برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی

تلگرام، توییتر، اینستاگرام، فیسبوک،...

تصاویری که دست‌بوسی پاپ از خانواده روتشیلد را نشان می‌دهد.

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۷ دقیقه

شاخ‌دار

دست‌بوسی خاندان روتشیلد توسط پاپ؟

تصویری در شبکه‌های اجتماعی و به‌خصوص تلگرام در حال دست‌به‌دست شدن است که نشان می‌دهد پاپ فرانچسکو، در حال بوسیدن دست چند نفر است که «کیپا» (کلاه مذهبی یهودیان) به‌سر دارند. اما زیر آن پست نوشته شده که پاپ در حال بوسیدن دست اعضای خانواده روتشیلد است. در ادامه می‌نویسد که «این خانواده مالک یک‌سوم آب قابل شرب دنیا و مالک بیشترین طلاهای دنیا هستند… دارایی کل این خانواده ۵۰۰ تریلیون دلار است!»

آیا پاپ درحال بوسیدن دست اعضای خانواده روتشیلد است؟

درستی‌سنجی این موضوع اصلا سخت نیست. زیرا این شایعه پیش از این که وارد فضای فارسی زبان شود، در محیط انگلیسی‌زبان اینترنت هم منتشر شده‌بود و خبرگزاری رویترز و سایت درستی‌سنجی پولیتیفکت آن را بررسی کرده‌اند. در اخبار جعلی انگلیسی‌زبان زیر این تصویر نوشته شده‌بود که پاپ در حال بوسیدن دست «دیوید راکفلر» و «جان روتشیلد» است.

هرچند این افراد که پاپ به آنها تفقد می‌کند، یهودی هستند (کیپا به‌سر دارند) اما ربطی به خاندان روتشیلد ندارند. این تصاویر مربوط به دیدار پاپ فرانسیس با بازماندگان هولوکاست در اردیبهشت سال ۱۳۹۳ است. دیوید راکفلر در اسفند ۱۳۹۵ در ۱۰۲ سالگی درگذشته است و در شجره خانوادگی روتشیلد، فردی به‌نام «جان» وجود ندارد.

منبع اصلی این خبر جعلی، یک پست در فیس‌بوک است که از سوی این فیسبوک با عنوان «اطلاعات غلط» علامت‌گذاری شده است. مردی که پاپ فرانسیس در عکس دستش را گرفته بر اساس تصویری که در آژانس عکس گتی ایمیجز منتشر شده یک بازمانده هولوکاست، به‌نام الایزر گرینفلد است.

Embed from Getty Imageswindow.gie=window.gie||function(c){(gie.q=gie.q||[]).push(c)};gie(function(){gie.widgets.load({id:'1Bgpc9s6QAxwlgSAPUGheQ',sig:'rSn7g-X3bd5QMBprOBt3pyqqgrG9IHLlMiQqqU27apk=',w:'594px',h:'372px',items:'493891957',caption: true ,tld:'ca',is360: false })});

تصویر در زمان سفر پاپ به اسرائیل و بازدید از موزه «یادبود هولوکاست» در اورشلیم (بیت‌المقدس) گرفته شده‌است. مردی که در کنار گرینفلد ایستاده موشه ها-الیون، یکی دیگر از بازماندگان هولوکاست است. از لحظه‌ای که پاپ دست او را گرفته بود نیز تصویر دیگری وجود دارد. همه افراد این تصویر از یهودیان بازمانده از هولوکاست هستند. 

