برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی

تلگرام، توییتر، اینستاگرام، فیسبوک،...

قرائت قرآن توسط یک روحانی شیعه در جلسه رای‌گیری آرای الکترال ایالت میشیگان آمریکا

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۵ دقیقه

نادرست

آیا در جلسه رای‌گیری آرای الکترال ایالت میشیگان آمریکا قرآن خوانده شده است؟

در روزهای اخیر، ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی فارسی از جمله توییتر و تلگرام دست به دست می‌شود با این توضیح که در جلسه رای‌گیری مجمع گزینندگان (الکترال کالج) ایالت میشیگان در آمریکا، یک روحانی قرآن قرائت می‌کند. 

بسیاری از جمله حساب علی جوانمردی، روزنامه‌نگار این ویدیو را با توضیحی کم‌و‌بیش یکسان همرسانی کرده‌اند.

 ما در فکت‌نامه برای پاسخ به این سوال و درستی‌سنجی این ادعا سراغ نسخه کامل ویدیوی این مراسم رفتیم تا ببینیم ماجرا از چه قرار است. 

 

در این جلسه دقیقا چه اتفاق‌هایی رخ داده است؟

جلسه رای‌گیری  آرای الکترال ایالت میشیگان، که آخرین مرحله از روند انتخابات ریاست جمهوری است، در ۱۴ دسامبر ۲۰۲۰ (۲۴ آذر) با ادای احترام و سوگند خوردن به پرچم آمریکا شروع و پس از آن سرود ملی ایالات‌متحده اجرا شد. در ادامه به ترتیب ویدیوی‌های از پیش ضبط شده نیایش دو نماینده مذهبی به نمایش گذاشته شد. 

اولین نماینده از جامعه یهودیان یک رابی به نام آلیشیا هریس، از شهر تروی در ایالت میشیگان است. خانم هریس در قسمت‌هایی از دعای خود از پروردگار برای حق و امتیاز رای دادن سپاسگزاری می‌کند و فصل انتخابات در آمریکا را چالش‌برانگیز می‌خواند و از حرکت به سوی جلو ابراز خوشحالی می‌کند. این نماینده مذهبی، از مردم آمریکا خواهش می‌کند در ادامه مسیر جو بایدن و کاملا هریس را همچنان حمایت کنند، چرا که آنها برای محافظت از شهروندان آمریکا نیاز به پیدا کردن راه‌هایی برای اتحاد دارند. 

دومین فرد برای اجرای نیایش از جامعه مسلمانان است. محمدعلی الهی، روحانی شیعه ایرانی-آمریکایی که با عنوان امام از شهر دیربورن در ایالت میشیگان است. 

محمد علی الهی، امام یک مرکز اسلامی به نام دارالحکمه الاسلامیه (IHW) است. وبسایت رسمی این مرکز اسلامی آقای الهی را «رهبر معنوی» این نهاد معرفی کرده است.

محمدعلی الهی نیایش خود را با «بسم الله الرحمن الرحيم و به نستعين» به شکل ترتیل که نوعی خواندن آهنگین قرآن است، شروع می‌کند. و بلافاصله پس از آن به زبان انگلیسی شروع به خواندن متنی می‌کند که با عنوان نیایش آماده شده است. ممکن است با ترتیل خواندن «بسم‌الله...» بوده که برخی را به اشتباه انداخته است که کسی در حال قرآن خواندن است. در ادامه ترجمه متن نیایش آقای الهی را با هم می‌خوانیم: 

«درود پروردگار بر شما باد… به نام تو خداوندا، پروردگار زندگی، عشق، آزادی و خرد. ملت ما در حال نزدیک شدن به سال جدید، ۲۰۲۱ است. سال نویی خواهد بود با دولت جدید و صبحی جدید، سفری تازه برای آمریکا. 

پروردگارا از تو می‌خواهیم به‌خاطر مشارکت تاریخی در انتخابات سوم نوامبر و برای دفاع از دموکراسی و جهت‌گیری کشورمان در سال‌هایی که از راه می‌رسند، ملت ما را در پناه خود نگه‌دار. 

خداوندا از تو می‌خواهیم به کالج انتخاباتی ایالت میشیگان و پارلمان هر ایالت دیگری که در این روز دوشنبه جلسه دارند تا دولت جدید این انتخابات را نهایی کنند - نتیجه انتخابات را نهایی کنند - را پناه خود نگه‌دار. 

پروردگارا، از تو می‌خواهیم به رییس‌جمهور منتخب کشور ما، جو بایدن و معاونش کاملا هریس برکت اعطا فرما تا با امنیت و موفقیت این مرحله انتقال [قدرت] را پشت سر بگذارند. 

خداوندا ملت ما همچنان در حال رنج کشیدن از این بیماری همه‌گیر دردناک است. بیش از سیصد هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. این به معنای بیش از صد واقعه یازده سپتامبر در یک سال است. - - خیلی دردناک است. 

از تو می‌خواهیم به دولت جدید ما قدرت ببخش تا منبعی برای بهبودی شود. منبعی برای درمان سریع اما نه فقط درمان سریع ویروس کرونا. برای هر چیز دیگری ... ( صدا قطع می‌شود) همه‌گیری‌های نژادی، فرهنگی یا سیاسی که ممکن است اتحاد، همبستگی و امنیت ما را هدف قرار دهد و یا تهدید کند. 

پروردگارا از تو می‌خواهیم از رهبران جدید ما محافظت بفرما و به آنان کمک کن تا سفیران آمریکایی در دیپلماسی، گفت‌وگو، صلح، عدالت، آزادی، شرافت در راستای انسانیت برای ملت ما و جهان ما باشند.»

 

آقای الهی دعای خود را با «آمین یا رب‌العالمین به پایان می‌ر‌ساند و در این لحظه حضار جلسه که از ابتدا برای ادای احترام به پرچم، خواندن سرود ملی و گوش سپردن به هر دو نماینده مذهبی سرپا ایستاده بودند، اجازه نشستن پیدا کردند.

 

جمع‌بندی

ویدیویی با عنوان قرائت قرآن روحانی شیعه در جلسه رای‌گیری آرای الکترال ایالت میشیگان آمریکا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. با بررسی فیلم کامل جلسه می‌توان دریافت روحانی شیعه یکی از دو نماینده مذهبی است که برای نیایش در این مراسم حضور داشته است. پس از ادای احترام به پرچم و سوگند به پرچم آمریکا و خواندن سرود ملی، ابتدا نماینده‌ای از جامعه یهودیان و سپس یک روحانی شیعه دعا می‌خوانند. محمدعلی الهی، نیایش خود را با «بسم الله الرحمن الرحيم و به نستعين» و سپس بلافاصله به زبان انگلیسی به دعا خواندن می‌پردازند. بنابراین ما در فکت‌نامه به این ادعا که در جلسه رای‌گیری آٰرای الکترال ایالت میشیگان آمریکا قرآن خوانده شده است، نشان «نادرست» می‌دهیم.

نادرست

گفته یا آمار، نادرست است یا دست‌کم سندی معتبر آن را رد می‌کند.

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.