برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
حسن روحانی

حسن روحانی

رییس‌جمهور پیشین

کمترین درآمد نفتی دولت احمدی‌نژاد از بیشترین درآمد نفتی این دولت بیشتر بوده است.

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۲ دقیقه

نیمه‌درست

آمارهای روحانی درباره بیشترین و کمترین درآمد نفتی دولت او و دولت احمدی‌نژاد

حسن روحانی، مدعی است «درآمد نفتی دولت قبل در بدترین شرایط ۶۸ میلیارد دلار (سال ۹۱) و این دولت در بهترین شرایط ۶۵ میلیارد دلار (سال ۹۶) بوده است.»

رئیس‌جمهوری ایران روز ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ در سخنرانی تلویزیونی سالگرد پیروزی انقلاب گفته است:

«صادرات نفتی ما در سال ۸۹، ۹۰ میلیارد دلار و در سال ۹۰ ، ۱۱۹ میلیارد دلار بوده است، گفت: در این دولت کل درآمد نفتی ما در سال ۹۴ به خاطر فشارها و تحریم‌ها ۳۱ میلیارد دلار بود.

درآمد نفتی دولت قبل در بدترین شرایط ۶۸ میلیارد دلار در سال ۹۱ بوده است در حالی که درآمد این دولت در بهترین شرایط یعنی سال ۹۶، ۶۵ میلیارد دلار بوده است.» 

در متن پیاده‌شده سخنرانی در سایت رسمی ریاست جمهوری به جای ۶۵ میلیارد دلار ۳۵ میلیارد دلار نوشته شده، اما فیلم سخنرانی روحانی نشان می‌دهد او گفته بیشترین درآمد نفتی ایران در دوران ریاست جمهوری او، ۶۵ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۶ بوده است. 

 

برای درستی‌سنجی این گفته مستقیما به سایت بانک مرکزی رفتیم و در بخش بانک اطلاعات سری‌های زمانی اقتصادی آمار صادرات نفتی ایران را جست‌وجو و در نمودار اینتراکتیو زیر درست کردیم. 

این داده‌ها نشان می‌دهد که آمار روحانی علی‌رغم اختلاف‌ جزئی در اعداد و ارقام درست است. اگر سال ۸۴ را از محاسبات کنار بگذاریم، کل ادعا که در همه سال‌های ریاست جمهوری احمدی‌نژاد درآمد صادرات نفتی بیشتر از دوران روحانی است، درست از آب درمی‌آید. 

 

مقایسه درآمد نفتی دولت روحانی با دولت‌های پیشین

میانگین درآمد صادرات نفتی در فاصله سال‌های ۸۴ تا ۹۱ نزدیک ۸۰ میلیارد دلار در سال است که تقریبا ۱/۶ برابر میانگین درآمد نفتی در ۷ سال ریاست جمهوری روحانی (۵۱ میلیارد دلار) است.  

البته این به معنی آن نیست که درآمد نفتی در دولت روحانی در مقایسه با همه دولت‌های سابق کم بوده، چنانکه در همین نمودار پیدا است، به رغم تحریم‌ها و بحران‌های شدید اقتصادی در ۸ سال گذشته، باز هم درآمد نفتی کشور بیش از ۲ برابر درآمد نفتی در ۸ سال ریاست جمهوری محمد خاتمی (۲۲ میلیارد دلار) و به طریق اولی سایر دولت‌های گذشته است. 

با این حساب فکت‌نامه به این گفته حسن روحانی که «کمترین درآمد نفتی دولت احمدی‌نژاد از بیشترین درآمد نفتی این دولت بیشتر بوده»، نشان «نیمه‌درست» می‌دهد. 

نیمه‌درست

گفته یا آمار، واقعیت دارد اما توضیح یا اطلاعات بیشتری نیاز است و در برخی موارد ممکن است جزئیاتی مهم، ذکر نشده باشد.

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.