجود ندارد که نشان دهد ورزشکاران به دلیل تزریق واکسن کرونا، دچار مشکلات قلبی شوند که باعث ایست قلبی یا مرگ آنها شود. یک پژوهش نشان می‌دهد نه تنها واکسن که حتی ابتلا به خود ویروس کووید ۱۹ نیز تاثیری بر این زمینه ندارد. ضمن اینکه ایست قلبی و بروز مشکلات قلبی برای ورزشکاران پیش از واکسیناسیون هم وجود داشته است و این پدیده، غیرطبیعی و جدید نیست.

بنابراین فکت‌نامه بر اساس این یافته‌ها، به این ادعا که ورزشکاران به دلیل تزریق واکسن کرونا دچار ایست قلبی می‌شوند نشان «نادرست» می‌دهد.

نادرست

گفته یا آمار، نادرست است یا دست‌کم سندی معتبر آن را رد می‌کند.

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.