برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی

تلگرام، توییتر، اینستاگرام، فیسبوک،...

ویدیوی قمه‌زنی در لندن

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۳ دقیقه

نادرست

قمه‌زنی در لندن؟

برخی مخاطبان فکت‌نامه از ما خواسته‌اند صحت و سقم ویدیویی را که ادعا شده «مراسم عمومی در لندن» است بررسی کنیم. 

تصویر افرادی را نشان می‌دهد که قمه در دست با لباس سفید خونی در حال راهپیمایی‌اند و بر سر خود قمه می‌زنند. فیلم قطعا در خارج از ایران برداشته شده چرا که برخی از زنان حاضر در تصویر حجاب بر سر ندارند. 

 

اول بگذارید ببینیم این فیلم کی و کجا منتشر شده است؟ 

این ویدیو در چند روز گذشته در اغلب شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار در ایران، از جمله توییتر، تلگرام و اینستاگرام منتشر شده است. اما ماجرا قطعا مربوط به امسال نیست. 

این فیلم پارسال هم در شبکه‌های اجتماعی و برخی سایت‌ها منتشر شده است. مثلا تاریخ این توییت و همین‌طور تاریخ این بلاگ که در سایت مصاف -وابسته به علی‌اکبر رائفی‌پور- منتشر شده، هر دو ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ است. 

?s=20

اما این تصویر در لندن فیلم‌برداری شده است؟

خیر. چون فیلم در شهر نبطیه در جنوب لبنان گرفته شده است. ما ابتدا با دقت در چهره افراد حاضر در تصویر و پوشش تماشاچیان حدس زدیم که مکان این فیلم احتمالا در خاورمیانه است. در فیلم دو دقیقه و چند ثانیه‌ای که منتشر شده، نشانه‌های زیادی برای پیگیری وجود نداشت، اما ما با استفاده از تابلوی یکی از مغازه‌ها توانستیم محل دقیق فیلم را پیدا کنیم.

روی تابلو نوشته شده Le Cavalier و کنار آن عبارت "MEN'S WEAR" به طور مبهم پیدا است. با جست‌وجوی این واژه مطمئن شدیم این اسم یک فروشگاه زنجیره‌ای لباس نیست. از طریق جست‌وجوی لوگو به این نتیجه رسیدم که این فروشگاه یک مغازه لباس‌فروشی کوچک است که در فیسبوک و اینستاگرام صفحه فعال دارد. 

در صفحه اول اینستاگرام آدرس فروشگاه نبطیه، خیابان صباح نوشته شده است. این شهر یکی از مناطق شیعه‌نشین جنوب لبنان است. خبر قمه‌زنی شیعیان در روز محرم در سال‌های قبل نیز منتشر شده است. فیلمی که تاریخ آن مربوط به ۳ سال پیش است با عنوان «گزارش شبکه لبنانی از قمه زنی شیرازی‌ها در نبطیه» در سایت آپارات در دسترس است. 

 

آیا تا به حال مراسم قمه‌زنی به طور عمومی در کشورهای غربی برگزار شده است؟

تا آنجا که ما گشتیم نه در لندن و نه در هیچ شهر اروپایی و آمریکایی، خبر یا تصویری از مراسم قمه‌زنی عمومی پیدا نکردیم. 

 

جمع‌بندی

ویدیویی که این روزها با عنوان «قمه‌زنی» در لندن در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، یک ویدیوی قدیمی است که روی آن یک شرح و پانویس جعلی نوشته شده است. 

این فیلم پارسال هم در سایت مصاف، متعلق به علی‌اکبر رائفی‌پور منتشر شده است. 

فیلم هیچ ربطی به لندن یا هیچ شهر دیگر اروپایی و آمریکایی ندارد. از طریق جست‌وجو در نشانه‌های موجود در آن آدرس دقیق محل فیلمبرداری را پیدا کردیم: شهر نبطیه در جنوب لبنان که سال‌های پیش نیز تصاویری از قمه‌زنی در این شهر در برخی رسانه‌ها منتشر شده است. از این رو فکت‌نامه روی توضیحات مربوط به این ویدیو مهر «نادرست»‌ می‌زند. 

نادرست

گفته یا آمار، نادرست است یا دست‌کم سندی معتبر آن را رد می‌کند.

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.