آیا خاندان روتشیلد ثروتمندترین خانواده دنیا هستند؟

بزرگ‌ترین ذخایر آب قابل شرب دنیا در بزرگ‌ترین کشورهای دنیا (از نظر مساحت) قرار دارد. روسیه و کانادا به ترتیب ۲۱ و ۲۰ درصد (یک پنجم) ذخایر آب قابل شرب دنیا را در لایه‌های وسیع یخ‌زده نزدیک به قطب شمال جای داده‌اند. همچنین بیشترین مقدار آب شرب جاری در دنیا در کشور برزیل (حوزه آبخیز آمازون) قرار دارد. عدد «یک سوم منابع آب قابل شرب» آن‌قدر عظیم است که برای نگه‌داری آن به سرزمینی بزرگ‌تر از کانادا یا روسیه یا برزیل احتیاج است. چنین چیزی با عقل سلیم جور در نمی‌آید.

بیشترین مقدار طلا در دنیا در اختیار دولت ایالات متحده قرار دارد (بیش از ۸ هزار تن) و با فاصله بسیار زیاد از بقیه (تقریبا ۳ برابر کشور دوم) است. در رتبه دوم آلمان است که این کشور هم بخش زیادی از ذخایر طلایش را در بانک مرکزی ایالات متحده نگه‌داری می‌کند و پس از آن ایتالیا، فرانسه و روسیه قرار دارند. همچنین بیشترین حجم طلا در یک جا، در قلعه ناکس در لوییویل کنتاکی و تحت کنترل یک مجموعه نظامی خاص مستقل از ارتش آمریکا و تحت نظارت بانک مرکزی ایالات متحده به‌نام پلیس مینت قرار دارد. بنابراین خانواده روتشیلد برای تصاحب بیشترین مقدار طلای جهان باید یک ابرقدرت هم‌ردیف ایالات متحده و صاحب نیروی نظامی مانند آن باشند! چنین چیزی با عقل سلیم جور در نمی‌آید.

در کشورهای غربی اموال همه مردم به دقت شمرده می‌شود و نهادهای مستقل بر میزان مالیاتی که افراد می‌دهند نظارت دارند و با جستجوی اینترنتی می‌توان ثروت افراد و خانواده‌های دنیا را به‌‌دقت مشاهده کرد. این میزان ثروت، با جابه‌جایی و تغییر روزانه قیمت سهام، جابه‌جا می‌شود. برای همین است که عنوان ثروت‌مندترین فرد دنیا هر چند هفته بین ایلان ماسک، جف بزوس، وارن بافت، بیل گیتس، برنارد آرنو و … جابه‌جا می‌شود. در این میان لیست مجله فوربْز از همه مشهورتر است. ثروت این افراد بین ۱۰۰ تا ۱۷۰ میلیارد دلار در نوسان است.

اگر بخواهیم ثروت خانوادگی را هم بشماریم، ثروتمندترین خانواده‌های دنیا، به ترتیب والتون با ۲۱۵ میلیارد دلار (منبع: فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت)، مارس با ۱۲۰ میلیارد دلار (منبع: شکلات و صنایع غذایی مارس)، کوک با ۱۰۹ میلیارد (منبع: صنایع سنگین و معدنی کوک)، سعودی با ۹۵ میلیارد دلار (منبع: شرکت نفت آرامکو) قرار دارند. همچنین سال ۲۰۱۳ خبرگزاری رویترز در یک پژوهش گسترده به این نتیجه رسید که مجموعه اموال علی خامنه‌ای، ۹۵ میلیارد دلار است. این درحالیست که ثروتمندترین فرد در خانواده روتشیلد، بر اساس راستی‌آزمایی سایت اسنوپس «بنیامین د روتشیلد» در سال ۲۰۱۶ تنها ۱/۶ میلیارد دلار ثروت داشته و نفر ۱۱۲۱ در لیست فوربْز است.

ذکر این نکته ضروریست که در لیست فوربْز فردی به‌نام جفری روتشیلد (فعال صنعت ICT) با ثروت ۴/۴ میلیارد دلار در رتبه ۸۰۷ (در نوامبر ۲۰۲۱) وجود دارد که علیرغم نام خانوادگی مشترک، هیچ نسبتی با خاندان روتشیلد ندارد.

