برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی

تلگرام، توییتر، اینستاگرام، فیسبوک،...

واریانت‌های کووید۱۹ طبق برنامه زمان‌بندی شده گلوبالیست‌ها ظهور می‌کنند.

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۵ دقیقه

شاخ‌دار

جدول زمان‌بندی برای ظهور واریانت‌های کووید‍۱۹!

این روزها مطلبی در شبکه‌های اجتماعی و برخی از سایت‌های فارسی‌زبان دست‌به‌دست می‌شود ادعا می‌کند واریانت‌های کووید ۱۹ طبق برنامه‌ زمان‌بندی‌شده گلوبالیست‌ها ظهور خواهند کرد. استناد این مطلب نیز عکسی است که در آن جدولی با یک ستون مربوط به تاریخ و یک ستون مربوط به نام‌های لاتین دیده می‌شود.
در کنار جدول نیز لوگوهای دانشگاه جانز هاپکینز، مجمع جهانی اقتصاد و سازمان بهداشت جهانی به چشم می‌خورد. 

در این مطلب بررسی می‌کنیم که این جدول چیست، واریانت‌های کرونا چگونه نام‌گذاری می‌شوند و به این سوال پاسخ می‌دهیم که آیا افرادی که با نام «گلوبالیست» شناخته می‌شوند طبق یک برنامه زمان‌بندی شده باعث ظهور واریانت‌های کرونا در آینده خواهند شد یا نه.

 

ماجرای این جدول چیست؟

کمی جستجو نشان می‌دهد که این ادعا، نخستین بار در شبکه‌های اجتماعی انگلیسی‌زبان مطرح شده است. مثلا این توییت در تاریخ ۷ مرداد ۱۴۰۰ با انتشار همین عکس، ادعا می‌کند که سویه‌های جدید کرونا برای دو سال آینده برنامه‌ریزی شده‌اند.

?s=20

 این پست اینستاگرامی هم که از سوی این شبکه اجتماعی نشان اطلاعات نادرست گرفته، با انتشار عکسی مشابه، همین ادعا را مطرح کرده است.

هر چند به طور دقیق نمی‌توان متوجه شد منشا اولیه این جدول کجا بوده اما رویترز در مطلبی که در همین باره نوشته، به این توییت اشاره می‌کند که در تاریخ ۷ ژوئیه ۲۰۲۱ منتشر شده است. در تصویر این توییت، لوگوی بنیاد بیل و ملیندا گیتس هم به چشم می‌خورد. رویترز می‌گوید این توییت باعث مشهور شدن این جدول در شبکه‌های اجتماعی شده است.

سخنگویان سازمان بهداشت جهانی، مجمع جهانی اقتصاد و بنیاد بیل اند ملیندا گیتس به طور رسمی اعلام کرده‌اند که چنین جدولی از سوی آنها منتشر نشده است.

از سویی دیگر چنین جدولی در هیچ کدام از اسناد، وب‌سایت‌ها و آرشیوها دیده نمی‌شود و هیچ سندی وجود ندارد که این مراکز، چنین جدولی را منتشر کرده باشند. افرادی هم که این سند را پخش کرده‌اند اعلام نکرده‌اند که چگونه به آن دسترسی پیدا کرده‌اند.

 

آیا واریانت‌های کرونا از پیش برنامه‌ریزی شده‌اند؟

خیر. هیچ شواهد و اسنادی در دست نیست که نشان دهد واریانت‌ها و سویه‌های بیماری کرونا، موضوعی از پیش برنامه‌ریزی شده باشد. سویه‌های کرونا بر اثر ابتلای افراد به ویروس کرونا به وجود می‌آید و شواهدی وجود ندارد که این بیماری، از سوی افراد یا نهادهایی به هر طریقی قابل برنامه‌ریزی باشد.

در این مطلب می‌توانید یافته‌های معتبر علمی درباره گونه‌های جدید کووید۱۹ را مرور کنید.

این ویدئو از مجله معتبر Nature نیز توضیح می‌دهد که سویه‌های جدید کووید ۱۹ چگونه به وجود می‌آیند و افراد را مبتلا می‌کنند.

نکته دیگری که درباره این نام‌گذاری به چشم می‌خورد این است که بر خلاف آنچه در این عکس دیده می‌شود، واریانت‌ها تا کنون در این تاریخ‌های ادعا شده، ظهور نکرده‌اند.

