برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی

تلگرام، توییتر، اینستاگرام، فیسبوک،...

مشت‌زدن به سینه، جلوی ورود کرونا به بدن را می‌گیرد.

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۵ دقیقه

شاخ‌دار

آیا مشت زدن به سینه جلوی ویروس کرونا را می‌گیرد؟

ویدئوها و پست‌های زیادی در اینستاگرام، تلگرام و واتس‌اپ دست به دست می‌شود که در آنها، راهکارهایی برای مقابله با ویروس کرونا ارائه شده است. در این مطلب به سراغ یکی از این ویدئوهای تلگرامی می‌رویم که در کانال‌های پرطرفدار منتشر شده و دست به دست می‌شود.

یک ویدئوی تلگرامی که در کانال پرطرفدار لالالند منتشر شده، ادعا می‌کند با زدن مشت به قفسه سینه و جناغ، می‌توان جلوی ورود ویروس کرونا به بدن را گرفت. این البته یکی از ادعاهایی است که در این ویدئوی پنج دقیقه‌ای مطرح می‌شود و بخشی از چهار توصیه‌ی این فرد برای افزایش سلامتی است. او می‌گوید با مالیدن دست‌ها به هم، زدن ناخن‌ها به هم، مشت زدن به جناغ سینه و گذاشتن انگشت وسط بالای لب، می‌توان سلامتی بدن را تضمین کرد. ما در این مطلب، ادعاهای دیگر او را بررسی نمی‌کنیم و تنها به سراغ ادعایی می‌رویم که می‌گوید ضربه جناغ سینه، جلوی ورود کرونا را می‌گیرد.

نویسنده این پست تلگرامی فرد داخل تصویر را «پزشک» معرفی می‌کند که «بدون هیچ چشم‌داشت مالی برای سلامت ایرانیان چهار تکنیک فوق‌العاده ساده و کاربردی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا ارائه می‌کند». این پست روز ۲۸ مهر ۱۳۹۹ ماه بارگذاری شده و تا لحظه نوشتن این گزارش (روز اول آبان) بیش از ۱۲۳ هزار بار دیده شده است. 

شخصی که از او فیلمبرداری شده می‌گوید: «هر چقدر می‌توانی به جناغ سینه‌ات ضربه بزن. این کار نشاط بدن را بالا می‌برد.» او در ادامه ادعا می‌کند: «آدرنالینی که این ضربه‌ها در مغز تولید می‌کند نمی‌گذارد هیچ ویروسی وارد بدن شود.» او در ادامه صحبت‌های خود اشاره می‌کند که با همین روش، بدون اینکه از ماسک استفاده کند در جامعه حاضر می‌شود و مریض‌های مبتلا به کووید ۱۹ را نیز معالجه می‌کند.

این فرد در بخش دیگری از صحبت‌های خود ادعا می‌کند که کرونا فقط از طریق دهان می‌تواند وارد بدن می‌شود و اگر افراد کبد، ریه و کلیه قوی داشته باشند، این ویروس نمی‌تواند وارد بدن شود. او چند بار تاکید می‌کند «وقتی به سینه‌ی خود مشت بکوبید، ویروس اصلا نمی‌تواند وارد بدن شما شود.»

آیا مشت زدن باعث جلوگیری از ابتلا به کرونا می‌شود؟

خیر. تا آنجایی که ما گشتیم جایی چیزی نزدیک به این مضمون پیدا نکردیم که نشان دهد مشت زدن به قفسه سینه تاثیری در کووید۱۹ یا حتی بیماری دیگری دارد. راه انتقال ویروس کرونا از طریق تماس فیزیکی یا تنفس در هوایی است که در آن ذرات ویروس وجود دارند. معلوم نیست مشت زدن چگونه می‌تواند جلوی انتقال به ویروس را بگیرد یا باعث تقویت کبد، ریه یا کلیه می‌شود. 

