برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی

تلگرام، توییتر، اینستاگرام، فیسبوک،...

فایل صوتی «افشاگری» مینو محرز درباره «پشت‌پرده» واکسن کرونا!

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۳ دقیقه

شاخ‌دار

آیا فایل صوتی «پشت پرده واکسن کرونا» که به اسم مینو محرز پخش شده واقعیت دارد؟

برخی از مخاطبان فکت‌نامه از ما درباره فایل صوتی پرسیده‌اند که در شبکه‌های اجتماعی به عنوان افشاگری مینو محرز درباره واکسن کرونا منتشر شده است.

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by اینجا فقط باید بخندی(@khandecafe.official)

 

اول، تردیدی نیست صدایی که شنیده می‌شود قطعا متعلق به خانم محرز نیست. خانم محرز، پزشک سرشناس و متخصص بیماری‌های عفونی، رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران است. 

خود خانم محرز ضمن تکذیب این فایل صوتی هشدار داده که مردم مراقب پخش فراگیر اطلاعات نادرست باشند. 

برای اینکه بدانید صدای واقعی خانم محرز چگونه است می‌توانید به گفت‌وگوی چند ماه پیش او با برنامه تهران کلینیک رادیو تهران گوش کنید. 

دوم، فایل صوتی که به اسم جعلی صدای مینو محرز منتشر شده، دو ماه پیش هم در اینستاگرام با عنوان «افشاگری استاد نانوتکنولوژی دانشگاه و عضو جدا شده از تیم تولید واکسن کرونا» منتشر شده بود. در این فایل صوتی انواع و اقسام اظهارات بی‌اساس و مغشوشی بیان می‌شود که نه‌تنها پایه و اساس علمی ندارند، بلکه از نظر منطقی هم عجیب و غریب به نظر می‌رسند. 

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Dna Matrix Hackers 2 (@dna_matrix_hackers2)

 

سوم، فردی که ما نمی‌دانیم کیست در این فایل صوتی خود را استاد نانوتکنولوژی معرفی می‌کند و مدعی است با ارتش آمریکا برای ساخت واکسن همکاری داشته، درباره تعبیه دستگاه‌های ریز سازنده DNA و RNA در واکسن کرونا هشدار می‌دهد. او می‌گوید که این دستگاه‌ها قابل کنترل از راه دور (ریموت) هستند. 

او مدعی می‌شود که با این دستگاه‌ها در بدن افراد پروتئینی درست می‌کنند. این علاوه بر تعبیه حساب بانکی و کارت شناسایی و چیزهای دیگری است که کسی نمی‌داند.

او مدعی است که این برنامه برای از بین بردن جمعیت غیر یهودی جهان است. او مدعی است از طریق شبکه اجتماعی لینکدین با افرادی در ارتباط است که با استفاده از کدهای انجیل به دنبال این است که روی دست راست یا پیشانی افراد علامت بگذارد. او حتی می‌گوید وزیر بهداشت ایران یک «گوسفند» است. او فراتر از این هم می‌رود و می‌گوید وزرای بهداشت در کشورهای مختلف «ربات‌»هایی هستند که از راه دور کنترل می‌شوند و می‌خواهند به زور مردم را واکسن بزنند تا آنها را هم کنترل کنند. او می‌گوید آنتونی فاوچی رفته قطب شمال ویروس آنفلوآنزای اسپانیای را گیر آورده و آورده در جهان به عنوان سلاح بیولوژیک پخش کند. او به صحبت‌های احمدی‌نژاد استناد می‌کند و دست آخر از مردم می‌خواهد هر که خواست به شما واکسن بزند، «دستش را با ساطور قطع کنید.»

این مطالب صرفا تعدادی واژه شبه‌علمی‌اند که دنبال هم ردیف شده تا مخاطب را به اشتباه بیندازد. این وآژه‌ها ارتباطی با هم ندارند؛ دستگاه سازنده دی‌ان‌ای، میکروچیپ‌های حاوی اطلاعات شخصی و بانکی، سیستم کنترل از راه دور، ویروس آنفولانزای اسپانیایی، دکتر فاوچی و… هیچ کدام از اینها ربطی به هم ندارند. 

جمع‌بندی

 فایل صوتی در شبکه‌های اجتماعی با عنوان «افشاگری مینو محرز درباره پشت پرده واکسن کرونا» منتشر شده است. 

این فایل صوتی قطعا متعلق به خانم محرز پزشک سرشناس و متخصص بیماری‌های عفونی، نیست. چند ماه پیش‌ نیز این فایل صوتی به اسم «افشاگری استاد نانوتکنولوژی دانشگاه» در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود.

هویت گوینده معلوم نیست، اما با توجه به اظهارات بی‌پایه و اساس و مغشوشی که در این فایل بیان می‌شود، بعید است گوینده فردی مطلع و آشنا به مسائل علمی باشد، چه برسد به اینکه استاد دانشگاه باشد. در این فایل صوتی صرفا تعدادی واژه شبه‌علمی دنبال هم آمده که ارتباطی با هم ندارند؛ دستگاه سازنده دی‌ان‌ای، میکروچیپ‌های حاوی اطلاعات شخصی و بانکی، سیستم کنترل از راه دور، ویروس آنفولانزای اسپانیایی، دکتر فاوچی و… 

فکت‌نامه ضمن تاکید بر جعلی بودن عنوان این فایل صوتی، ادعاهای مطرح شده در آن را بی‌پایه و اساس، بدون سند، مغشوش، متناقض و بی‌اعتبار می‌داند و به آن نشان «شاخ‌دار» می‌دهد. 

 

شاخ‌دار

گفته یا آمار، به قدری نادرست و مضحک است که حتی مرغ پخته هم به خنده می‌افتد!

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.