عدد ۵۰۰ تریلیون دلار یکی از اغراق‌آمیز‌ترین اعداد در زمینه شمارش ثروت است. کل ثروت همه مردم همه کشورهای دنیا روی هم ۴۳۱ تریلیون دلار است.

جمع‌بندی

ویدیو و تصاویری در شبکه‌های اجتماعی پاپ را در حال بوسیدن دست چند نفر نشان می‌دهد که مدعی شده  اعضای خانواده روتشیلد است و در ادامه می‌نویسد که «این خانواده مالک یک‌سوم آب قابل شرب دنیا و مالک بیشترین طلاهای دنیا هستند… دارایی کل این خانواده ۵۰۰ تریلیون دلار است».

در این تصاویر، پاپ در حال دستبوسی اعضای خاندان ثروتمند روتشیلد نیست. این افراد، تعدادی از بازماندگان هولوکاست هستند. محل این دیدار موزه یادبود هولوکاست در اورشلیم (بیت‌المقدس) و در سال ۱۳۹۳ است.

بزرگ‌ترین ذخایر آب قابل شرب دنیا در بزرگ‌ترین کشورهای دنیا (از نظر مساحت) قرار دارد. روسیه و کانادا به ترتیب ۲۱ و ۲۰ درصد (یک پنجم) ذخایر آب قابل شرب دنیا را در لایه‌های وسیع یخ‌زده نزدیک به قطب شمال جای داده‌اند. عدد «یک سوم منابع آب قابل شرب» آن‌قدر عظیم است که برای نگه‌داری آن به سرزمین به اندازه کانادا و روسیه یا برزیل احتیاج است. 

بیشترین مقدار طلا در دنیا در اختیار دولت ایالات متحده قرار دارد در رتبه دوم آلمان است که این کشور هم بخش زیادی از ذخایر طلایش را در بانک مرکزی ایالات متحده نگه‌داری می‌کند. بیشترین حجم طلا در یک جا، در قلعه ناکس در لوییویل کنتاکی و تحت کنترل یک مجموعه نظامی خاص مستقل از ارتش آمریکا قرار دارد. بنابراین خانواده روتشیلد برای تصاحب بیشترین مقدار طلای جهان باید یک ابرقدرت هم‌ردیف ایالات متحده و صاحب نیروی نظامی مانند آن باشد!

فهرست پی‌درپی متغیر ثروتمندترین افراد عالم را مجله فوربْز منتشر می‌کند که این مقام بین ایلان ماسک، جف بزوس، وارن بافت، برنارد آرنو، بیل گیتس و … پیاپی (به دلیل تغییرات بازار سهام) جابه‌جا می‌شود و اسمی از خانواده روتشیلد در ۱۰۰ نفر اول هم دیده نمی‌شود. در زمینه ثروت خانوادگی هم خانواده والتون (فروشگاه‌های والمارت)، مارس (شکلات مارس)، کوک (صنایع سنگین کوک)، سعودی (آرامکو) قرار دارند. این درحالیست که ثروتمندترین فرد در خانواده روتشیلد، «بنیامین د روتشیلد» در سال ۲۰۱۶ تنها ۱/۶ میلیارد دلار ثروت داشته‌است.

عدد ۵۰۰ تریلیون دلار یکی از اغراق‌آمیز‌ترین اعداد در زمینه شمارش ثروت است. کل ثروت همه مردم همه کشورهای دنیا روی هم ۴۳۱ تریلیون دلار است.

با این اوصاف فکت‌نامه به‌ این ادعای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی به این مضمون که «تصویری دست‌بوسی پاپ از خانواده روتشیلد را نشان می‌دهد. این خانواده یک سوم منابع آب شرب دنیا و بیشترین مقدار طلا در دنیا را دارند و ثروت‌شان ۵۰۰ تریلیون دلار است» نشان «شاخ‌دار» می‌دهد.

شاخ‌دار

گفته یا آمار، به قدری نادرست و مضحک است که حتی مرغ پخته هم به خنده می‌افتد!

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.