آیا فرد داخل تصویر پزشک است؟

ما این شخص را نمی‌شناسیم، اما بعید است پزشک باشد. او واژه «ماسک» را هم عوامانه و به اشتباه «ماکس» تلفظ می‌کند. توالی ادعاهای عجیب و غریب درباره تنظیم انسولین با استفاده از انگشت میانی یا ناخن زدن برای جلوگیری از ریزش مو و… هم دلیل دیگری‌ برای این است که شنونده و بیننده را به تردید می‌اندازند. 

آیا راه حل موثر یا داروی قطعی برای پیشگیری یا درمان کرونا وجود دارد؟

هنوز نه. تاکنون هیچ واکسن یا داروی موثر قطعی برای پیشگیری یا درمان کرونا شناخته نشده است. «مرکز کنترل و پیشگیری بیماری» آمریکا (CDC) درباره محافظت در برابر کووید ۱۹ می‌گوید: «هنوز هیچ واکسنی برای جلوگیری از ابتلا به کووید ۱۹ وجود ندارد و بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا، این است که افراد در معرض این ویروس قرار نگیرند.» این توصیه دقیقا مخالف ادعایی است که در ویدئو، مطرح می‌شود. CDC می‌گوید این ویروس از طریق ارتباط شخص با شخص منتقل می‌شود و سرفه، عطسه و صحبت کردن می‌تواند شانس ابتلا از فرد به فرد دیگر را افزایش دهد. ضمن اینکه ویروس علاوه بر دهان، از طریق بینی هم منتقل می‌شود. 

نهادهایی مانند سازمان بهداشت جهانی و همچنین کلینیک مایو که متخصصان زیادی از سراسر جهان در آن حضور دارند و تازه‌ترین یافته‌های علمی و تجربی خود را در مواجهه‌ با کووید ۱۹ در آن منتشر می‌کنند. سازمان بهداشت جهانی در توصیه‌های عمومی خود می‌گوید باید فاصله اجتماعی را رعایت کنیم، دست‌ها را به طور مداوم بشوییم و در کنار این دو مساله، از ماسک نیز استفاده کنیم. کلینیک مایو هم در توصیه‌های خود به فاصله اجتماعی، زدن ماسک، پوشاندن بینی، چشم و دهان و همچنین تمیز کردن سطوح اشاره می‌کند. 

در هیچ کدام از این توصیه‌های معتبر و علمی، اعلام نشده که مصرف دارو یا انجام کاری خاص (مانند ضربه زدن به قفسه سینه) می‌تواند جلوی ابتلا به ویروس بیماری کووید ۱۹ را بگیرد.

جمع‌بندی

ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و فردی که «پزشک» معرفی شده مدعی است با مشت زدن به جناغ سینه می‌توان جلوی ابتلا به کووید ۱۹ را گرفت. 

ما نمی‌دانیم این فرد کیست و چه تخصصی دارد، اما بعید است که سررشته‌ای از پزشکی داشته باشد. اشتباهات لفظی عوامانه، توالی ادعاهای عجیب و غریب و بی‌پایه و اساس صحت ادعا و اعتبار او را زیر سوال می‌برد. ضربه زدن به جناغ سینه نه جلوی انتشار و ابتلا به ویروس را می‌گیرد و نه باعث تقویت کبد و ریه و کلیه می‌شود، در عوض ممکن است باعث آسیب به قفسه سینه شود. 

آنچه باعث نگرانی است انتشار این قبیل ادعاها در برخی کانال‌های و صفحه‌های پرطرفدار در شبکه‌های اجتماعی است که این ادعاهای «شاخ‌دار» را به اسم «توصیه علمی» و «تکنیک‌های فوق‌العاده ساده و کاربردی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا» در تیراژ زیاد در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند. 

فراموش نکنیم معتبرترین مراکز تحقیقاتی جهان تا الان موفق نشده‌اند واکسن یا داروی موثر قطعی برای درمان یا پیشگیری از کووید۱۹ ارائه کنند. 

شاخ‌دار

گفته یا آمار، به قدری نادرست و مضحک است که حتی مرغ پخته هم به خنده می‌افتد!

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.