 

واریانت‌های کرونا چگونه نام‌گذاری می‌شوند؟

سازمان بهداشت جهانی به صورت رسمی اعلام کرده است، پس از آنکه از نام کشورها (مثلا سویه بریتانیا، برزیل و آفریقای جنوبی) و همچنین نام‌های فنی (مانند B.1.1) برای نام‌گذاری سویه‌های قابل اعتنای کرونا استفاده کرده است، از نام‌های حروف الفبای یونانی برای نام‌گذاری سویه‌های جدید استفاده می‌کند. به همین دلیل است که نام سویه‌های بریتانیا، آفریقای جنوبی، برزیل و هند به ترتیب به نام آلفا، بتا، گاما و دلتا شناخته شده است. مسئولان سازمان بهداشت جهانی دلیل این نام‌گذاری جدید را پرهیز از نسبت دادن یک سویه بیماری به یک کشور عنوان کرده‌اند. 

 

گلوبالیست‌ها چه کسانی‌اند؟

گلوبالیسم یا جهان‌گرایی، یک ایدئولوژی سیاسی است که اهمیت ویژه‌ای به مفهوم جهانی‌شدن می‌دهد. این مفهوم که ریشه‌ای در تاریخ و ادبیات پس از جنگ دوم جهانی دارد، در سال‌های گذشته و پس از فراگیری شبکه‌های اجتماعی، معنای دیگری یافته است. در کاربرد جدیدی که در این سال‌ها بیشتر در پست‌های فیس‌بوکی و تلگرامی با آنها روبرو می‌شویم، گلوبالیست‌ها معمولا به گروهی گفته می‌شود که «اختیار امورات جهانی را در اختیار دارند و می‌توانند بر سرنوشت سلامت، اقتصاد، جنگ و شئونات مختلف زندگی بشر، تاثیر بگذارند.» در متن‌هایی شبیه به همین مطلب که آن را درستی‌سنجی کردیم، ادعا می‌شود که گروهی که چنین نامی برایشان در نظر گرفته شده، این قدرت را دارند که حتی روی ظهور گونه‌های آینده ویروس کرونا نیز بر اساس یک جدول زمانی برنامه‌ریزی کنند. بر اساس این تئوری توطئه، چند فرد تاثیرگذار و بانفود، در جلساتی که به صورت مخفیانه تشکیل می‌دهند، درباره چنین اموری تصمیم می‌گیرند. افرادی مثل باراک اوباما، بیل گیتس، مسئولان سازمان بهداشت جهانی و مجمع جهانی اقتصاد، در بسیاری از موارد به عنوان اشخاص بانفوذ این گروه نام برده می‌شوند.

به عنوان نمونه می‌توانید به مقاله «نشانه شناسی یک ترور؛ چشم‌های آبی، دندان‌های نیش» که در سایت الف منتشر شده نگاهی بیندازید که ادعا می‌کند گلوبالیست‌ها در ترور محسن فخری‌زاده دست داشته‌اند.

 

نام دانشگاه «جانز هاپکینز»

توییت و مطلبی که آن را درستی‌سنجی کرده‌ایم در متن خود از عبارت «جان هاپکینز» استفاده کرده است.نام درست این مرکز پزشکی، پژوهشی و دانشگاهی، «جانز هاپکینز» است. جانز هاپکینز نام فردی بوده که در قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی، زمینه تاسیس دانشگاه و بیمارستانی را فراهم کرده که تا امروز نیز به نام او باقی مانده است.

 

جمع‌بندی

این ادعا که واریانت‌های کووید۱۹ طبق برنامه زمان‌بندی شده گلوبالیست‌ها ظهور می‌کنند، ادعایی بی‌اساس است. جدولی که همراه با این ادعا در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود مدعی است که قرار است در آینده، گونه‌های جدید ویروس کرونا در تاریخ‌های مشخص ظهور کند. 

هیچ نشان و شاهدی مبنی بر اعتبار و اصالت این جدول وجود ندارد. با اینکه لوگوهای سازمان بهداشت جهانی، مجمع جهانی اقتصاد و بنیاد بیل و ملیندا گیتس را بر خود دارد، توسط نهادها منتشر نشده است. بررسی‌های علمی و معتبر نشان می‌دهد سویه‌های جدید ویروس کرونا، به صورت طبیعی و به دلیل ابتلای افراد به وجود می‌آید و این سویه‌ها، از سوی گروه خاصی قابل برنامه‌ریزی نیست.

بنابراین فکت‌نامه به این ادعا که واریانت‌های کووید ۱۹ طبق برنامه زمان‌بندی شده گلوبالیست‌ها ظهور می‌کنند، نشان «شاخ‌دار» می‌دهد.

شاخ‌دار

گفته یا آمار، به قدری نادرست و مضحک است که حتی مرغ پخته هم به خنده می‌افتد!

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.