برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی

تلگرام، توییتر، اینستاگرام، فیسبوک،...

دولت کانادا به مناسبت روز زن کارتی به نام مریم میرزاخانی چاپ کرده است.

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۳ دقیقه

نادرست

چاپ کارت تبریک با نام تصویر مریم میرزاخانی به مناسبت روز زن در کانادا

اخیرا برخی  کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار تصویر نقاشی مریم میرزاخانی مدعی شده‌اند دولت کانادا به مناسبت روز زن کارتی را با نام و تصویر گرافیکی مریم میرزاخانی، ریاضی‌دان سرشناس ایرانی (۱۳۵۶-۱۳۹۶) است، چاپ و توزیع کرده است. 

زیر این نقاشی نقل قولی از خانم میرزاخانی منتشر شده که « باید اندکی انرژی و تلاش صرف کنید تا زیبایی  ریاضی را ببینید.»

برخی هم نوشته‌اند این کارت را شرکتی کانادایی به مناسبت روز زن برای کارمندانش ارسال کرده است

در این میان پایگاه خبری دیدارنیوز نیز روز ۱۹ اسفند ماه گزارشی در این باره منتشر کرده و نوشته است: «همزمان با هشتم مارس روز جهانی زن اتفاق جالبی در یکی از شهر‌های کانادا افتاد؛ کارت تبریکی با عکس مریم میرزاخانی ریاضی‌دان مشهور ایرانی برای کارمندان زن یک شرکت ارسال شد.»

ماجرای این تصویر چیست؟

این کارت در واقع یکی از تصویرسازی‌های کتاب « زنان در علم، ۵۰ تن پیشگام نترس که دنیا را عوض کردند»* نوشته راشل ایگنوتوفسکی است که در سال ۲۰۱۶ و در زمان حیات خانم میرزاخانی در آمریکا منتشر شده است. 

همان‌طور که در عنوان کتاب آمده، کتاب روایتگر زندگینامه ۵۰ زن دانشمند پیشرو در جهان است که مریم میرزاخانی یکی از آن‌هاست.  

آیا دولت کانادا این کارت را چاپ کرده است؟

خیر. چنانکه گفته شد این تصویرسازی یک کتاب است که چهار سال پیش منتشر شده  دولت کانادا ناشر این کارت به مناسبت روز زن نیست. در صفحه مناسبت روز زن سال ۲۰۲۱  در سایت رسمی دولت کانادا دو تصویر منتشر شده که هیچکدام ارتباطی با خانم میرزاخانی ندارند.

 

علاوه بر این ما از طریق جست‌وجوی تصویر گوگل هیچ سایتی را با دامنه "ca." پیدا نکردیم که این تصویر در آن منتشر شده باشد. تنها تصاویر موجود دو تصویر در دامنه سایت Pinterest.ca ثبت شده بود که یک پلتفرم عمومی برای اشتراک‌گذاری تصویر است. 

بنابراین می‌توان با اطمینان نسبی گفت این تصویر نه از سوی دولت کانادا و نه از سوی یک سازمان معتبر رسمی به صورت آنلاین منتشر نشده است. 

آیا شرکتی کانادایی این کارت را برای کارکنانش ارسال کرده است؟

جواب این سوال را نمی‌دانیم. ممکن است یک شرکت کانادایی به ذوق و سلیقه شخصی این کار را کرده باشد، به همین نسبت ممکن است آنچه در شبکه‌های اجتماعی درباره این کارت شایع شده غیر واقعی و حاصل تخیلات شخصی باشد. 

جمع‌بندی

در شبکه‌های اجتماعی شایعه شده دولت کانادا به مناسبت روز زن، تصویرسازی با نقش مریم میرزاخانی، ریاضی‌دان سرشناس ایرانی منتشر کرده است. بعضی نیز مدعی شده‌اند یک شرکت کانادایی به مناسبت روز زن این کارت را به کارمندان خود هدیه داده است. 

خیر. این تصویر را دولت کانادا منتشر نکرده است. بلکه این تصویرسازی کتابی است که در سال ۲۰۱۶ میلادی و در زمان حیات خانم میرزاخانی در آمریکا با عنوان « زنان در علم، ۵۰ تن پیشگام نترس که دنیا را عوض کردند» منتشر شده است. 

ممکن است یک شرکت کانادایی به ذوق و سلیقه شخصی این کارت را چاپ و به کارمندان خود هدیه داده باشد، ولی آنچه مسلم است این کار در مقیاس بزرگ و توسط یک نهاد رسمی انجام نشده است. 

با این اوصاف فکت‌نامه این شایعه را که «دولت کانادا به مناسبت روز زن کارتی به نام مریم میرزاخانی چاپ کرده است» رد می‌کند و به آن نشان «نادرست» می‌دهد. 

نادرست

گفته یا آمار، نادرست است یا دست‌کم سندی معتبر آن را رد می‌کند.

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.